Var finns hemmabyggarna?

#1 - 16 juni 2008 18:51
Som redan påpekats i en annan tråd så har jag just dragit igång ett 40 år gammalt akvarium, efter att ha stått magasinerat i minst 20 år. Det här akvariet limmade farsan och jag (mest han) och glaset kom från ett trasigt skyltfönster. För mig känns det m.a.o. helt naturligt att man själv sätter ihop sin burk, men när jag (lite slarvigt, erkännes) kollar runt här hittar jag inget eget ”bygga akvarium – forum” och de diskussioner jag sprungit på verkar mest handla om ”var köper jag akvarium bäst” eller ”nu har jag beställt det nya karet” osv. Limmar ingen själv längre? Mitt första akvarium var av galvaniserade svetsade vinkeljärn med kittade rutor – svindyrt i inköp, rostade och läckte. När jag läste i en akvarietidskrift att det gick att göra akvarier själv enbart genom att limma lät det som himmelriket, det beskrevs som det också: Jag minns t.ex. att det talades om hur smidigt det skulle vara med utställningar – bara att skära ner burkarna efteråt och frakta glasen till nästa utställning, och sen limma upp dem igen. Gör ingen längre sådan här själv? Finns det inga riktiga karlar kvar?!? ;):D
#2 - 16 juni 2008 19:25
Riktiga karlar jobbar häcken av sig för att få råd med bröd på bordet plus att det faktiskt är billigare att köpa färdiga akvarium i dag än det är att köpa glas..

Fast du har så klart en point, det är väldigt mycket enklare att bygga ett ett akvarium i silikon än med krita och linolja..
#3 - 16 juni 2008 19:27
Riktiga karlar jobbar häcken av sig för att få råd med bröd på bordet plus att det faktiskt är billigare att köpa färdiga akvarium i dag än det är att köpa glas..

Fast du har så klart en point, det är väldigt mycket enklare att bygga ett akvarium med silikon än ett med krita och linolja..
#4 - 16 juni 2008 20:25
Tror också att det är som Gaffel säger, det är billigare att köpa fördigt. Så varför stå och kladda med silicon med dåligt tillskurna glasbitar. (Eftersom även hantverkskunskap verkar dö ut)?

Förr så lönade det sig att sticka och sy egna kläder men det är det inte så många som gör nu för att spara pengar.

Allt som ett barn kan göra i ett U-land blir billigara att köpa färdigt, även om det måste fraktas från andra sidan jorden.
#5 - 16 juni 2008 21:10
Om man vill ha standardstorlekar så kan man ju såklart även hitta begagnat till slumpriser. Och färdigtillverkade i standardstorlekar - tja säger ni det så, men akvarietillverkarna måste ju också köpa glas? Plust frakter (av färdig burk) och allt annat en företagare måste få in (har haft några företag)... Jaja, världen är galen så det kanske kan vara så. Men skulle det verkligen vara billigare att köpa ett skräddarsytt än att limma det själv? Nog måste det finnas fler än jag som gärna vill ha måttbeställt? PS, även på "den gamla goda tiden" lät man glasmästaren skära till glasen och slipa kanter etc. Hade man tänkt fel själv när man angav måtten så blev det såklart ett helvete att limma.
#6 - 17 juni 2008 09:09
Men det finns ju idag väldigt många olika storlekar att välja på även som begagnat. Men visst, vill man ha ett specialbygge i specialmått så kan man naturligtvis låta skära till glas och limma det själv. Vissa personer som bygger superstora akvarier använder även andra material än glas och sparar pengar på att bygga dessa mycket stora kar själva.
#7 - 17 juni 2008 09:52
hur är det med försäkringar på hemmabygge? min försäkring täcker bara om akvariet är utfört fackmannamässigt...
#8 - 17 juni 2008 11:02
Om man ska diskutera fråga hurvida ett akvarium är fackmannamässigt utfört eller ej så måste man först klargöra om man skall luta sig mot Boverkets konstruktionsregler för VVS eller om det ex från SARF finns en antagen standard.

Jag skulle tippa på att Kjell Fohrman är insatt i den här frågan.
#9 - 17 juni 2008 16:17
Jag hittade en fantastisk sida som tycks besvara de flesta av mina frågor angående hemmabygge: http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm Heder till denne anonyme (Niklas?) entusiast som så utförligt delar med sig av sina kunskaper till övriga akvarister. Jag ämnar återkomma med lite kostnadsjämförelser, för dem som liksom mig är intresserade, när jag snokat lite i ämnet. Försäkringsfrågan är naturligtvis av avgörande intresse, hoppas klargöranden dyker upp så småningom! :)
#10 - 17 juni 2008 18:28
JeanM skrev:
Jag hittade en fantastisk sida som tycks besvara de flesta av mina frågor angående hemmabygge: http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm Heder till denne anonyme (Niklas?) entusiast som så utförligt delar med sig av sina kunskaper till övriga akvarister. Jag ämnar återkomma med lite kostnadsjämförelser, för dem som liksom mig är intresserade, när jag snokat lite i ämnet. Försäkringsfrågan är naturligtvis av avgörande intresse, hoppas klargöranden dyker upp så småningom! :)

Angående detta med försäkring kontra hemmabygge.

Jag har Länsförsäkringar och ringde upp dem för att få ett besked i detta delikata ärende med "hemmabyggt" akvarien kontra fabriksbyggt.

- Hej! Jag vill veta vilka regler som gäller för akvarium....
- Vi ersätter alla skador pga av utläckande vatten men inte fiskar...bla bla!
- Men..öh..ja...jag har ett hemmabygge...
- Men..öh..hallå! Ställer ni några särskilda krav på akvarium som inte är...

...kort sagt! Efter ett helt surrealistisk samtal med denne försäkringstjänsteman fick jag beskedet att det inte spelar någon jädra roll hur akvariet ser ut för att:

Då mailade jag försäkringsbolaget(länsförsäkringar) med en tydlig frågeställning i ärendet. Tanken var att ett skriftligt svar från dem kunde ses som bindande(vägledande) vid en eventuell framtida skada...

Det har gått 13 månader och jag väntar fortfarande på svar!
#11 - 17 juni 2008 19:25
Jag har jobbat en del med försäkring - dock icke sak - och jag har alltid blivit lärd att försäkringsvillkoren ska innehålla all information om vad som gäller och inte gäller. M.a.o. finns inget undantag i villkoren så finns inget undantag. Varje bolag är såklart fritt att sätta sina egna villkor - gillar man dem inte som kund kan man välja annat bolag, med andra villkor. DOCK - det finns alltid ett generellt aktsamhetskrav. Så om det efter en skada kan påvisas att man betett sig oaktsamt så kan försäkringsbolaget slippa ansvar. Detta är naturligtvis lite av en gummiparagraf, vad som är aktsamt eller inte i varje fall blir ju en bedömningsfråga. Så det är väl här det gäller att se upp för dem som vill limma själva. Just när det gäller Länsförsäkringar så slår det mig att de, i alla fall i min landsända, har gott om lokalombud. Kanske kan man få ett sådant att komma förbi och göra en besiktning?
#12 - 17 juni 2008 20:09
Men dom måste väl ha krav på glastjocklek tex. Bygg ett 3000L 80cm högt akvarium i 4mm och hoppsan det höll inte. Ersättning får man nog knappast. Fota vad man avfettat med, silikon så det syns att lämpligt för akvarium och något foto när man bygger kanske. Sen att få ersättningslöfte på papper är kanske bra. Så har man ett par galoscher på sig.
#13 - 18 juni 2008 21:40
Heh =)
Hemmabyggaren av akvarium tråden blev täcker hemförsäkringen hemmabyggen =)

Nä det skulle vara kul och limma ett eget kar men vet i sjuttan var jag skulle ställa det och vad jag skulle ha i det.
Har tre kar, fått två av dem helt gratis och det tredje som är i bruk betalade jag bara vad det 3mån gamla filtret hade kostat... så frågan är om det skulle löna sig för mig och bygga ett kar ? =) tja bara några tankar om tråden....
#14 - 19 juni 2008 08:06
JeanM skrev:
Om man vill ha standardstorlekar så kan man ju såklart även hitta begagnat till slumpriser. Och färdigtillverkade i standardstorlekar - tja säger ni det så, men akvarietillverkarna måste ju också köpa glas? Plust frakter (av färdig burk) och allt annat en företagare måste få in (har haft några företag)... Jaja, världen är galen så det kanske kan vara så. Men skulle det verkligen vara billigare att köpa ett skräddarsytt än att limma det själv? Nog måste det finnas fler än jag som gärna vill ha måttbeställt? PS, även på "den gamla goda tiden" lät man glasmästaren skära till glasen och slipa kanter etc. Hade man tänkt fel själv när man angav måtten så blev det såklart ett helvete att limma.

Det är samma fenomen som med mycket annat.

Dvs skilnaden mellan företags inköpspriser och privata kunders inköpspriser har genom åren ökat dramatiskt.

Det är tyvärr idag väldigt svårt att tillverka något som privatperson och få ekonomi i det.

Som exempel kan jag ge IKEA. Om du som genomsnitt, tar deras priser i katalogen, och DIVIDERAR med 3,6 så har du deras inköpspriser. Då kan du tänka själv vad deras underleverantörer har för inköpspris på spånskivan.

Om du sedan får för dig att köpa spånskivan själv, och tillverka Billy hyllan, så kommer du fram att den kommer att nästan alltid kosta lika mycket som när du går till deras varuhus.

Så är det med nästan allt idag.

Enda gången det lönar sig att tillverka själv, är när du skall ha något som inte finns. Exempelvis ett akvarium med udda mått. Enda anledningen till att det lönar sig, är att dagens priser på hantverkare i detta land är hiskeligt höga.

Dock måste man vara så pass duktig att man inte gör några misstag.
Det är väldigt ofta man gör misstag, och får köpa råmatrial till både 2-3-4 st kar innan man har fått ihop det. Blir det så, så är det billigare att låta en hantverkare fixa det från början.
#15 - 2 juli 2008 07:21
Jag lovade att jag skulle återkomma med fakta när jag snokat lite till, här kommer det nedslående resultatet:

Alla som gissat att det kostar mer att bygga själv än att köpa färdigt fick alldeles rätt. Min vision har varit att bygga ett högt kar, har alltid velat haft ett av någon anledning. Dessutom bor jag trångt och jag tror att det skulle se maffigt ut i ett hörn med en skaplig vattenpelare och några läckra firrar. Jag har plats för 130 x 60 cm golvyta och föreställer mig en höjd på 100 cm.

Den höga höjden gör att vattentrycket blir så stort att det krävs 15 mm glas (ungefär lika tjockt som ett vanligt hyllplan alltså…) utom för kortsidorna där det ”bara” behövs 12 mm (se bygglänken högre upp i tråden). Volymen blir ca 780 L. Akvarielagret i Stockholm vill ha 12 000 kr för ett sådant bygge. Till det kommer frakt till mitt hem i Leksand, enbart soppan om jag hämtar det själv 650 kr.

Köper jag glaset av min lokale glasmästare, tillskuret och slipat, får jag betala 16 235 kr…

Akvarielagret föreslog ett lägre kar för att komma ner i glasdimension och därmed pris, ”enbart” 70 cm högt. Ett sådant kan de leverera för 7 000 kr. Priset hos glasmästaren skulle bli 7 665, fortfarande dyrare men mindre skillnad.

Det är alltså ingen idé att av ekonomiska skäl bygga sitt eget akvarium, en ganska tråkig insikt för en som är uppvuxen som ”gör-det-självare”. Förklaringen måste vara att akvarietillverkaren och glasmästaren får köpa glas i stort sett från samma leverantör, men akvarietillverkaren har helt andra volymer på den typen av glas och får köpa det till lägre priser. Så låga att det inte lönar sig för mig att göra jobbet själv. Den som ev. haft teorier om att det är låga lönekostnader utomlands etc som påverkar kan lägga det åt sidan så länge – det billigare karet är byggt med svenska löner och skatter.

Sen finns det såklart andra problem också – man kan ju fråga sig hur mitt lägenhetsgolv skulle hantera trycket från den sortens vattenpelaren t.ex. Men man kan ju inte låta sina visioner dunsta bort bara för att man stöter på lite motstånd eller hur? Hur som helt lär det nog dröja innan jag kan vila ögonen på ett 1 meter högt kar i mitt vardagsrums hörn. Tills dess får jag njuta för min inre syn.
#16 - 2 juli 2008 07:32
Bättre att ha nått as att peka på och skylla på om det går åt helsike än att behöva stå i skamvrån själv med dumstrut och lång näsa och skägg i brevlådan :p
#17 - 2 juli 2008 08:17
Tja!
Härlig tråd måste jag säga. Jag har bara köpt ett färdigt kar i hela mitt liv. Anledningen till att jag köpte det ena färdigt är att jag inte var tillräckligt kaxig att bygga ett 980-liters själv hemma! Alla andra kar här hemma har jag byggt själv. Skulle jag ha köpt alla dessa kar nya eller begagnade skulle det ha blivit betydligt dyrare än vad jag kommit undan med nu. Dock ska sägas att jag har ett sådant jobb att jag väldigt billigt kan komma över tillskuret glas i de dimensioner och tjocklekar jag vill ha.
Sen är det en bra kick för egot att kunna bygga sina egna kar och framför allt så kan jag på millimetern bestämma måtten på mina kar. Fler borde bygga själv tycker jag! :)
#18 - 2 juli 2008 10:37
slusken skrev:

Sen är det en bra kick för egot att kunna bygga sina egna kar och framför allt så kan jag på millimetern bestämma måtten på mina kar. Fler borde bygga själv tycker jag! :)

En tanke som kanske kan funka för dem som bor i tätorter är att bilda studiecirklar (kan ge lite ekonomiskt stöd från studieförbund) och köpa lite större glasmängder ihop. Kunde ju vara en kul grej att samlas omkring mörka vinterkvällar - och kanske en liten ekonomisk belöning i slutändan också. Lokala akvaristföreningar kanske kunde göra något ihop också, om tillräckligt intresse finns.

Annons