Var gör jag av snäckorna?

#1 - 16 oktober 2003 18:17
Idag gav jag bort mina sista ungfiskar fråm min avslutade guppyodling. Hur tomt det känns vet väl bara de som själva har fött upp yngel. :-(

Men vad ska jag göra med alla sniglar som hjälpte mig att hålla så rent och fint i akvariet? Jag vill inte ha dem i mina stora akvarier och jag kan absolut inte slänga bort dem bland sopor eller släppa ned dem i slasken när de har hjälpt mig så mycket. Kan jag placera dem ute i naturen någonstans?

Jag undanber mig alla ironiska svar. Snälla ge mig något seriöst svar om ni vet något.

#2 - 16 oktober 2003 19:09
Vad är det för snäckor och överlever de i naturen ?
Skulle tippa att de inte pallar att bli utsläppta iallafall inte så kallt som det är nu .. men kanske till senvåren ?
#3 - 16 oktober 2003 21:54
De klarar sig inte ute tyvärr. Jag antar att det inte är ampularior eller liknande stora snäckor du menar.
Jag låter veckans skörd av småsnäckor ligga i rent vatten ett tag och sedan har mina praktbotior kalas.
#4 - 17 oktober 2003 05:48
Mitt yngelkar hade sådan enorm omsättning på snäckorna så jag hann liksom aldrig fastna vid någon speciell och därmed inga problem att göra mig av med dom.
#5 - 17 oktober 2003 10:11
Tack för alla svar...Nu vet jag att jag inte kan placera dem utomhus.

Klara... De är alldeles för stora för mina botior.

Jag har en hög IKEA-vas (specialdesignad för vattenväxter?) där jag kan plantera några av mina vackra Bacopa caroliniana i ltet grus. Där kan snäckorna få vistas tills i vår. Jag kan kanske mata dem med en fjärdedels algtablett en gång i veckan.

Igelkott...Jag har haft dem som städare i nästan ett år nu, så jag har faktiskt fäst mig vid dem. De snäckor son jag har i mina övriga akvarier plockar jag bort utan att blinka. Hur är man funtad egentligen? [:)]
#6 - 17 oktober 2003 10:18
Undrar fortfarande vilken sorts snäckor du menar. Mina praktisar knäcker stora posthornssnäckor lätt som en plätt och de snäckor som de inte lyckas knäcka suger de ur innehållet på.
Har du köpt dem i zoobutik? Då antar jag att det är Pomacea bridgesii/canaliculata eller Marisa cornuarietis.
Kika in på http://www.applesnail.net för att jämföra.
#7 - 17 oktober 2003 11:06
Klara....Jag har fått hjälp med att analysera snäckan med hjälp av några bilder som jag har tagit. Det är en äggsnäcka, Physa acuta, familjen Physidae. Den har kommit in i mina akvarier tillsammans med växter som jag har köpt. Mina botior äter den inte utan jag får plocka bort den själv. Den har mycket hårt skal dessutom. Den blir lite större än den här smilyen. [:-152].
#8 - 17 oktober 2003 12:05
:O) snacka om lata botior!

Jo Physasnäckor har väl de flesta haft i sina kar. När jag startat första akvariet så hade jag några som växte till sig rejält. En av dem var jättevackert mörkbrun med mörkare småfläckar och en enda stor ljus fläck. Blev en liten favorit eftersom den syntes så väl och den fick leva sin tid ut.
#9 - 17 oktober 2003 14:14
jag hade posthorn snäckor i mitt kar och när jag köpte botia horae så var dom uppätna på en timme......
#10 - 21 oktober 2003 12:36
Jag skulle inte tro att dina snäckor överlever ute även om du väntar till i vår. Att sätta ut dem skulle dessutom vara olagligt. Missförstå mig rätt; Jag är ingen självutnämd polis, men faktum är att dina snäckor kan smitta andra djur (främst vilda snäckar förstås)om du släpper dem lösa. Så behåll dem hemma hos dig...
#11 - 21 oktober 2003 17:49
Scan.... Klokt och insiktsfullt inlägg. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på vad som skulle kunna hända. Jag hade själv inte en tanke åt det hållet. [:)]

Annons