Vanligt torv.

#1 - 4 juni 2009 15:26
Tänkte sänka pht i mitt kar göra svartvatten åt mina ciklider.

Funkar det att använda vanligt torv från blomsterhandeln i en nylonstrumpa eller vad är det för torv som används?
#2 - 4 juni 2009 17:58
En välsorterad zoo-affär har torv för akvariebruk. Torv som säljs för trädgårdsbruk kanske innehåller oönskade ämnen. För att sänka Ph är det väl inte särskilt effektivt, framförallt inte på sikt. Torven lakas ju snart ur i och med delvattenbyten. Tror att det även blir en ganska dyr historia i längden.
Bilagor:
#3 - 4 juni 2009 18:02
Jag kan få trädgårds torv gratis nämnligen, därför jag undrar.

Vad är annars de bästa sättet att göra svartvatten?
#4 - 4 juni 2009 18:30
jockson skrev:
Jag kan få trädgårds torv gratis nämnligen, därför jag undrar.

Vad är annars de bästa sättet att göra svartvatten?

Köp naturell (ogödslad) torv. För att få svartvatten (dvs brunt, tefärgat vatten) så är nog alkottar det mest effektiva. För att sänka pH så är någon typ av syra det mest effektiva, typ ekextrakt.
#5 - 4 juni 2009 18:55
Titta lite på länken om ekextrakt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131443
#6 - 4 juni 2009 19:58
oaken skrev:
Köp naturell (ogödslad) torv. För att få svartvatten (dvs brunt, tefärgat vatten) så är nog alkottar det mest effektiva. För att sänka pH så är någon typ av syra det mest effektiva, typ ekextrakt.

Var får man tag på alkottar nånstans?
En annan sak, går det att hitta löv så här års att ha i karet eller är det att vänta till hösten när de fallit ner?
#7 - 5 juni 2009 15:36
jockson skrev:
Var får man tag på alkottar nånstans?

En annan sak, går det att hitta löv så här års att ha i karet eller är det att vänta till hösten när de fallit ner?

Antingen plocka själv, eller köpa på någon hemsida. Finns säkert hos vissa akvariebutiker också.

Finns på t.ex. http://www.ta-aquaculture.co.uk/ (under leaves) och http://www.karmafarmaquatics.net/aldercones.html

Finns mer, men det var de enda två jag kunde komma på så här direkt.
#8 - 5 juni 2009 15:54
Skaffade lite granulerad torv idag och la ca 1-2 nävar i en nylonstrumpa.
Får se hur det går med ph sänkningen, hur lång tid brukar det ta, och räcker det med den torven jag har i till ett 530?
#9 - 5 juni 2009 18:01
Kan nån vara snäll och svara på hur mycket granulat man behöver i ett 530 för att få ph från 8 till 6.7~ och hur lång tid det tar? =)
#10 - 5 juni 2009 18:31
jockson skrev:
Kan nån vara snäll och svara på hur mycket granulat man behöver i ett 530 för att få ph från 8 till 6.7~ och hur lång tid det tar? =)

Om du har ett utgångs-pH så pass högt som pH8 räcker det nog dessvärre inte med torv eller ekbarksextrakt för att varaktigt sänka pH. Ditt KH är troligtvis högt och buffern kommer att skicka upp pH till samma nivå som innan du började sänka.

Har du mätt ditt KH?
#11 - 5 juni 2009 18:35
Om du lägger 20 alkottar i karet färgar de inom några timmar vattnet tefärgat, men det varar bara några dagar sen är vattnet som vanligt igen.
Bilagor:
#12 - 5 juni 2009 19:32
Ouscazz skrev:
Om du lägger 20 alkottar i karet färgar de inom några timmar vattnet tefärgat, men det varar bara några dagar sen är vattnet som vanligt igen.

Går det hitta torkade alkottar nu då?
Bilagor:
#13 - 5 juni 2009 21:55
Svårt, de ligger nedbäddade i grönskan nu på sommaren, på hösten och vintern är det lättast.
#14 - 6 juni 2009 05:21
Synd, och det går inte använda eklöv såhär års heller va?
#15 - 6 juni 2009 09:06
jockson skrev:
Synd, och det går inte använda eklöv såhär års heller va?

Jo då, både alkottar (men de färgar inte lika starkt) och ekblad. Det är bara till att pocka och spara. Bäst är förstås att skaffa sig ett rejält förråd på hösten.
#16 - 6 juni 2009 11:11
legob skrev:
Jo då, både alkottar (men de färgar inte lika starkt) och ekblad. Det är bara till att pocka och spara. Bäst är förstås att skaffa sig ett rejält förråd på hösten.

Färska sådana då eller ska man leta efter blad som fallit ner ändå?

Alkottarna ska väl helst vara torkade eller?
#17 - 8 juni 2009 16:30
jockson skrev:

Tror att du kommer att ledsna efter ett kort tag med att försöka laborera med att färga vattnet och sänka pH med alkottar mm. Det blir ju endast tillfälliga förändringar ändå, efter vad det verkar. Enda sättet att i längden kunna hålla ett lägre och kontrollerat pH-värde är genom en vettig CO2-anläggning.
#18 - 8 juni 2009 19:05
Hur sänker man Kh på lättast sätt då?

Mitt ph har sjunkit lite de senaste dagarna med hjälp av torv, men inte så mycket som jag hoppats på.
#19 - 8 juni 2009 19:54
jockson skrev:

De färska har inte kommit. Nej, gamla svarta, som ibland sitter kvar på yngre träd från förra året eller som man hittar på marken.

Om man har ofiltrerat vatten mörkar de vattnet väldigt länge faktiskt.
#20 - 8 juni 2009 19:59
legob skrev:
De färska har inte kommit. Nej, gamla svarta, som ibland sitter kvar på yngre träd från förra året eller som man hittar på marken.

Om man har ofiltrerat vatten mörkar de vattnet väldigt länge faktiskt.

Jag va och kollade runt lite alträd men hittade inga kottar tyvärr, får väl kolla lite extra nån annanstans.
#21 - 9 juni 2009 12:28
jockson skrev:

Ursäkta inhoppet - eklöv tar du i höst när de är bruna och fina, d.v.s. efter att de har fällts till marken. Blir vackert med eklöv på botten. Alkottar samlar du vid närmaste vattendrag, sjö, å eller kärrmarker. Samla för ditt behov

Alkottar - bra fråga - själv har jag samlat på senhöst och vinter.

Mvh

Annons