Var finns lite större Monsteria i Göteborg

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 14 november 2007 13:58
Jag behöver ju några lite större Monsteria till mitt nya Sydamerikaakvarium (skall stå ovanför akvariet med luftrötterna ner i vattnet).
Var runt lite idag i blomsteraffärer för att leta - på Plantagen Hisingen, Blomsterlandet Partille, Hornbach och Baumarkt. På de 2 förstnämnda ställena så hade de några som dock var väldigt små.
Någon som vet någon annan blomsteraffär i Göteborgstrakten som ni tror har ett bättre Monsteria-sortiment
#2 - 14 november 2007 14:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tror nog att dom är ganska små i blomsteraffärerna, dom är nog lite mer lättsålda som små ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men jag skulle tro att det finns en och annan som har hemma, så varför inte sätta in en annons :), det finns ju här på Zoopet ju :p[/COLOR][/FONT]
#3 - 14 november 2007 14:49
Prova någon Plantagen-butik. De hade stora (enl mig) monsterior för någon vecka sedan här i Linköping... Antar att de har ungefär samma utbud över hela landet...
#4 - 14 november 2007 14:56
Kolla IKEA.. de kan ha. Blomsterlandet på Hisingen kan också ha några större exemplar, men de tas inte in så ofta skulle jag tro (jag antar att du var inne och kikade på storväxt-avdelningen). Prata annars med en butiksansvarig så är det inte omöjligt att de kan beställa hem nån åt dig. Jag misstänker dock att de kan bli lite dyra.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 november 2007 15:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tror nog att dom är ganska små i blomsteraffärerna, dom är nog lite mer lättsålda som små ;)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men jag skulle tro att det finns en och annan som har hemma, så varför inte sätta in en annons :), det finns ju här på Zoopet ju :p[/COLOR][/FONT]

Jo de klart - men de som man har hemma brukar ju vara jättestora (i alla fall om man skall ha anledning till att göra sig av med dom) och det funkar ju inte hos mig eftersom det är ganska lågt till tak.
Andra växter har det ju i flera storlekar så jag hoppades att någon affär också skulle ha någon mellanstorlek.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 november 2007 15:36
petnym skrev:
Prova någon Plantagen-butik. De hade stora (enl mig) monsterior för någon vecka sedan här i Linköping... Antar att de har ungefär samma utbud över hela landet...

Tråkigt nog inte hade de i alla fall bara riktigt små här i Göteborg
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 november 2007 15:38
ize skrev:
Kolla IKEA.. de kan ha. Blomsterlandet på Hisingen kan också ha några större exemplar, men de tas inte in så ofta skulle jag tro (jag antar att du var inne och kikade på storväxt-avdelningen). Prata annars med en butiksansvarig så är det inte omöjligt att de kan beställa hem nån åt dig. Jag misstänker dock att de kan bli lite dyra.

OK - Ikea kanske man skulle kolla på. Vet du om de har växter på IKEA i Bäckebol också - jag vet att de har det i Kållered men Bäckebol är ju närmare.
Blomsterlandet på Hisingen får jag också kolla på - kollade här i Partille, men där var utbudet magert.

Tack för tipsen från er alla 3 :D
#8 - 14 november 2007 15:54
Hur stor är "stor" då?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 november 2007 15:58
petnym skrev:
Hur stor är "stor" då?

Svårt att säga - men de jag har sett här i Göteborg har varit riktigt ynkliga - bara 2-3 stammar. Du vet sådana växter som brukar kosta 30-50 spänn i affärerna.
De brukar ju också ofta finnas lite större så ligger runt 75-150 i pris. De är väl kanske inte så mycket högre utan framförallt "buskigare"
#10 - 14 november 2007 17:41
Växer inte monsteria jättesnabt eller minns jag fel?

Hur utvecklas rötterna som hängerner i karet, nån som har en bild kanske.
#11 - 14 november 2007 20:18
Monstera med två tre stammar blir ganska fort buskiga om de mår bra. Annars så kanske lösningen skulle vara att köpa fler och plantera ihop dom om du inte har tålamod att vänta.;)
MVH Erika
#12 - 14 november 2007 20:26
Dom har växter på IKEA Bäckebol, dock vet jag inte om dom har vad du är ute efter
#13 - 15 november 2007 19:36
Jag behöver ju några lite större Monsteria till mitt nya Sydamerikaakvarium (skall stå ovanför akvariet med luftrötterna ner i vattnet).

Var runt lite idag i blomsteraffärer för att leta - på Plantagen Hisingen, Blomsterlandet Partille, Hornbach och Baumarkt. På de 2 förstnämnda ställena så hade de några som dock var väldigt små.

Någon som vet någon annan blomsteraffär i Göteborgstrakten som ni tror har ett bättre Monsteria-sortiment

Du skulle frågat lite tidigare ;) För ett par månader sedan hade jag en som var kanske... 2 meter hög, 2-3 meter bred. But it is long gone :(
#14 - 15 november 2007 20:01
Var faktiskt på Plantagen idag... Fanns bara mindre Monsteria här också nu...

Annons