Var det fel/dumt köpt?

#1 - 5 januari 2007 21:19
Var det galet och fel att köpa 1 yamamoto/ japonica-räka till mitt lilla akvarium :confused: (tyckte den var häftig, lite annorlunda)

Jag har i akvariet..............

* 6 Guppys
* 4 Black Mollys
* 1 Ancistrus Mal
#2 - 5 januari 2007 21:34
Njaee, det kan nog funka med dina andra firrar. Men att bara köpa en är inte så smart då dom trivs bäst i grupp. Ska du behålla din amanoräka så ska du skaffa 5 st till.
#3 - 5 januari 2007 21:59
LinneaHYLK skrev:
Njaee, det kan nog funka med dina andra firrar. Men att bara köpa en är inte så smart då dom trivs bäst i grupp. Ska du behålla din amanoräka så ska du skaffa 5 st till.

Ojdå............

Men får jag plats med så många till?

Räcker det kanske om jag tar 2 till?

Min ena Black Molly hane försökte tugga typ på den :( lite senare försökte ena Guppyhonan med samma stunt..............

Nu gömmer den sig bara (räkan) :(
#4 - 5 januari 2007 22:02
DESABOKI skrev:
Ojdå............

Men får jag plats med så många till?

Räcker det kanske om jag tar 2 till?

Min ena Black Molly hane försökte tugga typ på den :( lite senare försökte ena Guppyhonan med samma stunt..............

Nu gömmer den sig bara (räkan) :(

Hur stort kar har du?

Blackmolly är mycket nyfikna av sig och de är konstant ute efter mat, de slutar snart att nafsa på din räka.
#5 - 5 januari 2007 22:11
rödtoppen skrev:
Hur stort kar har du?

Blackmolly är mycket nyfikna av sig och de är konstant ute efter mat, de slutar snart att nafsa på din räka.

45L.

Rätt så litet, men jag har inte plats med en större :(

Så jag försöker ta hand om den så ofta jag kan istället, byter exempel vatten (10L) varje vecka mm...................
#6 - 5 januari 2007 22:12
Skall man köpa 3-5 st små "körsbärsräkor" i stället (lämna tillbaks den jag har nu), de är väl mindre?
#7 - 5 januari 2007 22:25
LinneaHYLK skrev:

varför så många? Mina e två dom å dom mår så otroligt kalasbra :D
#8 - 6 januari 2007 00:35
tycker att du ska behålla guppyna och räkorna, sälj de andra fiskarna för de kommer inte att må bra i ett så litet kar.
#9 - 6 januari 2007 00:37
de flesta ancistrusarterna vill ha över 100 liter
#10 - 6 januari 2007 11:52
Ja, jag håller med.. satsa på fler räkor istället och gör dig av med ancistrusen. Malen skitar ner mer i ditt akvarie än vad 6 st räkor gör..

Och min erfarenhet av räkor är att de trivs bäst när de är ett par stycken ihop, vilket även står på artbeskrivningen..

Körsbärsräkor förökar sig i sötvatten, så skaffar du sånna finns risken/chansen att du har hela karet fullt till slut. Skaffar du dig amanoräkor så kommer de troligtvis inte föröka sig (behövs bräckvatten). De är dessutom större är körsbären, så de klarar sig kanske bättre om mollysarna är intresserade av att nafsa..
#11 - 6 januari 2007 12:15
Jag var nyss och köpte 3st Neocaridina sp (blå)..................

Skall jag ta ut Amanon eller går det att ha dem ihopp????
#12 - 6 januari 2007 12:24
Neocaridina och Caridina (amanon) kan vad jag vet inte korsa sig med varandra, så du bör kunna ha dom ihop utan problem..
#13 - 6 januari 2007 12:26
LinneaHYLK skrev:
Neocaridina och Caridina (amanon) kan vad jag vet inte korsa sig med varandra, så du bör kunna ha dom ihop utan problem..

Okey :) Tack..............:D
#14 - 6 januari 2007 17:05
rödtoppen skrev:
tycker att du ska behålla guppyna och räkorna, sälj de andra fiskarna för de kommer inte att må bra i ett så litet kar.

LinneaHYLK skrev:
Ja, jag håller med.. satsa på fler räkor istället och gör dig av med ancistrusen. Malen skitar ner mer i ditt akvarie än vad 6 st räkor gör.

Tack för råden :)

Men jag har nog kvar dem tills de växt till sig lite, då byter jag dem [:-60]
#15 - 10 januari 2007 04:10
De jag köpte, de 3 st blåräkorna...............

De var mysko.............................

En är som en "cameliont", är helt albino med lätt röd/brun ton och helt genomskinlig under natten och under dagen blir den ljusblå nästan genomskinlig kropp med lite mörkare (grå) rygg med vit sträck ............ ART?

De andra två är mörkgråa med blå mage/ben och har vita sträck på ryggen..... (de skiftar ej i färg som den första) Tror att det är Neocaridina cf zhangjialiensis?

Blev ledsen, för att jag trodde jag hade köpt och fått just arten "blåräka", men har nu läst att man (enbart?) kan få tag på en sort som liknar den riktiga blåa. Så då är det väl halvokey. Men vad för art är Camilionten? Är det någe fel på den för att under dagen liknar den de andra två?

Tittade här http://www.petshrimp.com för att kunna se och lära mig lite......
#16 - 10 januari 2007 08:52
[:-84]
Hittade ingen smiley med applåder annars hade du fått det.
Från att vara total nybörjare på räkor går du till att kunna artbestämma dem. Det affären har gjort är att de har gett dig 1 variant på räka som kallas sp. blå och en som kallas sp. red.
Affären och uppfödarna kan alltså inte artbestämma dom och säljer dem därför spec.. Men du kan? Det är inte dåligt. ;)
#17 - 10 januari 2007 11:53
Vad heter den affären? Om det är ok att namnge den isf här på forumet. Så att man vet.
#18 - 10 januari 2007 17:33
Vanligt är väl att man hör efter med affären och försöker lösa problemet den vägen innan man skriver om det på internet.
Dock ser jag inte problemet i det här fallet:

Du har själv angivit att du köpt tre st Neocaridina sp, och du skriver själv att du fått tre stycken neocaridina. "Spec" betyder just att de inte är artbestämda. Ingen av de räkor du nämner är heller arbestämda. "cf" betyder att den liknar men inte är, och "red" är lika godtyckligt som "blå". Du har köpt tre icke artbestämda räkor, och fått tre stycken icke artbestämda räkor.
#19 - 10 januari 2007 17:34
Ophelia skrev:
Vad heter den affären? Om det är ok att namnge den isf här på forumet. Så att man vet.

Vad är det man ska veta?

Annons