Vanvårdad Katt, Hjälp!!!

#1 - 27 juli 2006 18:21
Hej alla djurvänner och framförallt ni som älskar katter. Läs gärna detta...

Jag och min familj delar balkong med grannfamiljen. Deras dörr står ofta öppen och så fort vi öppnar vår springer deras katt in till oss. Han sitter jämt utanför vår dörr. Vi har väl anat att han inte trivs hemma men inte vetat varför då vi inte varit inne så mycket hos grannarna. De är mest inne hos oss och letar efter sin katt. En morgon såg jag t o m att han fått sitta ute på balkongen hela natten (såg det eftersom både deras och vår dörr var stängd).

Idag ringde grannarna till mig från flygplatsen. De hade panik för de skulle vara borta i två veckor och hade ingen som skötte katten. Men herregud! Hur kan man ringa från flygplatsen? Vi bor ju grannar, de kunde frågat tidigare. Nu har de eller snarare katten turen att åtminstone jag är hemma i två veckor. Vad skulle de annars gjort, de visste inte ens att jag skulle vara hemma? Det är ingen som har deras nycklar och det enda de gjort är att öppna balkongdörren. Jag tog direkt in katten Findus och gick in och tittade hur han hade det i lägenheten. Jag säger bara KATASTROF!!! Det var smutsigt överallt, kattlådan var smutsig och han hade inte ens rent vatten. Det enda de lämnat var en skål med lite kulor. Det fanns inte ens ordentlig kattmat i kylen, de sa att han bara äter kulor. Alltså jag förstår inte detta och jag är så upprörd.

Nu är i alla fall Findus hos mig i två veckor och jag vill se till att han får de bästa två veckorna i sitt vuxna kattliv. Men jag har ingen erfarenhet. Jag vet att affärerna kryllar av kattmat men vad är bra kost? Vore så glad om ni kattvänner kunde hjälpa mig. Annars får jag väl ge honom Whiskas och sånt där vanligt som finns i butikerna. Men alla tips är välkomna.

Sedan till det stora problemet. Vad gör man? Vart anmäler man sådana här fall? Jag vet inte om jag vågar anmäla, grannarna kommer bli galna, i alla fall om jag går bakom deras rygg. Tänker i alla fall ta ett seriöst snack med dem när de kommer hem och kanske kan jag ta över katten.

Alla tips och kommentarer är i alla fall välkomna.

Skickar med en liten bild på Findus. Han kanske inte är den vackraste av alla katter men han har det verkligen inte lätt. Är det förresten någon som känner till vad det kan vara för ras? Antar att det är en raskatt.

Sommarhälsningar från Jenny
#2 - 27 juli 2006 18:55
Katter kan vara väldigt kräsna och kanske är det så att han endast äter torrfoder. Dock är det inte bra för något djur att äta en enformig kost, utan behöver en lite mer varierad kost. Jag tycker att ett bra foder är Nutri (tror jag det hette) som går att köpa hos väl sorterade djuraffärer. Kostar en del dock. Fodret finns i olika varianter för att passa just din katt. Innekatter behöver oftast även ges vitaminer. Finns att köpa i en vanlig ICA affär.

Av att bedömma hur vida katten är misskött är en annan femma. Är den avmaskad som den ska? Gott hull? Pälsen tovig och glanslös? Perser (som jag anar kattens ras är) skall man även vara noga med ögonens renlighet och daglig pälsvård.

Att prata med ägaren om kattens välmående är en smartare ide, än att anmäla dem i dags läget. Kanske ringde den som ev skulle tagit hand om katten om meddelade att han/hon inte kunde ta hand om kissen. Där av situationen. Det är inte kul med osämja när ni tom delar balkong!!

Att ha katt inebär kostnader som i tex. kattsand, foder, veterinära besök, avmaskning, försäkring, kattleksaker m.m m.m

//Camilla
#3 - 27 juli 2006 18:56
Findus är en Perser.
Det är helt ok att han bara äter torrfoder. Kolla vad han äter för sort i vanliga fall för det är bäddat för magproblem i fall du skulle byta till annat foder för fort.
Sen tycker jag att du ska börja med att prata med grannarna innan du överväger att anmäla, du ska ju trots allt bo granne med dom sen också. [B)]

Se till att det finns vatten och mat tillgängligt och att lådan förs ren nån gång om dgagen. Han skulle nog må gott av att bli borstad lite om han tillåter det.

Lycka till!!
#4 - 27 juli 2006 21:46
GÖR ABSOLUT INGENTING! Det är inte din katt och du har ingen rätt att börja ta hand om den innan ägarna personligen ber om det! Låt katten vara.
#5 - 27 juli 2006 22:05
Har du ens någon aning om varför det är så? Du kan ju inte döma dina grannar för vänvård av djur för att du har sett detta. Det är inget brott att ha ett smutsigt hem, eller en smutsig kattlåda. Vissa katter äter bara torrfoder, vilket räcker, då de flesta fabrikaten på marknaden är fullfoder. Vissa katter vägrar bara äta torrfoder. Sen att katten ser lite tilltufsad ut är ju lite synd. Persern är en så vacker katt om man tar hand om den. Men åter igen är det upp till ägaren att välja om man vill borsta katten varje dag, och bada den några gånder per år. Prata med dina granner vänligt innan du gör någonting förhastat.
#6 - 27 juli 2006 22:16
Nej jag ska inte göra något. Jag blev bara väldigt upprörd hur de bara kunde lämna katten på det där sättet utan att ens prata med mig, då jag faktiskt träffade dem senast igår. Men det kan vara som någon av er sa att kattvakten avbokat i sista sekund, fast det var inget de nämnde. Jag tänker inte vidta några åtgärder alls mer än att jag tar hand om den medan de är borta. Jag visste inte att torrfoder kunde vara komplett kattmatfoder. Jag är bara van vid hur vi jobbat med våra djur genom åren (dock aldrig katt), nu jobbar vi även för att fiskarna ska få komplett foder. Aldrig skulle jag heller åka någonstans utan att försäkra mig om att djuret omhändertas ordentligt. Men det är inte min business hur de sköter sin katt. Tycker bara väldigt illa om att se djur misskötas.
#7 - 27 juli 2006 22:39
[quote=ekmanjenny]Nej jag ska inte göra något. Jag blev bara väldigt upprörd hur de bara kunde lämna katten på det där sättet utan att ens prata med mig, då jag faktiskt träffade dem senast igår. Men det kan vara som någon av er sa att kattvakten avbokat i sista sekund, fast det var inget de nämnde. Jag tänker inte vidta några åtgärder alls mer än att jag tar hand om den medan de är borta. Jag visste inte att torrfoder kunde vara komplett kattmatfoder. Jag är bara van vid hur vi jobbat med våra djur genom åren (dock aldrig katt), nu jobbar vi även för att fiskarna ska få komplett foder. Aldrig skulle jag heller åka någonstans utan att försäkra mig om att djuret omhändertas ordentligt. Men det är inte min business hur de sköter sin katt. Tycker bara väldigt illa om att se djur misskötas.[/quote]
Jag kan hålla med om att det var riktigt klantigt av dina grannar att bara lämna katten sådär och be dig ta hand om katten utan någon förvarning.

Torrfoder, ex Eukanuba, Royal Canin, Hills m.fl är s.k fullfoder, och innehåller allting en katt behöver. Sen kan man gärna variera maten med ex lite våtfoder eller "riktig" mat som vi själva äter. Men det är självklart upp till katten vad den vill äta.

Jag tycker att det är rent ut sagt förjävligt med djuragäre som uppenbarligen inte verkar bry sig så värst mycket om djurets välmående, men det är inte mitt problem och jag vill inte lägga mig andra personer skötande av sina husdjur.
#8 - 27 juli 2006 22:46
Nej jag håller med om att man inte bör lägga sig i alltför mycket. Men Findus kommer till oss hela tiden. Han sitter ju som sagt jämt utanför vår dörr. Det måste ju finnas en anledning till det. Sedan är han framme och spinner när han är med bara oss men så fort grannarna kommer så springer han och gömmer sig. Tyvärr blir det mer och mer mitt problem eftersom man umgås med katten ofta. Men jag får prata med dem lugnt och sansat då de kommer tillbaka. Jag tycker att man kan köpa ett gossedjur om man inte kan sköta ett djur ordentligt. Gossedjur är mjuka, söta och behöver ingen direkt omvårdnad.
#9 - 27 juli 2006 22:57
[quote=ekmanjenny]Nej jag håller med om att man inte bör lägga sig i alltför mycket. Men Findus kommer till oss hela tiden. Han sitter ju som sagt jämt utanför vår dörr. Det måste ju finnas en anledning till det. Sedan är han framme och spinner när han är med bara oss men så fort grannarna kommer så springer han och gömmer sig. Tyvärr blir det mer och mer mitt problem eftersom man umgås med katten ofta. Men jag får prata med dem lugnt och sansat då de kommer tillbaka. Jag tycker att man kan köpa ett gossedjur om man inte kan sköta ett djur ordentligt. Gossedjur är mjuka, söta och behöver ingen direkt omvårdnad.[/quote]
Katter är av naturen mycket intelligenta och återvänder till platser där de trivs, vilket verkar gälla i ditt fall. Varför den håller sig undan dina grannar vet jag inte, och jag vill inte heller spekulera. Men prata med dina grannar om detta, och om de vill prata om detta kan du ge dem lite goda råd om hur de ska sköta katten på bästa sätt.
#10 - 27 juli 2006 23:26
Ja man kan faktiskt inte rädda hela världens husdjur och tro att alla ska behandla dem som man själv vill att de ska behandlas. Det är som sagt inte min katt och det är som du säger dumt att spekulera i hur det kan tänkas vara hemma hos grannarna förutom att jag ser att det inte är städat... alls. Han trivs hos oss och ingen störs egentligen av att han kommer till oss. Så det får väl fortsätta vara så. Det är lite mysigt för han är jättekelig. Ja förutom att han lägger sig på tangentbordet så är han okej!!!
#11 - 27 juli 2006 23:45
De där perser-katterna kräver en hel del omsorg ,man bör borsta pälsen dagligen och skulle jag vara i dina kläder och med grannar som "räknar" med att du ska vara kattvakt så skulle jag lämna katten till ett katthem eller kontakta en kattklubb eller dyligt ,för perserkatter är både dyra och eftertraktade och kan få ett betydligt bättre hem någon annanstans.
#12 - 27 juli 2006 23:53
jo jag vet att katten kan få ett bättre hem. men jag kan tyvärr inte gå bakom grannarnas rygg även om jag gärna vill. när han är hos mig så tar jag hand om honom ordentligt. Sedan vet jag ju inte hur han sköts när han inte är hos mig men som sagt det är inte min katt. däremot vet de hur jag känner för djur och hur noga jag är så de kommer troligen inte tycka det är konstigt om jag anmärker något då de kommer hem. alltså findus kattlåda var inte en fröjd för ögat och jag tror inte de bytt vatten i hans skål på någon vecka eller så. usch!
#13 - 28 juli 2006 00:57
Det låter ju som att katten skulle kunna haft det bättre..

Det jag har lärt mig om katter eller om min tjockis jag har här hemma är att allt är på hans villkor jag tror inte katter överlag stannar hos kvar hos sina hussar och mattar om de inte trivs. Grann katterna här hemma brukar alltid springa in hoss oss nu på sommaren fast det är de yngre katterna som är mest nyfikna.

När det gäller kattmaten så köp samma som han har hemma eller testa och köp några sorter och låt honom välja. vår katt har i hela sitt 16 åriga liv fått burk mat, och räkor. eller rättaresagt han äter inget annat får han inte det som han vill demontrerar han genom att slå i dörrarna gå in och ut genom huset med 15mins mellanrum (han hoppar på handtagen och klarar tillochmed få upp ytterdörren från utsidan när den är olåst) så det går inte att inte vara honom tillags..
#14 - 28 juli 2006 01:16
Det kannske är ett litet dolt meddelande från dina grannar att de vill att du ska erbjuda dig att adoptera Findus? Det är kanske den vägen du ska ta och fråga om du får ta över honom, och då vet du ju hur han får det.
#15 - 28 juli 2006 06:24
Att köpa samma mat som han har nu är bra. Tvärbyter man kan magen krångla. Att ta honom till ett katthem kan man ju absolut inte göra eftersom det inte är ens egen katt. Även om det låter som han verkligen missköts stackaren. Måste vara jobbigt att se hur dom inte bryr sig.
#16 - 28 juli 2006 09:54
Jo det är ju jobbigt att se hur de inte bryr sig. Jag visste inte hur allvarligt det var och med hela historien igår så blev jag bara så arg. Förstår de inte att det är ett liv de har att göra med.

Jag vet att vid ett tillfälle hade de rakat Findus. De har nämligen tre barn som tyckte det var kul att han såg ut som ett lejon. Då hade de skalat all päls på hela kroppen och bara lämnat ett runt och burrigt huvud. Sedan en liten toffs på svansen och tassarna. Stackarn gick och gömde sig hela tiden. Katter kan väl också skämmas och känna sig obekväma om saker och ting inte står rätt till eller?

Eftersom vi delar balkong och så så tänker jag fråga sedan om jag får vara med och sköta Findus lite sen. Kan ju skylla på att jag hunnit fästa mig så mycket vid katten. Det kanske grannarna t o m tycker är skönt. Det enda jag begär är att han ska få en ren kattlåda, rent vatten, okej mat och en fin päls. Om de inte orkar sköta honom så kan jag hjälpa till helt enkelt.

Ska inte koppla in någon annan! Men när jag flyttar om ca ett halvår så kanske jag får ta med mig katten. Vem vet?
#17 - 28 juli 2006 10:14
[quote=freakazoid]GÖR ABSOLUT INGENTING! Det är inte din katt och du har ingen rätt att börja ta hand om den innan ägarna personligen ber om det! Låt katten vara.[/quote]

Jag tycker personligen att man har rätt att lägga sig i, om man ser att ett djur inte mår bra. Bara detta att vattenskålen inte var bytt på en vecka, och att kattlådan var så skitig är ett tecken på vanvård. Dessutom ser inte Findus ut som en välmående perser, han skulle behöva ett bad och borstning (lite försiktigt), och kanske kloklippning tom...
Detta är såklart inte något man kan börja greja med innan man frågat ägarna men frågan är om inte de vill bli av med sin katt? De verkar uppenbarligen inte bry sig ett skit! Dessutom hade de frågat om ekmanjenny kunde vara kattvakt. Hur kan du då skriva att hon ska låta katten vara?

Scalara
#18 - 28 juli 2006 10:22
[quote=ekmanjenny]Jo det är ju jobbigt att se hur de inte bryr sig. Jag visste inte hur allvarligt det var och med hela historien igår så blev jag bara så arg. Förstår de inte att det är ett liv de har att göra med.

Jag vet att vid ett tillfälle hade de rakat Findus. De har nämligen tre barn som tyckte det var kul att han såg ut som ett lejon. Då hade de skalat all päls på hela kroppen och bara lämnat ett runt och burrigt huvud. Sedan en liten toffs på svansen och tassarna. Stackarn gick och gömde sig hela tiden. Katter kan väl också skämmas och känna sig obekväma om saker och ting inte står rätt till eller?

Eftersom vi delar balkong och så så tänker jag fråga sedan om jag får vara med och sköta Findus lite sen. Kan ju skylla på att jag hunnit fästa mig så mycket vid katten. Det kanske grannarna t o m tycker är skönt. Det enda jag begär är att han ska få en ren kattlåda, rent vatten, okej mat och en fin päls. Om de inte orkar sköta honom så kan jag hjälpa till helt enkelt.

Ska inte koppla in någon annan! Men när jag flyttar om ca ett halvår så kanske jag får ta med mig katten. Vem vet?[/quote]

Usch vad arg jag blir! :( Det är ju inte klokt hur vissa människor beter sig! Visst kan man tycka att folk ska få sköta sina djur på sitt sätt, men i detta fall har man rätt att lägga sig i! Det är dock väldigt bra att du tänker sköta det snyggt Jenny, vore bara dumt att koppla in någon myndighet i detta fall. Kör på det som du skriver, be att få vara med och sköta Findus, och kanske får du helt enkelt ta med honom när du flyttar sedan! Du är en ängel! :) Tänk, om alla reagerade på detta vis, då skulle det inte finnas några fall av vanvård av djur i Sverige! Keep up the good job! :) Förresten så tror jag redan att Findus har adopterat dig, så det är bara att hoppas att du får adoptera honom sedan också!

Skriv gärna hur det går framöver! Samt om du har ytterligare frågor om hur du ska sköta honom.

MVH: Scalara
#19 - 28 juli 2006 10:25
Kan jag ge katten ett bad? För jag känner också att han skulle må bra av det. Jag har bara haft hund i mina dagar och vet väl mycket väl hur man rengör sin hund. Men är det krångligt att bada en perser? Jag har hundschampoo här hemma, kan jag använda det tro?
#20 - 28 juli 2006 10:31
Ja, jag har massor av frågor vad gäller kattvård. Får väl börja läsa om det på nätet istället för akvarieväxter som annars är min nya sysselsättning. Men jag har bara några dagar på mig för den 1a augusti måste jag börja plugga annat :).

Vad gäller vanvård så är det ju svårt att upptäcka. Jag hade ju inte vetat hur illa det var om jag inte gått in i deras lägenhet. Som sagt så är det väl upp till dem om de vill städa eller inte men det ÄR INTE upp till dem om de ska städa kattens låda eller inte. Gammalt vatten är kanske bland det värsta man kan dricka. Har någon av er själva provat?

Nu är allt rengjort och hemma hos mig. Så nu bor han här helt i två veckor. Frågan är: Ska jag ge mig på att rengöra själva katten eller kan jag strula till hans päls ännu mer då?
#21 - 28 juli 2006 10:36
Är han van vid vatten är det ingen fara att bada honom. Det kan bli värre om han aldrig blivit badad. Jag lovar! Det är inte lätt att försöka hålla i en galen katt som blir tvättad. Jag skulle nog hellre gå och titta efter ett mer lämpigt shampoo för långhåriga katter.

Har du flyttat över alla hans saker till din lägenhet?

//Camilla
#22 - 28 juli 2006 10:42
Ja, jag har flyttat över allt för han vill ändå inte gå tillbaka till lägenheten. Trots att jag stod inne i hans lägenhet och var på väg in så stod han bara på min sida av balkongen och tittade. Så jag såg ingen anledning varför han skulle behöva vara där, då jag inte ens vill vara mer än 1 minut i den lägenheten. Han är ju van att vara med oss.

Kattschampoo, ja jag får helt enkelt leta. Ska börja med att borsta igenom hans päls för han gillar t o m att bli borstad. Sedan lämnar han inte mig ur sikte. Han är som en dresserad hund som går fot.
#23 - 28 juli 2006 10:48
Man brukar säga att "du väljer inte katten, katten väljer dig". :D
Bra att borsta igenom pälsen innan man badar dem. Lättare att reda ut pälsen efter badet.
Hoppas att det kommer gå bra sedan när familjen kommer hem. Du har ju nu gort ditt hem till kattens. Det kan bli förvirrande för katten om dess saker flyttas runt.

//Camilla
#24 - 28 juli 2006 10:52
Men en sak tycker jag att jag kan göra... det är att säga till dem att jag inte ger tillbaka kattlådan om de inte lovar att rengöra den frekvent. Om inte annat så får väl det vara mitt ansvar för det får bara inte se ut som det gjorde. Förstår om det är förvirrande om saker flyttas runt men den här katten måste ju ändå vara förvirrad. Han verkar inte ha några problem so far med flytten av kattlådan och inte har jag sett honom sitta vid dörren och vilja hem direkt.
#25 - 28 juli 2006 11:12
Håller tummarna att grannarna är lite medgörliga och ev. låter dig tom ta/köpa katten av dem. Men man bör tänka igenom sitt ansvar ordentligt först innan man gör något förhastat. Titta runt på försäkringar och kontrolera olika allternativ till din katts behov.

Jag hade en inomhuskatt (vanlig bondkatt) men folk tyckte jag var över seriös när jag varje år släpade katten till veterinären för hällsokontroll och såg till att den fick sina vacciantioner som den skulle ha. Jag kastrerade, öronmärkte och såg till att han blev försäkrad med. Såg till att han fick bra foder, vitaminer och avmaskning. Leksaker i massor!!! Men ibland kunde även han vara den "skitdryga" katten som attakhögg ens fötter när man sov, rev ner ens krukor från fönstret, klöste sönder den nytapetserade hallen... och för att inte tala om skinnsoffan... :rolleyes: När man skulle åka bort och katten ej kunde åka med var det ju även där ring terror för att hitta någon som kunde ägna nån timme åt ens katt.

//Camilla
#26 - 28 juli 2006 11:37
jo, jag förstår att det är ett stort ansvar, jag tror inte Findus är mer än 3 år gammal heller. vill först och främst se till att han får det bra. kanske kan min lillasyster adoptera honom. han bor ju ändå större delen hos oss numera. så länge vi har gemensam balkong och vår dörr står öppen så kan han ju vara var han vill. det blir svårare i vinter men förhoppningsvis har vi hittat en lösning då.
#27 - 28 juli 2006 15:56
[quote=freakazoid]men det är inte mitt problem och jag vill inte lägga mig andra personer skötande av sina husdjur.[/quote]

Vems problem är det då? Kattens?! Det är tur att inte alla resonerar som du...

Om jag hade varit dig hade jag hade sagt att jag fäst mig vid katten och att jag ville ta hand om honom... det fungarerar i och för sig inte om du vill att din syster ska adoptera honom...
Kan rekommendera http://www.katt.nu om du tänker skaffa katt.
#28 - 28 juli 2006 16:09
Jag vet inte hur det blir när grannarna kommer tillbaka. Men tack så mycket för länken. Ska läsa så mycket jag hinner. Jag har en känsla av att katten kommer bli bådas. Men troligen kommer han vara mer och mer här och jag tänker i alla fall säga att jag inte har något emot det. Inatt sov han precis bredvid min säng, trots att dörren var öppen till hans lägenhet. Normalt har de väl sina platser de vill sova på men Findus vill vara här. Så det är väl bara att låta honom vara det.

Men jag ska läsa lite mer om att ha katt. Måste försöka fixa till hans päls. Sedan vill jag egentligen gå till veterinären med honom för han verkar ha problem med ögonen. Men jag har inte direkt råd att bekosta detta själv så jag väntar tills de kommer tillbaka.

Tack för alla tips! Vad hade jag gjort utan alla er :)
#29 - 28 juli 2006 16:22
[quote=Scalara]Jag tycker personligen att man har rätt att lägga sig i, om man ser att ett djur inte mår bra. Bara detta att vattenskålen inte var bytt på en vecka, och att kattlådan var så skitig är ett tecken på vanvård. Dessutom ser inte Findus ut som en välmående perser, han skulle behöva ett bad och borstning (lite försiktigt), och kanske kloklippning tom...
Detta är såklart inte något man kan börja greja med innan man frågat ägarna men frågan är om inte de vill bli av med sin katt? De verkar uppenbarligen inte bry sig ett skit! Dessutom hade de frågat om ekmanjenny kunde vara kattvakt. Hur kan du då skriva att hon ska låta katten vara?

Scalara[/quote]
Du har absolut INGEN som helst rätt att lägga dig i dina grannarns skötande av sina egna djur. Katten räknad som deras egendom.
#30 - 28 juli 2006 16:23
[quote=TinaW]Vems problem är det då? Kattens?! Det är tur att inte alla resonerar som du...

Om jag hade varit dig hade jag hade sagt att jag fäst mig vid katten och att jag ville ta hand om honom... det fungarerar i och för sig inte om du vill att din syster ska adoptera honom...
Kan rekommendera http://www.katt.nu om du tänker skaffa katt.[/quote]
Ägarnas såklart. Jag skiter fullständigt i om ägarna är sådana idioter att de inte tar hand om sina husdjur, men det är inte mitt problem även om katten mår dåligt!
#31 - 28 juli 2006 16:24
[quote=ekmanjenny]Men jag ska läsa lite mer om att ha katt. Måste försöka fixa till hans päls. Sedan vill jag egentligen gå till veterinären med honom för han verkar ha problem med ögonen. Men jag har inte direkt råd att bekosta detta själv så jag väntar tills de kommer tillbaka.

Tack för alla tips! Vad hade jag gjort utan alla er :)[/quote]
Veterinärbesök tror jag att du kan strunta i. Vissa perserkatter föds med så pass "tillplattade" ansikten att de får problem med nysningar och rinnande ögon.
#32 - 28 juli 2006 16:29
[quote=ekmanjenny]Kattschampoo, ja jag får helt enkelt leta. Ska börja med att borsta igenom hans päls för han gillar t o m att bli borstad. Sedan lämnar han inte mig ur sikte. Han är som en dresserad hund som går fot.[/quote]
Använd gärna ett milt schampo, sk "kitten/puppy" eftersom du inte vet hur pass känslig päls och hud katten har. Använd en karda för att borsta honom, och om katten har mycket trassel i pälsen får du nog klippa bort det.
#33 - 28 juli 2006 16:42
Det är klart att det i första hand är ägarnas problem, men om dom nu inte bryr sig, så hade jag nog känt att det hade varit mitt problem! Man kan inte bara "skita i " saken om man ser att nåt djur lider! Det är samma sak som att du skiter i om nån blir nerslagen... det är ju inte "ditt problem"! Varför skulle det vara annorlunda med djur?
Givetvis har man rätt att lägga sig i hur andra sköter sina djur... man kan börja med att fråga (på ett fint sätt) om dom bryr sig om katten. Det gör dom säkert, för i många fall handlar det bara om okunskap. Om det är en rasren "perser" brukar dom kosta lite mer och i regel (ingen regel utan undantag!) vara försäkrade innekatter. Många kattägare har den uppfattningen att en katt "klarar sig alltid"!
#34 - 28 juli 2006 17:30
[quote=TinaW]Det är klart att det i första hand är ägarnas problem, men om dom nu inte bryr sig, så hade jag nog känt att det hade varit mitt problem! Man kan inte bara "skita i " saken om man ser att nåt djur lider! Det är samma sak som att du skiter i om nån blir nerslagen... det är ju inte "ditt problem"! Varför skulle det vara annorlunda med djur?
Givetvis har man rätt att lägga sig i hur andra sköter sina djur... man kan börja med att fråga (på ett fint sätt) om dom bryr sig om katten. Det gör dom säkert, för i många fall handlar det bara om okunskap. Om det är en rasren "perser" brukar dom kosta lite mer och i regel (ingen regel utan undantag!) vara försäkrade innekatter. Många kattägare har den uppfattningen att en katt "klarar sig alltid"![/quote]
Jag skiter i om någon blir lite "tilltufsad", precis som jag skiter i att en ägare inte sköter sitt husdjur. Om däremot ägaren av djuret ber mig om hjälp, eller personen som blir illa behandlad skriker efter hjälp, så är det klart som fan att jag hjälper till. Du har ingen som helst rätt i lagen att lägga dig i andras personliga angelägenheter. Däremot kan du fråga djurets ägare om denne vill ha hjälp med diverse saker.
#35 - 28 juli 2006 17:52
Men om däremot ägaren skulle slå eller sparka sin katt, skulle det inte krävas mycket för att min stubin skulle ryka...
#36 - 28 juli 2006 17:52
Nu vill jag inte göra detta till en åldersfråga... men jag tror att din inställning till stor del beror på din ålder! När jag var yngre "sket" jag också i det mesta som inte handlade om min familj...
Personliga angelägenheter... Du menar alltså att om nån misshandlar sitt djur eller blir nedslagen, våldtagen eller mördad och inte ropar på hjälp, så "skiter" du i det?! Lite konstig inställning... men det är kanske jag som börjar bli gammal?!! Det verkar som samhället idag, delar din uppfattning så det är väl jag som har fel...

PS Du hann svara på en del av min fråga innan jag hann "posta" den...
#37 - 28 juli 2006 17:57
[quote=TinaW]Nu vill jag inte göra detta till en åldersfråga... men jag tror att din inställning till stor del beror på din ålder! När jag var yngre "sket" jag också i det mesta som inte handlade om min familj...
Personliga angelägenheter... Du menar alltså att om nån misshandlar sitt djur eller blir nedslagen, våldtagen eller mördad och inte ropar på hjälp, så "skiter" du i det?! Lite konstig inställning... men det är kanske jag som börjar bli gammal?!! Det verkar som samhället idag, delar din uppfattning så det är väl jag som har fel...

PS Du hann svara på en del av min fråga innan jag hann "posta" den...[/quote]
Fin jämförelse! Liiite skillnad på en tilltufsad katt och en våldtäkt? Eller?
#38 - 28 juli 2006 18:06
Om vi jämför med människor så kanske ni förstår vad jag menar? Om en mamma kommer in med sitt barn som har tovigt hår, lite utslitna kläder, och ser lite hängig ut, så är det INTE mitt problem. Jag vill inte lägga mig i hur denna mamma sköter sitt barn, och det har jag ingen som helst rätt att göra. Om jag däremot ser att denna mamma slår till sitt barn - Ja, då jävlar GÖR jag det till mitt problem!
#39 - 28 juli 2006 18:12
För att göra denna diskution kort. Jenny får helt enkelt prata med kattens ägare hurvida man väljer att behandla detta ärende vidare.

Vad det gäller om att bry sig i hurvida någon, oavsett människa eller djur, blir behandlade så tror jag att alla bryr sig på olika sätt. Om jag skulle gå ut och rädda alla misskötta djur i Västmanland skulle jag snart få öppna ett zoo. Inget elakt menat, men tyvärr kan man inte rädda alla djuren på denna planet.

//Camilla
#40 - 28 juli 2006 18:20
Jag inser också att man/jag inte kan rädda alla djur i världen...men jag skulle heller aldrig kunna "skita i" om någon "tuffsade till" sin katt!
Nu handlar det ju inte om "djurplågeri" i det här fallet... det var bara ett "sidospår" av just den här frågan...
Det finns många som går genom livet med skygglappar!
#41 - 29 juli 2006 08:39
Nej man kan sanneligen inte rädda alla djur på denna planet om man så jobbade heltid med det. Däremot kan man försöka göra det bästa av de djur som är nära. Delar man balkong med en granne vars katt är hos en minst 80 % av sin tid så tror jag nog man har rätt att lägga sig i. Framförallt när man själv är ansvarig för den i 2 veckor. Men man måste ju tänka på allas intressen. Så detta fall tänker jag sköta snyggt.Tänker på bästa möjliga sätt se till att det går bra för Findus.

Någon som vet varför det rinner ur Findus ögon? Är det normalt att hans ögon är stängda ofta? Jag menar alltså inte att han sover utan han sitter och blundar mest hela tiden.
#42 - 29 juli 2006 09:13
hej
försök få tag på djurskyddet på kommunen, där kan man göra en anonym anmälan mot ägaren, och kommunen har skydlighet att följa upp varje anmälan. Om du ger ditt namn är det tydligen bättre, ger mer tyngd till anmälan har jag för mig. Om kissens ögon är stänga såå ofta lär han ju ha problem, kanske har han ont i ögonen eller så.
Mitt råd är alltså att prata med kommunen och därefter borde de kunna slussa dig vidare till rätt person.
Lena-Maria
#43 - 29 juli 2006 09:26
[QUOTE=ekmanjenny]
Någon som vet varför det rinner ur Findus ögon? Är det normalt att hans ögon är stängda ofta? Jag menar alltså inte att han sover utan han sitter och blundar mest hela tiden.[/QUOTE]

Perser har ofta problem med ögon och bihålorna. Om ögonen är variga osv kan han ha en ögoninflamation. Bör då låta en veterinär titta på det.

//Camilla
#44 - 29 juli 2006 15:40
[quote=ekmanjenny]Någon som vet varför det rinner ur Findus ögon? Är det normalt att hans ögon är stängda ofta? Jag menar alltså inte att han sover utan han sitter och blundar mest hela tiden.[/quote]
Läs mitt tidigare inlägg.
#45 - 29 juli 2006 15:40
Glöm det. C Ciklid hade redan svarat. :)
#46 - 30 juli 2006 23:52
Uppdatering på Findus fronten!

Findus är numera en nybadad, kattschamponerad katt utan tovor. Det tog ett tag men nu är han jättefin. Jag lyckades få bort det svarta runt hans ögon också och nu öppnar han faktiskt ögonen. Helt otroligt. Har inte ens använt något läkemedel eller ny kost. Skickar kort sedan när Findus har torkat!
#47 - 31 juli 2006 10:29
[quote=ekmanjenny]Findus är numera en nybadad, kattschamponerad katt utan tovor. Det tog ett tag men nu är han jättefin. Jag lyckades få bort det svarta runt hans ögon också och nu öppnar han faktiskt ögonen. Helt otroligt. Har inte ens använt något läkemedel eller ny kost. Skickar kort sedan när Findus har torkat![/quote]
Vilken typ av schampo använde du?
#48 - 31 juli 2006 13:43
HUR lyckades du bada honom????
#49 - 31 juli 2006 18:04
Det där låter som ett av alla de fall man ser på djurpolisprogrammen på Animal Planet (Animal Cops Houston, Miami Animal Police, Animal Precinct), där inspektörerna får larm om djur som vanvårdas, åker dit, ger ägarna en eller flera varningar beroende på hur illa det är, och om ägarna inte förbättrar djurens situation omhändertar de dem, och försöker hitta nya hem åt dem, om djuren är tillräckligt friska för att klara sig.

Det sjuka är, varför köpa en dyr och svårskött raskatt när man uppenbarligen inte vill ta hand om den? Förmodligen upptäckte de att en perser kräver en hel del skötsel, och tröttnade. Men att ge den ett nytt hem går visst inte :confused:

Se´n drar nog raskatter, förmodligen perser oftast, till sig folk som inte bryr sig om djur, utan ser katten som en statuspryl, en fluffig prydnadssak som ska ligga i soffan och se exklusiv ut. Så´na människor dras nog just också till raser som ser udda ut, och har en rasstandard som inte är till gagn för djuret direkt, för de bryr sig inte om hur katten mår. Perser har en päls som tovar ihop sig om den inte sköts, och för platt ansikte, som kan ge den problem att äta och andas, och tårkanalerna är ofta hoptryckta så ögonen rinner. Så´na katter kräver mycket skötsel, men är en av de raser som nog ibland hamnar hos folk som bara vill ha en levande plyschkudde. Förr hade persern inte alls lika platt ansikte, och den skulle gagnas rejält av en tillbakagång till den rasstandarden. Åt andra hållet har vi fotomodellssmala siameser, som inte heller såg så extrema ut från början.

Tack och lov är nog den sortens djurägare i minoritet, de flesta ägare av t.ex perser är med all säkerhet djurvänner som bryr sig om sina djur. Men dina grannar tillhör nog inte den kategorin tyvärr, att de reser bort, och lämnar katten utan rent vatten, och smutsig kattlåda, och utan att i förväg ha ordnat med kattvakt, tyder på att de inte bryr sig särskilt mycket om Findus.
#50 - 31 juli 2006 18:24
[quote=freakazoid]Du har absolut INGEN som helst rätt att lägga dig i dina grannarns skötande av sina egna djur. Katten räknad som deras egendom.[/quote]

Det var värst vad du är aggressiv. Jag vet väl för sjutton att Findus är deras egendom!!! Om du läste noga vad jag skrev, så stod det inget om att gå in och klanka ner på ägarna, eller att lägga sig i på ett otrevligt sätt. Jag menade bara att JAG TYCKER att man självklart ska man REAGERA i en sådan här situation, inte bara låta det rinna ut i sanden. Man kan tex prata med ägarna till det vanvårdade djuret i fråga, inte vara dryg eller hoppa på dem, utan bara försöka luska lite mer och kanske föreslå annan skötsel, eller något. Findus är ju uppenbarligen (efter beskrivning samt foto) vanvårdad, så det är ju inget som är löst ryckt ur luften. Kanske vet hans ägare inte hur man sköter ett djur och då kan man ge råd, även om jag i detta fall tycker att han skulle få det bättre hos jenny.

Scalara
#51 - 31 juli 2006 18:31
[quote=ekmanjenny]Findus är numera en nybadad, kattschamponerad katt utan tovor. Det tog ett tag men nu är han jättefin. Jag lyckades få bort det svarta runt hans ögon också och nu öppnar han faktiskt ögonen. Helt otroligt. Har inte ens använt något läkemedel eller ny kost. Skickar kort sedan när Findus har torkat![/quote]

Way to go! :) Är imponerad att du lyckades bada honom, det är inte lätt med en perser, och när du aldrig gjort det förut, shysst! Jaså han var igenkletad runt ögonen? Ja hans ägare har väl aldrig gjort rent där! Hur såg han ut i öronen? Svart där också säkert. Usch, fy sjutton för folk som behandlar sitt djur på det viset!
Såg att du vid detta laget fått en hel del tips, om både mat, vård, osv...och en bra länk att läsa mer i. Klarar du dig nu?
Hoppas att allt löser sig. Jag håller tummarna för dig och Findus! :)

#52 - 31 juli 2006 18:51
[quote=Scalara]Way to go! :) Är imponerad att du lyckades bada honom, det är inte lätt med en perser, och när du aldrig gjort det förut, shysst! Jaså han var igenkletad runt ögonen? Ja hans ägare har väl aldrig gjort rent där! Hur såg han ut i öronen? Svart där också säkert. Usch, fy sjutton för folk som behandlar sitt djur på det viset!
Såg att du vid detta laget fått en hel del tips, om både mat, vård, osv...och en bra länk att läsa mer i. Klarar du dig nu?
Hoppas att allt löser sig. Jag håller tummarna för dig och Findus! :)

MVH: Scalara[/quote]

Det var sanneligen inte lätt att bada honom men vi har ett ganska litet badrum och jag låste dörren så han hade liksom ingenstans att ta vägen. Vad gäller kletet runt ögonen så är det brunt. Jag försökte ta bort det i samma veva som jag tvättade honom. Det ser faktiskt bättre ut nu. Tycker han verkar vara en lite gladare katt nu. Det går säkert bra nu men sedan kommer jag inte vilja lämna tillbaka honom :(. Vi får se vad som händer när ägarna kommer tillbaka.
#53 - 31 juli 2006 19:42
Schysst av dig Jenny. ;)
#54 - 31 juli 2006 19:57
Findus hälsar till alla. Han ligger nämligen på tangentbordet jämt då jag sitter vid datorn. Vet inte vad han försöker säga men jag tror det är att han hälsar till alla er.
#55 - 31 juli 2006 19:58
[quote=ekmanjenny]Findus hälsar till alla. Han ligger nämligen på tangentbordet jämt då jag sitter vid datorn. Vet inte vad han försöker säga men jag tror det är att han hälsar till alla er.[/quote]
Hahaha. Typisk perser...
#56 - 31 juli 2006 20:04
ja jag bad honom skriva vad han ville men han har lite svårt med fingersättningen men han är glad för alla som givit goda råd och så. han trivs lite bättre med livet numera.
#57 - 31 juli 2006 20:09
[quote=ekmanjenny]ja jag bad honom skriva vad han ville men han har lite svårt med fingersättningen men han är glad för alla som givit goda råd och så. han trivs lite bättre med livet numera.[/quote]

Skönt att höra :)

Lycka till!

#58 - 4 augusti 2006 09:43
Hej Jenny!

Som kattägare till 2 fluffmonster vill vi bara ge dig en eloge för att du har tagit om hand om katten, vi kan garantera dig att den mår bättre hemma hos dig än hos grannen.
Katter betraktas ofta som slit och släng djur, vilket känns himmla trist då det är ett fint djur med en väldigt individualiserat beteende. Det finns inte två katter som är varandra lika. Vi älskar våra små och lägger ner ganska mycket pengar på bra foder, veterinärvård och leksaker...

Så på Findus vägar tackar vi och våra kisar dig för en bra insats och vi håller våra tummar att du får fortsatt vårdnad om Findus... alla som klarar av att bada en katt och får fortsatt förtroende av katten är en naturlig kattkompis..

Lycka till!

Andreas, Malin, Hootie & Zoya
#59 - 7 augusti 2006 19:25
[quote=dreas]Hej Jenny!

Som kattägare till 2 fluffmonster vill vi bara ge dig en eloge för att du har tagit om hand om katten, vi kan garantera dig att den mår bättre hemma hos dig än hos grannen.
Katter betraktas ofta som slit och släng djur, vilket känns himmla trist då det är ett fint djur med en väldigt individualiserat beteende. Det finns inte två katter som är varandra lika. Vi älskar våra små och lägger ner ganska mycket pengar på bra foder, veterinärvård och leksaker...

Så på Findus vägar tackar vi och våra kisar dig för en bra insats och vi håller våra tummar att du får fortsatt vårdnad om Findus... alla som klarar av att bada en katt och får fortsatt förtroende av katten är en naturlig kattkompis..

Lycka till!

Andreas, Malin, Hootie & Zoya[/quote]

Exakt min åsikt! Om en katt själv adopterar en människa så har han redan visat att hon är värdig att ta hand om honom! :) Jag håller oxå tummarna för att Findus får stanna hos Jenny.

#60 - 13 augusti 2006 15:56
Hej Jenny,

har läst lite om detta, blev väldigt intresserad av Findus; har en perser själv och jag kan inte förstå att man kan vara så grym mot djur överhuvudtaget. Min kille ligger bakom min rygg just nu och gottar sig, ren om ögonen, i öronen, kammad och i fin kondition - precis som en perser ska vara.

Säger det att tala med grannarna, försök få dem att fatta - man behandlar inte en perser så, och jag hoppas det går bra. Om det skiter sig ordentligt så kan Findus få ett livslångt hem hos mig med kompis och allt. :)

Ta hand om dig
mvh
Fifi
#61 - 13 augusti 2006 16:14
Hej Jenny !

Följde ditt arbete med att ta hand om findus på forumet, mycket bra gjort tycker jag. Nu är jag nyfiken hur det har gått för dig och findus, för nu måste väl dina grannar kommit hem.

Mvh Carina
#62 - 14 augusti 2006 15:25
Om ett djur far illa....

tycker jag att man ska reagera. Sedan var man ska dra gränsen för djurplågeri eller "lite vanvård" är väl svårt.

Lenis3 tycker jag kom med en jättebra idé om det är så att du känner att du inte vågar prata med grannarna om problemet. Ibland kan sådant vara känsligt ju.

[QUOTE=lenis3]hej
försök få tag på djurskyddet på kommunen, där kan man göra en anonym anmälan mot ägaren, och kommunen har skydlighet att följa upp varje anmälan.[/QUOTE]

Att våga säga ifrån när något är fel behövs!
Fram för mer civilkurage i samhället. Fy för [:-12] fram för [:-2] !
#63 - 19 augusti 2006 19:21
[quote=ekmanjenny]Kan jag ge katten ett bad? För jag känner också att han skulle må bra av det. Jag har bara haft hund i mina dagar och vet väl mycket väl hur man rengör sin hund. Men är det krångligt att bada en perser? Jag har hundschampoo här hemma, kan jag använda det tro?[/quote]

vad jag har varit med om så finns de nog inte en enda katt som verkligen vill bada. De har vattenskräck och tvärvänder så fort de får se vatten. Så ja tror att du kanske får tvätta honom med en våt handduk eller något, så han blir lite ren i alla fall. Men ja vi hade en katt en gång som satt på badkarskanten och lekte med bubblorna så han gillade vatten hehe :)
Men du får se vad katten tycker om. (jag försökte bada en katt som liten och det slutade med rivsår på hela magen)

ärligt talat så vet jag inte hur man tvättar en katt, katter är renliga av sig och brukar hålla reda på min päls själva. de tvättar sig konstant. riktigt fåfängda faktiskt. hehe. Kan vara svårt med långhåriga som man får hjälpa att borsta, om de nu vill och inte biter en. vissa årstider är svårare att hålla reda på pälsen. vintern är väl bäst då de för det mesta väljer att vara innomhus.

en katt mår även bra av lite kärlek så gosa mycket;)
#64 - 21 augusti 2006 06:44
[quote=Hemma]tycker jag att man ska reagera. Sedan var man ska dra gränsen för djurplågeri eller "lite vanvård" är väl svårt.

Lenis3 tycker jag kom med en jättebra idé om det är så att du känner att du inte vågar prata med grannarna om problemet. Ibland kan sådant vara känsligt ju.

Att våga säga ifrån när något är fel behövs!
Fram för mer civilkurage i samhället. Fy för [:-12] fram för [:-2] ![/quote]

Håller fullständigt med dig och lenis3! Jag råkade i dispyt med en person i denna tråd (händer att jag gör det ibland), pga att jag tyckte att man absolut ska göra något i sådana här situationer. Jag är glad att Jenny agerade. :)
Skönt med personer som oxå tycker att det finns alldeles för många med ögonbindlar på i detta samhälle!

Undrar dock hur det gått nu?
#65 - 21 augusti 2006 13:28
Hejsan!!

Vilket kanonjobb du gjorde med stackars Findus. Självklart ska man lägga sig i när man ser att djur far illa på ngt sätt.
Jo jag tänkte det att eftersom att Findus är en perser så kan du ju kolla lite om han är registrerad i exempelvis Sverak eller IDP. Han kan ju ha en seriös uppfödare som inte vet att deras "kattunge" far illa på det där sättet.
Jag har själv fött upp Norsk Skogkatter en tid & fick jag veta att ngn av mina "kattungar" for illa på ngt vis så skulle jag försöka att få köpa tillbaks katten, om inte det hjälper så kopplar man in veterinär & ev polis om det skulle behövas och gör en besiktning av katten för då har man bevis på att katten vanvårdas/misshandlas & man kan då ta tillbaks katten med polisens hjälp. Jag har i alla fall för mig att man kan göra på de sättet, jag har själv aldrig behövt ta tillbaks en katt pga vanvård, och det är några år sedan som jag har kattungar sist.

Om inte annat så håller jag tummarna för att du får behålla katten eller att hans ägare skärper sig & tar hand om katten så som man ska.
Om inte annat kan du tala om för dom att man enligt lag inte får utsätta sin katt eller hund för onödigt lidande vilket dom ju har gjort.

Hälsningar Anneth

Annons