Vanlig ål (Anguilla anguilla). Erfarenheter?

#1 - 24 januari 2004 15:29
Har blivit lite sugen på att sätta ihop mitt 375 liters kar till att hålla ett par ålar, mest pga att dessa fiskar är så vansinnigt häftiga och så väldigt sägenomspunna. Visste ni att man länge trodde att ålar uppstod i daggen mellan två tuvor eller att den kunde alstras av gödsel eller bildas av tagel? Snacka om att ha satt griller i huvudet på människor...

Jaja, i alla fall, jag har läst här på forumet att det är en del här som har haft ålar, och jag är väl mest på jakt efter erfarenheter. Går det att ha växter i karet eller gräver de upp dem? Hur pass aggressiva är dem, var går undre storleksgränsen för sällskap?

Som inredning hade jag kanske tänkt mig något stort stenröse, ett snår av växter och kanske en gammal fin båtpropeller jag har liggandes (lackad förstås) för att få en lite "skrot" look på det hela..

Ålar är ju jädrans tåliga fiskar vad jag har förstått och lever i både sött och saltvatten, men finns det några optimala vattenvärden vad gäller pH och dylikt? Vad jag vet så finns ju dock ål i de mest skilda mijöer med helt olika vattenvärden.

Tacksam för svar!

/Kalle
#2 - 24 januari 2004 20:18
Optimala vattenvärden är väl helt enkelt blött. Eller åtminstone fuktigt, dom klarar det mesta. Jag hade en som jag fångade som 5 cm stor, den hade jag väldigt länge men såg den aldrig. När jag släppte ut den så var den ca 20 cm. Jag har också haft större, men dom rotar runt så mycket att inredning är en omöjlighet. I vilket fall så kommer du aldrig att se den, och tröttnar den på akvariet så kryper den ut. Den sticker även när den blir könsmogen och vill till sargasso med dom andra. Skaffa mycket små ålar så kan du ha dom ganska så länge tillsammans med de flesta andra fiskar.
MVH
magnus
#3 - 24 januari 2004 20:23
Ok. Det låter ju som jag befarade lite grann. Får se vad framtiden har i sitt sköte. Tack för svaret!

MVH Kalle
#4 - 25 januari 2004 12:25
Många ålar gillar strömmande vatten
#5 - 25 januari 2004 13:25
Hade 2 st ålar,ca 20 cm st,2 sutare ca 3 hg st, 1 sjöruda ( ej dammruda ) + 2 stora flodkräftor. Gick jättebra. Fullt ös på syrepumpen. Mycket sand/grus. Inga växter. Hade även 3 st. Koi+ 10 st. dammrudor( ca 2 cm st. ) Karparna åt upp samtliga dammrudor. Du behöver också kraftig rening. Ingen doppvärmare. Skall börja igen till våren. Ålarna låg alltid nedgrävda dagtid. Jag fiskade upp allting själv i sjöarna runt Stockholm. Hoppas det går bra.
#6 - 26 januari 2004 12:03
Tack för tipsen! Ska se om det kan bli något av det hela. Skulle vara kul ju.

:)
#7 - 26 januari 2004 12:30
Hade en 30 cm ål i ett 200-liters, och jag kan bara bekräfta vad Tropfrog sa - de äter allt och röjer hela akvariet. Även mycket stora stenar bökade den omkring under sina nattliga härjningståg.
#8 - 30 januari 2004 14:30
Hej,

läcker fiskblandning guniklas! Har du några fler erfarenheter att dela med dig av det där lilla fiskprojektet? Vad matade du med, var det några fiskar som uppträdde konstigt, la du ner projekter till vintern eller fortsatte du då? Hur var kräftorna? Jag är intresserad av allt du kan komma på. Hur fångade du de olika fiskarna t.ex.

MVH
/Jens

Annons