Vanligt att Aulonocara korsar sig?

#1 - 17 mars 2009 21:36
Har en Jacobfribergi-hona som tuggar, inget konstigt med det om det inte vore för att hon är singel... Resten av gruppen dog vid sjukdom. Har även en grupp Stuartgranti Maleri i samma kar. Kan det vara så att någon av hannarna där har lekt med honan? Hur vanligt är detta isf?

Tack på förhand!
#2 - 17 mars 2009 23:39
Aulonocaror korsar sig fritt.
#3 - 18 mars 2009 17:59
Jag har hört att det inte ska vara några problem att mixa arter men nu är det ju bevisat att man inte ska det... Låter henne ändå gå kvar och spotta, lär inte bli några överlevare...
#4 - 21 mars 2009 17:56
just aulonocara verkar inte bry sig om vem som styr och ställer, den hane som styr och ställer och visar färg får para sig helt enkelt. jag hade en ensam aulonocara hona som parade sig med en tetrastigma hane.
Jag har dock hört att man ska kunna ha 1 aulonocara art ur varje släkte och att dem då inte ska korsa sig. alltså jacobfreibergi-gruppen, stuartgranti gruppen, den gruppen där maylandi och kandansee ingår kommer inte på namnet just nu. inget som jag kan rekommendera att testa direkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 mars 2009 18:29
ALLA malawi kan korsa sig med varandra - hur stor risken är beror på hur mycket de liknar varandra.
Singelmalawi i ett akvarium innebär med 99% säkerhet korsningar
#6 - 31 mars 2009 19:01
har en polare som jobbar extra på grissly han sa att en golden hane och en hongi hona parat sig, mycket riktigt såg jag det då med egna ögon, vet att ni talar om alunocara men ville ba säga det.
#7 - 5 april 2009 18:14
Har en Jacobfribergi-hona som tuggar, inget konstigt med det om det inte vore för att hon är singel... Resten av gruppen dog vid sjukdom. Har även en grupp Stuartgranti Maleri i samma kar. Kan det vara så att någon av hannarna där har lekt med honan? Hur vanligt är detta isf?

Tack på förhand!

kika på denna sida:

http://www.cichlid-forum.com/articles/mixing_peacocks.php
#8 - 5 april 2009 18:21
smikeb skrev:

Tack. Intressant läsning:)

Annons