Vanliga växter

#1 - 6 november 2003 22:03
Hej Akvarister

Har någon erfarenhet ac att använda "vanliga växter" står i fönster
i akvarium? Har hört att t.ex gullranka gårnbra men jag är väldigt tveksam.

Mvh rickard
#2 - 6 november 2003 23:15
Det går nog i vissa fall men det är inget jag rekomenderar. Jag har själva haft Fredskalla i mitt akvarium. Fungerade några månader.

Vissa akvarieaffärer säljer dock växter som fredskalla som akvarieväxter, vilket jag tycker är fel.
#3 - 6 november 2003 23:42
Köp riktiga akvarieväxter så riskerar du inte att döda hela akvariet!
#4 - 7 november 2003 05:59
Har hört att det är folk som använt ampelliljor. ska tydligen klara sej bra i vatten.
#5 - 7 november 2003 08:57
Ampelliljor gillar blöta "fötter", men vill helst torka till emellanåt. Vid "övervattning" blir bladen sköra och knäcks av sig själva. De gillar inte heller ständigt blöta blad.
Jag har flera ampelliljor och givetvis har jag testat dem i första akvariet eftersom det ibland har sagts att det fungerar att "dränka" dessa. Har provat både den enfärgade och den tvåfärgade. Det fungerade inte för min del, de dog inom 1-4 veckor. Inget att rekommendera.
#6 - 7 november 2003 11:30
Men om de placeras så att bara"fötterna" blir blöta....
gör de då någon nytta för fiskarna. Eller måste också bladverket vara i vattnet ?

Rickard
#7 - 7 november 2003 12:36
Nytta gör de eftersom plantan suger i sig vissa ämnen det annars kan bli för mycket av, men det gör vanliga akvarieväxter också. Bladverket "måste" inte vara i vattnet, iaf inte på alla växter. Det är så ett paludarium fungerar - växter som bara har rötterna i vattnet + undervattensväxter + växter som får växa ut ur akvariet.
Jag har ingen erfarenhet av paludarium, men det finns info här på zoopet + att det säkert finns flera som har/har haft paludarium själva. Har för mig att några medlemmar experimenterat med växter i droppfilter - någon av dessa kanske kan komma med mer aktuellt fakta.
#8 - 7 november 2003 13:53
Ett annat trick man kan göra om man tvunget vill sätta ner övervattensväxter i akvariet är att ta sina akvarieväxter och plantera ovanför vattnet och skapa en övervattensodling.

Chansen är att man lyckas bättre med övervattensodlingen och därmed får enklare tillgång till akvarieväxter.

Jag gissar dock att det kan vara lite lurigt att lura in vissa växter till övervattensläge, men det kan ju vara spännande att försöka. Ofta krävs nog ett tomt akvarium med lite vatten i bottnen och ett täckglas så att det blir hög luftfuktighet.
#9 - 10 november 2003 22:46
Hej

Mitt akvarium är lite specielt 185 * 80 *27 och öppet upptill.

Således är det typ sumpväxter som gäller. Vet att ampellija o
fredskalla är ok men är det någon som vet några fler"vanliga" växter
som är lämpliga ? T.ex ormbunke eller hängsparris kan jag tänka
själv tänka mig,

Mvgodnatt Rickard

Annons