[QUOTE=Maria - Sjöjungfru]
[font=Comic Sans MS][color=red]Om man då puttar ner CO2 vid vattenbytet så växterna får svårare att käka karbonater, skall man då tillsätta karbonater? [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red][/quote][/color][/font]
Nej deras karbonatutnyttjande pajjas lite vid vattenbyten, så kör man inte CO2 tror jag man vill börja sniffa på mer low-tech-stuket med betydligt färre vattenbyten så deras bikarbonatupptag hålls uppe hela tiden.
Det blir aningens trixigare att balansera näringen, men man kan räkna med ca 10 ggr saktare tillväxtupptag, dvs ca 10 ggr mindre gödningstillförsel.
En fulldospuls varje/varannan vecka typ.
Som vanligt kan man kolla växtresponsen när man bör dosera, men det kan underlätta med t ex ett bra nitrattest ibland bara för att se så man inte får tokhöga nivåer.
Höga nivåer i sig är inte farligt - bara *alla* nivåer är höga och fina så växterna mår bra, och det syns. Så mäter du upp 50 ppm NO3 och växterna ser prima ut, hoppa över gödningen. Mäter du upp 50 ppm NO3 och växterna ser risiga ut behövs något tillföras, förmodligen inte NO3, men nya fräscha nivåer av allt (en fulldospuls) kommer gör att nitratupptaget sticker upp igen.
[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]
[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tillsätter jag i bikarbonat så höjer jag väl Ph:t, och det blir ju knas eftersom jag vill ha ner Ph:t :confused: [/color][/font]
Det är ett vanligt missförstånd. Växter är pH-agnostiker, dom mår varken bättre eller sämre av lågt pH.
Däremot får man lägre pH när man trycker ner CO2, men det är något helt annat.
pH:t i det fallet blir bara en mätare på hur mycket CO2 man trycker ner i vattnet - man kämpar att trycka ner tillräckligt med CO2, dvs man kämpar bara indirekt med att hålla nere pH:t, inte för pH:ts skull utan för CO2-haltens skull.