Vanliga ljurrör till karet

#1 - 26 februari 2008 12:25
Hej, jag ska också bygga mig en egen ljusramp. Tänkte ta en taklampa med ljusrör och bygga in och sedan använda de ljusrören ett tag. Finns det någon nackdel med att använda vanliga ljusrör och "kontakter" istället för akvarieanpassade?

Ljusrampen kommer även täcka hela ovansidan av karet eftersom jag inte har några täckglas (lucka för att mata firrarna kommer finnas). Det kommer alltså bli väldigt fuktigt och varmt vid lysrören och "kontakterna", några nackdelar?

Detta är första steget i och få igång mitt nya 500 liters kar!! :D
#2 - 26 februari 2008 13:29
Så länge lysrörshållarna o reaktorn inte får några vattenstänk så funkar det...visst några droppar vatten är inget farligt.
Lägg reaktorn utanför.
#3 - 26 februari 2008 14:42
Fördelen är att lysrören är betydligt billigare, nackdelen är att ljuset kanske inte blir lika fint eller lika bra anpasade för växter. Men det kan man alltid kompensera med mer ljus så blir växterna glada. T.ex. med reflektorer eller mer lysrör.

Ska du köra med std-lysrör så leta efte rör märkta med 865 eller 965 som ger ett kallare dagsljus mot de mer vanliga varmvita 827 rören som oftast sitter i vanliga lysrörsarmaturer. 840/940 som är ett mellanting skulle kunna fungera också men risken är att även dessa rör ger ett för gult ljus för att det ska bli snyggt.

Jag tycker nog allt att du ska införskaffa täckglas för att vara på den säkra sidan. Risken finns att det kommer bildas en hel del kondens i armaturen annars.
#4 - 26 februari 2008 15:09
Håller med MagArne i detta hänseende gällande täckglas anskaffning.
Även då det gäller 965 rören.
Men om du ska ha flera lysrör så varför inte köra två stycken 965 philips rör och två stycken 840rör.
Det där med reflektorer har diskuterats en del och man kan måla med vitt i lysrampen så duger det.
Finns högreflektorer men då kostar det.

Sen om man har någon elektriker som bekant eller släkting så kan han nog ta hem billiga lysrör typ sylvania grolux rör samt även stänksäkra hållare och reaktorer.

Jag exempelvis nyttjade min fars elfirma och fick två sylvania grolux, stänksäker reaktor, stänksäkra hållare för 219kr:D
Utan moms då men billigt var det...sen var det bara att ta fram såg, plywood, skruv och lite trälimm:D

Annons