"vänsterhänta" guppies?

#1 - 9 april 2007 13:25
Jag har flyttat alla mina Trinidad-guppies till skrivbordet, och då har jag ju excellenta tillfällen att studera dem närmare. Och vad upptäcker jag då? Jo - ALLA utfärgade hanar har en svart prick på vänster sida men inte på höger! Är detta vanligt?
#2 - 9 april 2007 13:33
En viss sort?

Mamma Mia skrev:
Jag har flyttat alla mina Trinidad-guppies till skrivbordet, och då har jag ju excellenta tillfällen att studera dem närmare. Och vad upptäcker jag då? Jo - ALLA utfärgade hanar har en svart prick på vänster sida men inte på höger! Är detta vanligt?

:confused: Läste i en länk för några dagar sedan om att de ska vara en speciell sort, men minns varken namn eller länk... Tänk om vi kunde ha skapat en GUPPY-FAKTA länk och samlat alla frågor om guppy där. Som det nu är kommer det in samma frågor varje dag från nybörjare och det blir jobbigt att svara till slut.....;) PHU!:)
#3 - 9 april 2007 13:35
Jag letade i forumet efter svart prick på ena sidan men fick inget napp... har du sett frågan förr? Var? Guppisarna har gått i sonens kar som ska avvecklas, så jag har liksom inte engagerat mig i dem... men nu när de sitter vid armbågen bli jag nyfiken ;)
#4 - 9 april 2007 13:43
Jaha du, Mamma Mia var....

Mamma Mia skrev:
Jag letade i forumet efter svart prick på ena sidan men fick inget napp... har du sett frågan förr? Var? Guppisarna har gått i sonens kar som ska avvecklas, så jag har liksom inte engagerat mig i dem... men nu när de sitter vid armbågen bli jag nyfiken ;)

:confused: Tror det var en guppykille här på Zoopet som lade fram sina teser
för en eller två veckor sedan. I en Endlersfråga som en flicka la ut!!! Ska leta och se om jag hitter den eller om han läser detta och kan svara igen?:confused:
Kanske Azur vet?:)
#5 - 9 april 2007 14:10
Kolla vad MaxRobban har skrivit, han kan mycket om ungfödare så det kan mycket väl vara han som skrev om detta.
#6 - 9 april 2007 14:21
Jag hittade tråden... men där nämndes inte att fläcken bara skulle vara på vänster sida. Däremot är Miinas bilder exakt likadana firrar som mina - så nu har jag frågat om hennes också bara är markerade på vänster sida :D Om det är så kan man undra syftet med det? Leker de bara med ena sidan? Ska studera mina närmare...
#7 - 9 april 2007 14:35
Hmm!

Mamma Mia skrev:
Jag hittade tråden... men där nämndes inte att fläcken bara skulle vara på vänster sida. Däremot är Miinas bilder exakt likadana firrar som mina - så nu har jag frågat om hennes också bara är markerade på vänster sida :D Om det är så kan man undra syftet med det? Leker de bara med ena sidan? Ska studera mina närmare...

:p Leker med bara ena sidan????:p Vänstervridna???:)
#8 - 9 april 2007 15:03
Ja typ :D Någonstans långt bak i teflonminnet finns något om vänster- och högervridna firrar... var det svärdbärare tro?
#9 - 9 april 2007 16:40
Jag har noterat att även min hane har en prick på vänster fena. Intressant, nu blev jag väldigt nyfiken.
#10 - 9 april 2007 22:06
Mamma Mia skrev:
Ja typ :D Någonstans långt bak i teflonminnet finns något om vänster- och högervridna firrar... var det svärdbärare tro?

Tror du tänker på Jenynsia lineata. En ungfödare där honor och hanar är höger eller vänsterhänta, så att säga.

Högerhänta hanar kan bara para sig med vänsterhänta honor och tvärtom.

MVH/Anita
#11 - 9 april 2007 22:17
Ja men det är ju för att de inte skall blanda ihop höger och vänster såklart [:-75]
#12 - 9 april 2007 22:19
haha XD
#13 - 12 april 2007 20:13
Mamma Mia skrev:

det är fyrögonfisken
#14 - 13 april 2007 13:26
Kan ju tillägga att nu efter närmare studier, så är pricken STOR och svart på de dominanta hanarna och yttepytteliten på de icke-dominanta. Trots att själva fiskkroppen är större på de med små prickar... pricken jag talar om sitter alltså strax bakom gälen på vänster sida, INTE på fena. Helt förundrad :D

Annons