Vanligt att paletter lägger sina ägg på växter?

#1 - 29 mars 2007 11:40
Mina paletter har lagt ägg på en dvärgsvärdplanta i akvariet. Är det vanligt? Trodde de lade äggen på väggen/i taket på små grottor (i akvarium i typ krukor).

Kan man se om romen har blivit befruktad? Än så länge är det ett hundratal beige kulor på runt nån mm.
#2 - 29 mars 2007 14:41
Det var konstigt.
#3 - 29 mars 2007 17:06
Är det? Jag har som sagt inte hört talas om det, men jag är ny på det här.

Svärdplantan står i en grupp bredvid ett gäng vallis och nu håller honan på o gräver en grop mitt i alltihopa. Varför? Ska vallarna skydda ynglen?
#4 - 29 mars 2007 18:35
Hon kommer nog att lägga ynglen där när de är kläckta.
Att de lägger rommen på ett blad verkar konstigt som sagt, har du stenar och rötter i karet som de kan gräva under?
#5 - 29 mars 2007 18:36
säker på att du har paletter?
#6 - 29 mars 2007 19:42
mayday: *S* JA, jag är extremt säker på att det är paletter!!
#7 - 29 mars 2007 19:45
Jag har en ihålig stock i plast med en liten anubis på och en stor (hög och bred men inte så djup) sten med två hål i som blir extra tjusig när fiskarna simmar genom hålen. Men inget är det är väl egentligen lämpligt för palettlek om jag har förstått saken rätt. Jag har införskaffat två krukor till paletterna (som jag bara har haft i 10 dagar) men har inte hunnit fixa till dem och lägga ner dem i karet ännu.
#8 - 29 mars 2007 19:47
mayday: Eller förresten, stryk det där med "extremt". De såldes som paletter och ser så vitt jag kan bedöma ut som paletter. Jag har aldrig hört talas om någon fisk som man skulle kunna förväxla med paletter, finns det?
#9 - 29 mars 2007 19:48
ansjo: Kan honan lägga ungarna i gropen? Simmar de inte?
#10 - 29 mars 2007 19:50
De grävde förresten under en grupp växter redan förra veckan, men vissa av de växterna lossnade och flöt iväg så jag gissar på att paret (eller om det bara var en av dem, såg aldrig själva grävandet) bedömde platsen som mindre lämpad för deras aktiviteter.
#11 - 30 mars 2007 04:29
har du grotter åt dom
dom kanske gav upp för dom inte lyckades hitta en grotta.
#12 - 30 mars 2007 05:15
Cyphera skrev:
ansjo: Kan honan lägga ungarna i gropen? Simmar de inte?

De flyttar ynglen i munnen innan de simmar själva som kan ta några dagar, och de kanske har valt den gropen de har grävt:confused: .
#13 - 30 mars 2007 06:41
1) Ja, det är mycket ovanligt att paletter lägger ägg öppet. Jag har aldrig ens hört talas om att de kan göra det. Möjligen kan det bli så om det inte finns något gömställe i akvariet?
2) En bild på fisken skulle snabbt kunna låta oss avgöra om det är en palett och inte, säg, tomas-ciklider.
#14 - 30 mars 2007 10:29
Det finns massor av gömställen till fiskarna, men det är som sagt i täta växtskogar då. I det här fallet ligger äggen och "boet" inne i en klunga växter (vallis och dvärgsvärdplantor) och man kan skymta honan inne i den täta växtligheten emellanåt. Hon verkar förresten befinna sig i gropen hela tiden nu. Kan rommen ha kläckts då? Kom inte fram när jag matade tidigare idag ens (annars är hon först upp till ytan tillsammans med tigerbarberna).
#15 - 30 mars 2007 10:32
Hm... det kan väl inte vara det här du menar med tomasciklid?

http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?id=192

Det var inte särskilt likt en palett ju?
#16 - 30 mars 2007 10:44
Då har äggen säkert kläckts och hon har flyttat dem till gropen. Antagligen så grävde de där det är tätt med växter så det blev som en grotta.
#17 - 30 mars 2007 10:48
Ja, det låter logiskt! Vad spännande!
#18 - 30 mars 2007 13:14
Honan tar sig en tur i akvariet emellanåt men återvänder snabbt till gropen igen. Hur länge har hon ynglen i munnen (om hon nu har det)? Syns det på kinderna när de munruvar?

Jag har gjort i ordning en kruka och lagt ner i närheten av gropen nu, men paletterna verkar inte värst intresserade. Kollade lite lojt in i den och återvände till sina positioner (honan i gropen, hanen cirkulerar kring den aktuella växtsamlingen).
#19 - 30 mars 2007 13:47
Har gjort lite research på nätet nu... Det är inte Chromidotilapia guentheri (munruvande palettciklid) som jag har i mitt kar, utan Pelvicachromis pulcher (om det nu inte finns någon annan sort som är extremt lik den, vilket jag väl får lägga in en viss reservation för eftersom jag inte är expert). Och den sistnämnda är inte munruvare utan substratruvare enligt artbeskrivningen här på Zoopet. Så... kommer honan att förvara yngeln i munnen?
#20 - 30 mars 2007 18:42
*puffar lite*
#21 - 30 mars 2007 18:53
nepp.. men hon kan om ett yngel simmar för långt ifrån de andra plocka upp det i munnen och spotta tillbaka det in bland syskonen...
#22 - 30 mars 2007 19:27
I see! Intressant. Har inte blivit några yngel här ännu, men det vaktas friskt.
#23 - 30 mars 2007 21:55
Jag hade, om jag minns rätt, ett palettpar som lekte på ett Lotusblad. De hade möjlighet att lägga äggen mer gömt. Men jag såg aldrig några yngel av den leken. En kompis hade ett palettpar för ett antal år se´n som hade sina icke frisimmande yngel rätt öppet på en lavasten. Var de la äggen minns jag inte.

Det finns en del liknande arter inom släktet Pelvicachromis, men alla är grottlekare.
#24 - 31 mars 2007 06:47
Det här med gropar är ju väldigt likt fjärilsciklider.
Men första gången lekte mina palettciklider och la ägg bredvid grottan och grävde en grop men de fick aldrig fram några yngel. Nu leker de bra i deras huvudgrotta.
#25 - 31 mars 2007 15:00
Tack för alla svar! Mycket intressant.

För övrigt vaktar honan fortfarande gropen. Hon gör tar sig en sväng ibland men återvänder kvickt. Och fortfarande inget ökat intresse för krukan. Men det kanske kommer vid nästa lek.
#26 - 4 april 2007 17:40
Nu är det fullt med små prickiga yngel!! *jätteglad* Föräldrarna vaktar som hökar. Förresten verkar de inte vilja hålla till varken i gropen i växterna eller i krukan som står bredvid. De stryker omkring nära botten i närheten istället.

Annons