Väntar otåligt på guppyfödsel

#1 - 27 mars 2006 12:12
Jag köpte 2 vackra honor för exakt 3 veckor sedan, och satte dem i mitt 25 liters kar tillsammans med den hane jag vill ska bli pappa till ynglen. I affären sa de att första kullen kan ha en annan hane till pappa, men att det var viktigt att sätta honorna med en hane för att graviditeten ska sätta igång.
Men det är först nu som mina honor, särskilt den ena, börjar bli riktigt tjock, alltså efter 3 veckor med min hane.

Kan det vara så att jag får första kullen med min hane som pappa ändå? Eller kan den kullen ha både min hane och någon tidigare hane från affären som pappa?

Jag är så himla otålig, det är min allra första kull yngel! (Jag har mina andra hanar i mitt 110 liters kar).
#2 - 27 mars 2006 15:56
Det beror på. Om honorna har gått med andra hannar förut ( i affären eller under sent under uppväxten) så finns det nog en annan pappa, men om dom inte hade kontakt med nån hanne så har din hanne blivit pappa.

Grattis!!

Men i ett akvarium på 25 L så är chansen att få´överlevande yngel som växer upp dari med föräldrarna liten. Du bör låta honan föda i en födselkasse och sedan flytta ynglen till ett annat kar.
#3 - 27 mars 2006 16:45
[quote=PlatyYngel]Det beror på. Om honorna har gått med andra hannar förut ( i affären eller under sent under uppväxten) så finns det nog en annan pappa, men om dom inte hade kontakt med nån hanne så har din hanne blivit pappa.

Grattis!!

Men i ett akvarium på 25 L så är chansen att få´överlevande yngel som växer upp dari med föräldrarna liten. Du bör låta honan föda i en födselkasse och sedan flytta ynglen till ett annat kar.[/quote]
jag hade ett akvarium som va 15 l och de födde hela tiden så ynngelena överlevde alla simmade tillsammans..ganska mysigt..
#4 - 27 mars 2006 18:06
i mitt 40 liters simmar de vuxana tillsammans med ynglena !! många säger ju att det bara är endlers som inte äter sina yngel, men så kan det även vara med vanliga :) fast de första kullarna åt de gärna upp men nu verkar de vant sig :)

//kim
#5 - 27 mars 2006 18:19
[quote=PlatyYngel]Det beror på. Om honorna har gått med andra hannar förut ( i affären eller under sent under uppväxten) så finns det nog en annan pappa, men om dom inte hade kontakt med nån hanne så har din hanne blivit pappa.

Grattis!!

Men i ett akvarium på 25 L så är chansen att få´överlevande yngel som växer upp dari med föräldrarna liten. Du bör låta honan föda i en födselkasse och sedan flytta ynglen till ett annat kar.[/quote]

I affären var de bara med honor, men jag vet ju inte om de var blandade med hanar dessförinnan...så det får väl bli en trevlig överraskning!

Jag har tänkt på nästa steg också och har ett till 25 liters som står och väntar på ynglen. Och sedan har jag förstått att jag efter några veckor måste separera honorna och hanarna bland ynglen också om jag ska få rätt pappor till mina kullar....
#6 - 28 mars 2006 17:58
[quote=Alicia] Och sedan har jag förstått att jag efter några veckor måste separera honorna och hanarna bland ynglen också om jag ska få rätt pappor till mina kullar....[/quote]

Hannarna blir könsmogna före honorna så du behöver inte känna oro över att du inte ska hinna sära på dem. Dessutom kan väl inte hannarna bli pappor utan gonopodium och isf hinner du ju se det också... :D
#7 - 28 mars 2006 19:43
Mina honor har blivit jätte tjocka nu!! Fast det konstiga är, att jag köpte honor och hane för ca en vecka sen.. och då va hanen genast på en hona som var halvt svart till sjärtfenean och resten grå typ.. och hon blev tjock redan i fiskpåsen. I söndags så va hon smal igen och ja räddade sju små yngel från att bli uppätna, och honor går med honr och hanar med hanar i butiken.. hur kunde hon föda så snabbt? är inte guppyn gravid i 1 månad typ??
#8 - 28 mars 2006 20:02
[quote=PlatyYngel]Hannarna blir könsmogna före honorna så du behöver inte känna oro över att du inte ska hinna sära på dem. Dessutom kan väl inte hannarna bli pappor utan gonopodium och isf hinner du ju se det också... :D[/quote]

Jaha! Det var bra information...jag lär väl återkomma när jag behöver hjälp med könsbestämningen misstänker jag...det måste ju var miniminigonopodiums det där. Förstoringsglas kanske nåt jag får lägga till shoppinglistan? :)
#9 - 29 mars 2006 07:15
Nee förstoringssglas behöver du inte. Eftersom gonopidiumet växer ändå inte ut förrens fisken e runt 1-2cm och då ser man den tydligt :D
#10 - 29 mars 2006 17:58
Jag undrar om det börjar bli dags nu, det ser ut att bukta ut vid analöppningen på den ena honan idag...vi är inne på vecka 4 nu sen jag köpte dem. (Och då var de redan dräktiga "lite grann" sa killen i butiken).

Ska jag ta bort hanen från honorna redan nu? Om han stör förlossningen tänkte jag? Han får då flytta till mitt 110 liters där jag har de andra hanarna.
#11 - 1 april 2006 15:15
Skulle du kunna göra om du vill men det skulle inte spela någon roll. Flyttar du honom får honorna lugnare och det är en mun mindre som äter yngel så gör som du vill.

Nu svarade jag lite sent, men iaf hur gick det?
#12 - 1 april 2006 15:42
Vi är inne på dag 27 nu, och de har fortfarande inte behagat föda några yngel. Men båda honorna mår jättebra, så jag får väl tåla mig.

Igår när jag gjorde vattenbyte flyttade jag hanen tillbaka till 110 liters karet där de andra hanarna är. Tänkte att honorna behövde lite paus från hans uppvaktning och att de ska få föda ifred.
#13 - 2 april 2006 12:34
Jag tror att det är bättre för honorna nu när hanen är borta. Bra gjort!

Skriv om det händer nåt.
#14 - 4 april 2006 17:58
Idag kom bäbisarna! Vad paff jag blev när jag vid 13.00 tiden såg ett enda! Vilken fart jag fick! Honorna var uppenbart på jakt efter den. Jag hittade 8 till ganska snabbt och flyttade dem till mitt planerade yngelakvarium på 25 liter. Honorna höll sedan på att föda till kl 19.00. Nu har jag inte sett fler komma sedan dess. Honorna har varit så pigga och alerta att det har varit svårt att hänga med och se någon födsel. En enda hann jag se, och det gick på en tiondels sekund kan jag lova. Honorna har rört på sig hela tiden, och ibland har det sett ut som om den ena jagat den andra för att skynda på hennes födsel, för att hon varit hungrig på yngel...Ändå har jag matat honorna ordentligt. Jag har inte kunnat avgöra om det är båda som föder samtidigt, men de har båda förlossningskanalen öppen, som en liten knappnålsprick, så jag gissar att det är så. Nu kl 20.00 är honorna fortfarande smällfeta så jag misstänker att det kommer fler yngel...

Alla yngel är pigga och friska. Ingen har sett felaktig ut, och ingen har dött för mig. Så jag hoppas att allt ska gå bra.

Jag ska låta honorna vara lediga från manlig uppvaktning ett bra tag nu så att de får vila. Har de fler spermiepaket i sig som ska mogna, så kan jag ju inte styra att det blir färre födslar, men de får vila från uppvaktningen åtminstone.
#15 - 4 april 2006 19:58
Hur många yngel har det blivit då?? Sammanlagt alltså??
Hur många dagar var dom dräktiga?? Mina två guppyhonor är rätt tjocka och det har nog gått två veckor sen dom blev det..
Jag har sju yngel från en annan hona hon födde i mitt stora 100 liters så det är nog därför abra sju överlevde.. :( men men.. dom som är kvar är pigga och alerta..
grattis till alla små bebisar! :):):):)
#16 - 5 april 2006 17:49
Tack! Jag känner mig jättestolt över de små liven!
I morse hittade jag en till, så nu är det ca 21 st. (Om jag inte räknat fel). Det är bara den ena honan som ser tömd ut. Den andra honan är fortfarande rund, så kanske jag får fler bäbisar!
Den här kullen föddes på dag 30. Då har jag räknat efter när jag köpte dem och satte dem med min hane. Eventuellt har min hane inte befruktat dem första dagen som jag tog för givet. - Sen är det ju det där med att de kan gå med spermier från tidigare befruktningar ett tag utan att graviditeten sätts igång. Det är nog väldigt svårt att beräkna när förlossningen kommer att ske, man får börja hålla utkik när de ser fyrkantiga ut - då brukar det vara dags.
#17 - 7 april 2006 12:22
Jag har köpt ett akvarium till sonen min. Han lyckades se för ca 1, 5 månad se yngel från den ena guppi honan vi har. snabbt köpte vi yngelakvarium men lyckades rädda bara 3. Nu dog en tyvärr igår...Hur länge ska man behöva vänta innan de är säkra att inte bli uppkäkade. Har svärdbärare och neontetror annars...
#18 - 7 april 2006 17:29
Precis nu håller min andra hona på att föda! Så nu har jag två kullar yngel. De kommer i en väldig fart, hon pluppar ur sig 2-3 åt gången och jag har fullt sjå att fånga upp dem med ett teskedsmått. (De ska till yngelakvariet till de andra syskonen). Jag har inte kunnat räkna dem än, men det blir runt 20 st gissar jag!

Annons