Tänkte sänka pht i mitt kar göra svartvatten åt mina ciklider.
Funkar det att använda vanligt torv från blomsterhandeln i en nylonstrumpa eller vad är det för torv som används?
jockson skrev:Jag kan få trädgårds torv gratis nämnligen, därför jag undrar.
Vad är annars de bästa sättet att göra svartvatten?
oaken skrev:Köp naturell (ogödslad) torv. För att få svartvatten (dvs brunt, tefärgat vatten) så är nog alkottar det mest effektiva. För att sänka pH så är någon typ av syra det mest effektiva, typ ekextrakt.
jockson skrev:Var får man tag på alkottar nånstans?
En annan sak, går det att hitta löv så här års att ha i karet eller är det att vänta till hösten när de fallit ner?
jockson skrev:Kan nån vara snäll och svara på hur mycket granulat man behöver i ett 530 för att få ph från 8 till 6.7~ och hur lång tid det tar? =)
legob skrev:Jo då, både alkottar (men de färgar inte lika starkt) och ekblad. Det är bara till att pocka och spara. Bäst är förstås att skaffa sig ett rejält förråd på hösten.
jockson skrev:Färska sådana då eller ska man leta efter blad som fallit ner ändå?
Alkottarna ska väl helst vara torkade eller?
jockson skrev:Färska sådana då eller ska man leta efter blad som fallit ner ändå?
legob skrev:De färska har inte kommit. Nej, gamla svarta, som ibland sitter kvar på yngre träd från förra året eller som man hittar på marken.
Om man har ofiltrerat vatten mörkar de vattnet väldigt länge faktiskt.