Vanliga lysrör i akvariumet?

#1 - 22 september 2003 13:12
Funkar "vanliga" lysrör till akvariet?
Kommer i framtiden att ha ramp för 4 rör, tänkte ha ett par växtrör men funderar om man kan sätta in ett vanligt billigt åxå.

Har sett 120 cm "warm white" 30W på Clas Ohlsson eller om det var Biltema för runt 30 Kr
...lagom kurs :)

Vilken verkan kan detta ljus ge?
#2 - 22 september 2003 15:02
Det funkar, i så måtto att du ser fisken och växterna växer. Problemet är att warm/cool white rör har dålig färgåtergivning - de flesta färger ser onaturliga och urvattnade ur. Du har säkert märkt hur "likbleka", med svag lila eller grön ton, människor blir under såna här lysrör.
Ett stort steg framåt, som inte behöver kosta mycket, är att köpa dagsljusrör (kallas också fullfärgsrör.
#3 - 22 september 2003 15:47
hittade ett 120 cm 36W Philips "soft" Daylight för 40:- i en lågprisaffär här i byhålan där jag bor. Blev jättebra ljus i mitt 375 kar. Fick med två rör, varav bara det ena funkade, men i det var det sånt där trist blekt ljus som Azur beskriver ovan...
#4 - 22 september 2003 15:50
Förtydligande: fick med två lysrör när jag köpte karet begagnat, men det var inget mysigt ljus i det. Kallt & "blekt".

Nu är det som varmt, mjukt dagsljus i karet med det jag köpte :)
#5 - 22 september 2003 16:31
Jag hade ett daylight och ett vitt blekt ljusrör temporärt i ett kar under några veckor. När jag bytte till ett sunglo bak och aquaglo fram så började cabomban växa närmast explotionsartat. Cabomba är ju en ljuskrävande växt så skillnad är det.
#6 - 22 september 2003 17:12
Å fasen.. där ser man. Har inte haft igång karet så länge, så jag får se hur Cabomban (& övriga växter) artar sig... annars kanske man skulle satsa på sunglo & aquaglo senare!? :)

Har plats för 2 st 120 cm rör
#7 - 22 september 2003 17:51
nu när jag läst era svar inser jag att jag inte ska ha ngt rör från Claes Ohlsson/Biltema för 30:-

Ska jag lägga dyra pengar på övrig utrustning för karet vill jag ju inte pajja färgåtergivningen, bara för att spara några luskronor på ljuset.
Nix pix, riktiga rör rakt igenom får det bli.

Tack så mycket för svaren, nu hittar jag lite bättre i ljus-djungeln :)
#8 - 23 september 2003 06:42
Ska ni köpa ett "vanligt rör" så köp då Philips TLD 965. Det ger ett vitt ljus (fullspektrum) men är inte lika intensivt och kritvitt som Aquarelle. Det är å andra sidan bara hälften så dyrt (båda rören köps givetvis i en lampaffär typ Elkedjan och INTE i en akvarieaffär).
#9 - 23 september 2003 06:45
Kan tillägga att Philips TLD 950 också är ett fullspektrumrör, men med ett betydligt gulgrönare ljus. Men ibland känns det som om det passar som rör längst bak (kan ge en viss perspektivkänsla). Hur som helst är valet mellan 950 och 965 mest en smaksak.

Det ljus vi uppfattar är en mix av olika våglängder medan växterna är intresserade av vissa utvalda våglängder. Fiskarna skulle nog helst inte ha något ljus alls.
#10 - 23 september 2003 07:59
Jag kollade med en lokal lampaffär, och dom tog hem TLD 965 till ett pris av 90 kronor per rör(36w). Har även köpt Aquarelle från PWSS för 110 kronor(36w). Har inte kollat upp vad Aquarelle kostar i lampaffären.
#11 - 23 september 2003 10:07
Då ni redan har kommit fram till slutsattsen att vanliga rör inte duger, kanske detta inlägg är malplacerat, men jag skulle rekommendera att ha lite olika typer av rör till akvariet. Längst fram i fronten blir det bäst med ett som ger ett behagligt blått sken då fiskarna tycks färga ut bäst av detta. Om man nu får plats med det så skulle jag nog även rekommendera en lysrörsramp med två rör i mot bakänden, det ena röret ska vara ett som speciellt främjar växterna och det andra ett mellanting mellan de två ovannämnda, gärna så att det delvis sticker ut en bit bakom akvariet och därmed lyser upp baksidan. På detta vis får man ett snyggt sken bakom det hela som gör att hela akvariet får sig ett lyft, har man som jag tejpat fast bakgrundsbilder så får man även effekten att det lyser lite svagt igenom denna in i akvariet. Då jag låter detta rör lysa lite längre än huvudrören skapas det automatiskt en "solnedgång" och fiskarna slipper övergången från full belysning till becksvart. Till min a mindre akvarier har jag löst detta med att skaffa små bordslampor med långa vridbara armar och har pluggat in lågenergilampor och har riktat dessa mot akvariets baksida. Ser riktigt mysigt ut!
#12 - 23 september 2003 10:32
Kampfisken: Har du någon bild? skulle vara kul att se hur det ser ut, låter väldigt fint.

Tack för matnyttig extrainfo föresten

Annons