var får man tag i alu.ram?

#1 - 27 november 2004 19:51
vill sätta alu.ram på mitt nylimmade 140L, var får man tag i det?
#2 - 27 november 2004 20:01
Varför då? iaf bästa är att leta på ställen som säljer metall typ plåtslagerier skulle jag gissa iaf tror inte det finns på en vanlig bygghandel iaf...
#3 - 27 november 2004 20:15
Aluminiumram???? på akvariumet?
Clas Ohlson (gubbdagiset) har en hel del i aluminuimprofil.
Det borde funka. http://www.clasohlson.se
#4 - 27 november 2004 21:13
Ursprungligen skickat av monostump

Aluminiumram???? på akvariumet?

Clas Ohlson (gubbdagiset) har en hel del i aluminuimprofil.

Det borde funka. http://www.clasohlson.se

lite svårt att hitta var på classe det finns men jag letar på.
tusen tack.
#5 - 27 november 2004 23:35
Tänk bara på belastningen på bottenglaset när du sätter på alu-ram på ett helglas kar. Du får ju en luftspalt mellan glaset och det som du har under. Vet ej hur stort kar du har men glaset kommer ju att gå i en båge på undersidan så glöm inte underlägg.
#6 - 27 november 2004 23:40
jag hade inget under på mitt gamla 60L.
men nu så vågar jag inte riskera nåt pga att detta glaset är tunt.
kanterna på glaset är riktigt ömtåliga, de spricker så fort man nuddar det andra glaset.
#7 - 27 november 2004 23:44
Var ditt 60 liters köpt med alu-ram? Ser du bara till att ha ett bra underlägg så ska det inte vara någon fara då du iså fall får ett jämnt tryck över hela bottenytan. Ville inte skrämma dig bara hjälpa dig så att du inte råkar ut för någon obehaglig överraskning.
#8 - 27 november 2004 23:53
ja det var det nog, jag fick det för många år sedan och jag tror min kusin haft det tidigare.

söker såna profiler som man kan lägga täckglas i, ni vet de där vanliga på köpe-akvarium.
#9 - 28 november 2004 01:15
Jag vet inte var du bor men Akvarieleasing i sundbyberg har/hade akvarier med aluminium ram/kant som jag tror att dom byggde själva. Du kan ju kanske fråga dom om dom har eller var dom får tag i det, förmodligen så är det säkraste kortet ett plåtslageri men det kan va dyrt.
#10 - 28 november 2004 09:41
ska kolla upp några plåtslagare.
#11 - 28 november 2004 10:08
Varför inte höra med någon glasmästare om de inte har några spillbitar som kan köpa billigt och sedan silikona på dem i överkant på akvariumet. Då får du en kant till att lägga täckglas på. För mig känns det smidigare.
#12 - 28 november 2004 13:19
ska kolla glasmästaren med då.

Annons