Vanligt att ägg försviner?

#1 - 3 september 2008 19:09
Hej
Mina blå ciklider har lagt ägg 3 gånger och varenda gång så har ägget liksom försvununit ska berätta lite nu!

förstaägglägning:Ddag 1 så möglade ca 10 ägg dag två så vara alla ägg borta

2:äggläggningen:Alla ägg möglade andra dagen

3:e så möglade 5 ägg första dan och på natten så hade ca 15 ägg möglat och dag 2 så såg äggen ut som skal vad kvar av dom men såg inga yngel såg ut som spår av äggen honan vakta men gav upp effter några timmar

Jag har kanske fått två honor?
Båda hade nått vitt effter sig vid buken när dom la ägg "såg inte vem som la"
Tacksam för svar!
#2 - 3 september 2008 20:43
Baf2 skrev:
Hej

Mina blå ciklider har lagt ägg 3 gånger och varenda gång så har ägget liksom försvununit ska berätta lite nu!

förstaägglägning:Ddag 1 så möglade ca 10 ägg dag två så vara alla ägg borta

2:äggläggningen:Alla ägg möglade andra dagen

3:e så möglade 5 ägg första dan och på natten så hade ca 15 ägg möglat och dag 2 så såg äggen ut som skal vad kvar av dom men såg inga yngel såg ut som spår av äggen honan vakta men gav upp effter några timmar

Jag har kanske fått två honor?

Båda hade nått vitt effter sig vid buken när dom la ägg "såg inte vem som la"

Tacksam för svar!

Hej... Vad har du för cirkulation i karet??? Har du riktiga vågor på ytan... Jag tror att syresättningen är dålig i karet om romen möglar.. Men det är min teori... ;)
#3 - 4 september 2008 04:42
Jo cirkulationen är 800L/h+att jag hade en syre pump i närheten men det är ju inte alla ägg som möglar det är ett tiotal men sen ser man typ skal av äggen och dom vaktar ändå!
Men inga yngel!
Ska se vad det blir 3 gången ska kolla idag hur man ser skillnad på könen i en akvariebutik en skulle visa mig!
#4 - 4 september 2008 16:04
Kort o gott så kanske du har två honor som försöker leka.
Har du sett några svarta små prickar i äggen?

Anledningen till varför jag tror att du har två honor är att det är typiskt beteende av dem att äta upp äggen samt inte kunna ta hand om dem.

Skillnaden mellan hane och hona av blåciklid kan vara svårt att tyda.
Dock så brukar hanen vara aningens större medans honan är mindre.
Vid lektid så framträder mörkblått skimmer på honan medans hanen oftast förblir ljusblå daskig i färgen.
Hanen kan ibland även kännas igen på sin större ryggfena som oftast är både högre och längre utdragen mot stjärtfenan.
#5 - 4 september 2008 16:18
Kolla hur genitalpapillerna (äggläggningsrör på honan, befruktningsrör på hanen) ser ut nästa gång de leker. Honan ska ha ett tjockt och trubbigt, och hanen ett smalt och spetsigt.

Honor brukar vara mindre och knubbigare, och ha mindre fenor.

Blåciklider brukar vara bra yngelvårdare, så min teori är också att det är två honor. Har varit med om det hos några olika arter, påfågelsciklider, hantelciklider, och discus, bl.a.
#6 - 4 september 2008 16:32
Håller med micke_a att blåciklider är bra yngelvårdare.
En av de bästa cikliderna överlag som har en helt fantastisk yngelvård enligt mig.
Sen att de är lätt lekta gör ju inte saken sämre.

Anses väl som en lättskött ciklid som dock är något aggro vid lek men finns det bara en hona o en hane så leker de och klarar både rom och yngel med bravur.
Är nästan en nybörjar ciklid fast temperamentet är lite illa ställt ibland, speciellt då de är stora(18cm för hanen, 16cm för honan).
#7 - 5 september 2008 14:20
Okej jag har nog fått två honor ska man lämna tillbax den som är minst eller störst?
#8 - 5 september 2008 16:55
Spelar nog ingen roll, huvudsaken är att du får tag i en hane som är något större än honan. Behåll den som du är mest säker på är en hona, och byt till dig en hane.
#9 - 5 september 2008 17:18
Okej men kan jag inte bara köp till en hanne till dom två kan båda få ägg samtidigt då eller?
#10 - 6 september 2008 08:01
En hane på två honor?
Blåcikliden är ju inte känd för att leka av flera honor samtidigt tyvärr.
Köper du en hane o slänger i så kommer han ta en hona och det par kommer jaga ihjäl den ensamme.
Byt en av dem till en hane är mitt råd.
Sen skulle det nog bli för trångt med tre blåciklider i ditt 160l speciellt vid lek.

Annons