Har fått 4 stycken Jack dempseys idag (ca. 10-15cm) Ena hanen har färgat ut riktigt snyggt, men han är väldigt neonblå i färgen, så nu undrar jag ..Är det vanlig Dempsey eller är det en Electrick blue ?
[ATTACH=CONFIG]68490[/ATTACH]Naturligtvis vände han rumpan till precis när jag knäppte kortet. Skall tillägga att kortet är knäppt utan blixt, och hela fisken har samma färg som på stjärtfenan.
Tack för svar. Jag tycker faktiskt den vanliga är snyggare än EB ;) men det är jag det.
Mats: Vad menar du med att det är en äkta ?? Finns det mycket korsningar eller andra konstigheter ute i handeln ??
Är även lite fundersam på ena honan (han som hade dem, sa att det var en hona i varje fall) Hon har en hinna över ena ögat, och är överlag väldigt mörk och "dassig" i färgen, jag undrar vad det kan bero på ?
Förlåt att jag går ifrån frågan i rubriken nu, men hoppas det går bra.
Tack för svar. Jag tycker faktiskt den vanliga är snyggare än EB ;) men det är jag det.
Mats: Vad menar du med att det är en äkta ?? Finns det mycket korsningar eller andra konstigheter ute i handeln ??
Är även lite fundersam på ena honan (han som hade dem, sa att det var en hona i varje fall) Hon har en hinna över ena ögat, och är överlag väldigt mörk och "dassig" i färgen, jag undrar vad det kan bero på ?
Förlåt att jag går ifrån frågan i rubriken nu, men hoppas det går bra.
Japp, jag håller med dig, även om jag själv kan gilla electric blue också.
Nja, "äkta" kanske var ett dåligt ordval - jag menade bara att den du visar på bilden är den vanliga JD:n, som vi har som mest i våra kar.
Det finns ju lite olika varianter nu för tiden - electric blue, gold och någon variant som heter Black Tail.
Vad som har hänt med den lite mörka JD:n du visar är svårt att säga... kan du möjligtvis filma den så att man kan se hur den rör och beter sig? Har den låg rang i karet?
Här är en filmsnutt på en liten grupp EBJD som jag hade i ett 960-kar för några år sedan.
:)
Ordet äkta för att beskriva den vanliga vildformen behöver inte vara fel. Det är väl inte helt omöjligt att EBJD är en korsning, dels för att det verkar svårt att få fram livskraftiga yngel genom att para EBJD med EBJD, vad jag har förstått, bör den ena partnern vara en vanlig JD för att kullarna ska bli nå't att hurra för. Och de förlängda rygg/analfensspetsarna ser också lite mysko ut i JD-sammanhang.
För övrigt har det även kommit en "Electric Blue Acara", det vill säga en mer eller mindre helblå blå ciklid.
Ja, den är fin, undrar om den också måste paras med en normalfärgad. Skulle vara intressant att se om den kommer hit till Sverige. Jämför med det här normalfärgade paret jag hade, som jag tycker hade rätt mycket blått, men inte i närheten av Electric Blue Acara.
Nej, precis som EB-Fjärilsciklid, så går det fint att para två EB-Acara - alltså inte alls lika komplicerat som EBJD (läste jag precis nu på nätet...).
Ok, då kan man ana att de två inte får sin helblå färg på grund av samma mutation som EBJD, förmodligen är de inte korsningar, som jag misstänker att EBJD är.
För att svara på din fråga Mats, om den mörka har låg rang i akvariumet. Jag vet inte, det är den som mestadels håller ihop med hannen, men själv har jag inte ens haft dem en vecka. Och de skall eventuellt inte vara kvar heller, men om jag skall sälja, så vill jag inte sälja fisk som är sjuk eller på något sett mår dåligt.
Jag kan föröka spela in en filmsnutt, men vet inte om jag lyckas. Jag är inte duktig på att använda spelfunktionen på systemkameran, jag fattar inte hur man lyckas riktigt. Det blir bara suddigt. Förmodligen är det någon funktion jag inte har ställt in riktigt eller nåt.
Men den simmar som vanligt, hennes röreksemösnter skiljer sig överhuvudtaget inte från de andra tre, så jag tror inte hon är sjuk, jag tror mest det beror på att de har bott under för dåliga förhållanden. Den grå hinnan är över ögat är borta nu idag, men hon är fortfarande ganska mörk till färgen.
Ja, den är fin, undrar om den också måste paras med en normalfärgad. Skulle vara intressant att se om den kommer hit till Sverige. Jämför med det här normalfärgade paret jag hade, som jag tycker hade rätt mycket blått, men inte i närheten av Electric Blue Acara.
Jag vill hitta mitt par och ta hem dem igen, det var värdelöst att jag gjorde mig av med dem. De kunde lika gärna ha fått ett eget akvarium..
För att svara på din fråga Mats, om den mörka har låg rang i akvariumet. Jag vet inte, det är den som mestadels håller ihop med hannen, men själv har jag inte ens haft dem en vecka. Och de skall eventuellt inte vara kvar heller, men om jag skall sälja, så vill jag inte sälja fisk som är sjuk eller på något sett mår dåligt.
Men den simmar som vanligt, hennes röreksemösnter skiljer sig överhuvudtaget inte från de andra tre, så jag tror inte hon är sjuk, jag tror mest det beror på att de har bott under för dåliga förhållanden. Den grå hinnan är över ögat är borta nu idag, men hon är fortfarande ganska mörk till färgen.
OK, om den beter sig normalt och endast har en något mörkare färg tror jag inte det är några större bekymmer.
Tack för det Mats :) Har bestämt mig att sälja dem vidare när jag vet att de är helt okej :) De äter bra och har fått lite hull på kroppen. Jag har en intresserad köpare på dem, men jag vill avvakta tills jag vet att de är helt okej.
Jag skulle egentligen inte ha JD, men killen som hade dem har sålt akvariumet och de som köpte ville inte ha JD'n så de skulle spolas ner [:(!] Därför hamnade de hos mig.