var hitta lysrör som lyser vitt

#1 - 23 november 2005 14:43
Hejsan!
Köpte en lysrörshållare från pwss och ett standardlysrör 15 w på "ekohallen"
Upptäckte nu när jag kopplade in det att det lyser med ett gulare sken än mina andra lysrör :( Den blåa bakgrunden blir nästan lite grönaktig vid det nya lysröret, det var ju inte så jag vill ha det efter lagt 365 kr på det lilla extra lysröret...
Var kan man hitta standarslysrör (t8) 15 watt som lyser med vitt sken?
Gärna förslag på butikskedja
Tack på förhand!
#2 - 23 november 2005 14:50
Standardlysrör är väl kanske inte så jättebra till akvarium.
Jag rekomenderar varmt Philips Aquarelle. Med en temperatur på 10.000K så får du ett väldigt vitt/blått ljus. Röret är även grymmt till växter :)
Rekomenderat pris är 98kr för ett 15W. Gav du 365kr för ett standardlysrör??? Känns rätt hutlöst i så fall.
#3 - 23 november 2005 15:40
hehe 365 kr är inkl lysrörshållaren, jag va lite otydlig :) lysröret betalade jag 65 kr för....
Ok det lysröret verkar bra, var hittar man det det? finns det på djurmagasinet?
#4 - 23 november 2005 15:54
Tänkte la de ;)
Mjo.. bör finnas hos alla handlare nästan?
djurmagasinet eller pwss skulle jag säga..
#5 - 23 november 2005 15:54
Handlare=zoobutiker då.. finns nog inte hos vanlig detaljist tror ja.
#6 - 23 november 2005 16:02
ok då tar jag en titt där
hm den kostar 110 kr på pwss, då lär den ju kosta ca 150 kr på djurmag :/, blir en kostsam historia det här....
#7 - 24 november 2005 01:50
kan ju ta en tit i min signatur också.
finns en länk där nån tålmodig snubbe med mycket tid har tatt en massa fotografier på ett akvarie med olika lysrör och olika kombinationer av lysrör.
#8 - 24 november 2005 02:17
Det beror ju på vad man menar med vitt.
#9 - 24 november 2005 03:35
Varken Glödlampor eller lysrör lyser med samma färspektrum som soljlus om de va det du tänkte

Samt Vit ljus bestär av alla färger samt svart av ingen

hittar du ett lysrör som lyser svart så vore ja iofs imponerad :P
#10 - 24 november 2005 07:04
Lika mycket av alla färger isf kanske. Philips aquarelle lyser väl med "alla färger" men har en stor andel blått ljus som gynnar fotosyntesen. Således är det ju "blått" ljus, men det är ju lite missvisande att säga så till en lekman då man kanske tar det som att man får ett blått sken? Titta på ett Aquarelle lysrör och du kan se en blå ton i röret, men ljuset som blir i akvariumet är ju inte direkt blått utan snarare vitt.
#11 - 24 november 2005 10:24
Det var så jag menade. Alla lysrör lyser med ett ljus som skulle kunna kallas vitt. Väljer man ett dagsljus rör som är nära dags ljus uppfattas det ofta som blått. Så att säga att det ska vara vitt är något luddigt.
#12 - 24 november 2005 10:31
Gå till din närmaste lampaffär och be om "fullspektrum" eller "dagsljus" lysrör. De har en färgtemperatur om 6500 Kelvin, vilket våra ögon uppfattar som krispigt vitt. Ljuset har samma färg som utomhus en ljus, mulen, sommardag.

Aquarellen som rekommenderats i denna tråd är inte blått; det är ett växtlysrör med ett svagt *rosa* ljus som jag själv inte är särskilt förtjust i. Jag gillar över huvud taget inte färgerna från lysrör av grolux-typ (som Aquarelle är).
Min egen favorit är svagt blått ljus; Giesemanns Megachrome metallhalider har perfekt ljus enligt mig, men jag känner inte till nåt lysrör med vad för mig är "perfekt" färgton.
#13 - 24 november 2005 10:37
Mja.. grolux-rören är väl lite rosaaktiga, men det är inte aquarelle! Mina rör lyser lite blåaktigt. Har både 18W och 36W till mina två kar.
Kan citera från Philips katalog:
*Våglängderna hos Aquarelle liknar de som finns i dagsljuset vilket krävs för foto/klorofyll-syntesen
*Färgtemperaturen är 10 000K. Den höga andelen blått ljus stimulerar syreproduktionen, ger frodiga växter och välmående fiskar och en bra färgåtergivning
(*Aquarelle kombineras lämpligen med Philips AquaSky eller TL-D 840)
#14 - 24 november 2005 11:38
[QUOTE=Raven]kan ju ta en tit i min signatur också.
finns en länk där nån tålmodig snubbe med mycket tid har tatt en massa fotografier på ett akvarie med olika lysrör och olika kombinationer av lysrör.[/QUOTE]

Det var en intressant sida. De som verkade ge sånt ljus jag vill ha är tex:

Philips 965 och 950
Arcadia Freshwater
Aim Day Hi Glow
Hagen life Glo
Solar Ultra Natur
Osram DHQl

Phlips aquarelle ser rätt ok ut, men tyckte att stenen i bakgrunden fick en lite rödare nyans på de bilderna.

Nu sitter det två lysrör som heter Phlips 54-765, men kan inte hitta lysrör med den beteckningen någonstans, det ljuset det avger är jag nöjd med iaf...

OT: Råkade ta i utkanten på ena lysröret nu (släckt) och röret började lysa lite svagt, wow :) hur kan det komma sig?
#15 - 25 november 2005 15:14
Det blev en Hagen Life-Glo 2, 155 kr på djurmagasinet.
Tror det är vad jag är ute efter, ska bli spännande sätta i den ikväll
#16 - 26 november 2005 12:15
Wow

OT: Råkade ta i utkanten på ena lysröret nu (släckt) och röret började lysa lite svagt, wow hur kan det komma sig?

Ta ett par lysrör och ställ dej under en kraftledning när det är mörkt ute, det är också WOW...
#17 - 26 november 2005 13:44
y0da: Om inte philips har ändrat Aquarelle rören under de senaste två åren så är de gro-lux rör med en märkbart rosa, inte blå, ton. Det färgade ljuset är anledningen till att de har relativt lågt "color rendition index", dvs inte har samma färgåtergivning som solljus har.

Annons