Det är inga katastrofalt svåra arter du letar efter, dom dyker upp då och då i zooaffärerna, på akvarielagret i stockholm har jag sett alla arterna men inte samtidigt. Annars kan du gå med i skandinaviska poeciliasällskapet,
www.poecilia.org vilket jag rekommenderar i vilket fall som helst med ditt intresse.
I övrigt kan jag berätta att Gambusian är bland dom svårare att få på inte bara för att dom är grå, utan även för att de är så aggresiva att de är svåra att hålla med andra fiskar som inte är så stora att de kan äta gambusiorna.
Dvärgtandkarp tror jag vilken butik som helst kan beställa hem, dom är betydligt trevligare, såna har jag i alla mina räkakvarier.
Om du med "vildform svärdbärare" syftar till vilken grön svärdbärare som helst så brukar det komma in på de butiker som tar emot fisk från privatpersoner. Om du däremot är ute efter fullständigt vetenskapligt namn inlkusive fångstplats och år får du nog gå med i Poecilia Scandinavia.
Dvärgsvärdbärare borde gå att få tag på med lite tålamod via butik eller från vanliga akvariefanatiker.
Jag tycker egentligen inte om att puffa för en särskild butik, men akvarielagret brukar ha ett par arter roliga levandefödare inne som man normalt inte ser i andra butiker, det bevisar i sin tur att andra butiker kan beställa hem, om man frågar och personalen inte tror att service betyder att man ska få kunden att köpa så mycket som möjligt av det som redan finns hemma.