Vänsterprassel i karet?

#1 - 27 januari 2011 12:19
Hallojsan! Jag har lite gott och blandat i mitt kar, blandannat ett Iceberg-par som fick 43 yngel för två veckor sen.
Men nu är det så att Herr Iceberg verkar vänsterprassla lite med en Jacobfreibergi-hona sedan någa dagar tillbaka. Hon är i hans grotta som han har grävt under en stor sten, dom "dansar" runt varandra och hon har även fått en liten påse under hakan.

Så min fråga är om dessa två kan korsa sig eller om de bara "småprasslar" med varandra medan det är Jacobfreibergi-hanen som är pappan?!

Och om det är så att det är Herr Iceberg som är pappan, är det farligt med sådana korsningar?
#2 - 27 januari 2011 12:35
Osäker på hur nära släkt de är med Aulonocara, men korsningar är inte helt ovanligt bland Malawi vad jag har förstått. Och Malawi är inte monogama, så "prassel" är fullt normalt i deras värld :p
#3 - 27 januari 2011 12:39
Icebergen heter (Sciaenochromis fryeri) på latin men jacobfreibergin är en Aulonocaratyp precis som du säger.
#4 - 27 januari 2011 12:45
Ja det är väl bara att vänta och se hur det fortskrider :P
Blir det yngel så ska det bli kul att se hur dom kommer se ut som vuxna :)
#5 - 27 januari 2011 13:12
Ja det är väl bara att vänta och se hur det fortskrider :P

Blir det yngel så ska det bli kul att se hur dom kommer se ut som vuxna :)

Ja :) Men det är ingen bra idé att sprida dem se´n, utan du får behålla dem.
#6 - 27 januari 2011 17:08
kollar man på utseendet på A. jacobfriebergi och S. fryeri så är de ju inte helt olika.

Ynglen blir typ bruna (gissar jag på). Men du får då inte föra dom vidare till någon annan akvarist
#7 - 28 januari 2011 08:22
Okej, då blir det till att hålla koll på hur dom blir som stora då och inte föra dom vidare till nån annan.
Hmm undrar vad man ska göra med alla fiskar då. Har just nu 94 ciklider varav det är 62 yngel...
Blir väl till att köpa ett JÄTTESTORT akvarium :P

Annons