var finns sen?

#1 - 13 augusti 2003 21:14
jag läste en artikel i ciklidbladet (tror jag) om en kille som hade byggt en burk på 27000liter (??!!). han hade en dimmer som tände ljuset under en halv timma. som gryning alltså. var kan jag få tag på en sån dimmer?
#2 - 13 augusti 2003 21:18
Vill du ha så belysningen "dimmas" upp stegvis automatiskt under en halvtimma eller?
#3 - 13 augusti 2003 21:20
jag vill inte att mina 8 lysrör skrämmer upp fisken på morgonen utan den ska "gå upp". vet du var jag kan köpa prylen??
#4 - 13 augusti 2003 21:22
Nej tyvärr. Hör av dig till de vanliga elektronik och lamp affärerna, de borde ha bra förslag.
#5 - 13 augusti 2003 21:28
ska göra det om ingen vet.. snyft.
#6 - 13 augusti 2003 21:52
Vissa har flera timers så de tänder ett rör i taget, eller inte alla iaf...
Vet att detta inte på långa vägar är samma sak, men ett alternativ i alla fall.
#7 - 14 augusti 2003 01:39
går väl att ha en elektronsik dimmer & en glödlampa som tänds sakta..som sen slocknar efter att lysrören tänds..
en ide iallafall?
borde vara lättare med glödlampa än lysrör iallfall?
#8 - 14 augusti 2003 06:16
Ahhh fler som har samma ide :) jag har sedan tidigare dagar hållt på med en del elektronik och bland mina projekt så ingår och dimmer till lysrör :) lysrör är dock inte lika lätt att dimma som vanliga lampor... för att dimma ett lysrör så ändrar man frekvansen på inkommande ledning.. allt från 1000Hz(kommer inte ihåg exakt) till 50Hz(då den är fullt tänd) ska bygga mig en så fort jag har fått tid med att göra klart min läckagevarnare.. för att få en "soluppgång/nergång" så används en helt vanlig timerkrets av typen 555 ... men som sagt.. tålamod ger färdighet :) kommer lägg ut schema på mina byggen för dem som har tillräckliga kunskaper för att bygga ihop sakerna sen!
#9 - 14 augusti 2003 09:45
gugges: Hur har du byggt läkagevanaren? Funderar på att bygga en med.. Du kanske har kommit på nått bra och smidigt sätt?

Tänkte bygga min så att den skickar ett SMS/E-mail om nått skulle hända. Sen är det bara att ta sig till närmaste internetdator och kolla på akvariet via "webkamera".
#10 - 15 augusti 2003 20:37
Läste om en kille som byggde om en brandvarnare till läckage-varnare. Han placerade brandvarnaren på golvet under, i det här fallet en diskmaskin, klippte av en strömsladd till batteriet och tejpade fast sladdändarna på golvet där vatten kunde läcka ut, blev det vatten på sladdarna slöts kretsen och brandvarnaren tjöt.

Exakt var och vilken sladd vet jag inte, men ni som är inne på elektronik och teknin kanske kan gissa er till det. Det behövdes i alla fall inte några extra delar till det hela utom en vanlig, fungerande brandvarnare.
#11 - 16 augusti 2003 05:57
Jag har läst om en kille som slaktade en mobiltelefon, drog ut sladdar från knappen "ring upp" och satte dom på golvet som ovan. slog in sitt eger telefonnummer och fick därmed ett telefonsamtal om akvariet läckte.
MVH
Magnus

Annons