Vandrande pinnar

#1 - 14 januari 2010 13:45
Mina söner har en låda med vandrande pinnar i. I går kväll upptäckte jag en liten en (ca 1 cm) som måste ha kläckts i burken. då undrar jag såklart om det kläckts typ 100 till som redan flyttat hemifrån??? Dvs. de bor någonstans i killarnas rum?????? kan de klara sig utanför burken, utan mat o vatten?

kan en ensam blir fler eller måste de ha en partner?

tips på hur man tätar en insektsburk på ett smart sätt? De har den där vanliga sorten som brukar finnas i djuraffärer, med plastbotten och plastlock med smala luftspjälor i taket.
#2 - 14 januari 2010 14:48
linda.n skrev:
Mina söner har en låda med vandrande pinnar i. I går kväll upptäckte jag en liten en (ca 1 cm) som måste ha kläckts i burken. då undrar jag såklart om det kläckts typ 100 till som redan flyttat hemifrån??? Dvs. de bor någonstans i killarnas rum?????? kan de klara sig utanför burken, utan mat o vatten?

kan en ensam blir fler eller måste de ha en partner?

tips på hur man tätar en insektsburk på ett smart sätt? De har den där vanliga sorten som brukar finnas i djuraffärer, med plastbotten och plastlock med smala luftspjälor i taket.

Tjaa har tidigare själv haft vandrade pinnar.. och i en sån burk. Mina kunde inte rymma och ja det kan bli mkt mkt ungar kommer inte ihåg hur mkt men sök nån stans :P äggen ser ut nått liknande detta http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/vandrandepinnagg.jpg

Vad jag vet så kan dom få ungar med sig själva dvs att dom är båda könen :P

Mvh joppan
#3 - 14 januari 2010 18:55
Hmmm.... det finns massor av okläckta ägg kvar! kanske dags att städa i burken?! Jag har plastat insidan med plastfolie och stuckit små små hål i så de kan andas.

Killarna blev hur som helst glada över tillökningen!!
#4 - 14 januari 2010 19:13
kan tänka mig det :P men dom borde ju inte kunna ta sig ur i burken? är det en sån här du har? http://www.herperschoise.se/terrarier/pet_box_s.jpg
#5 - 15 januari 2010 11:44
Mina pinnar torkade ut rätt fort när de någon gång rymde, så du behöver inte vara orolig för invasion. Särskilt inte nu på vintern när det är så torrt inomhus.
#6 - 20 februari 2010 17:56
kan tänka mig det :P men dom borde ju inte kunna ta sig ur i burken? är det en sån här du har? http://www.herperschoise.se/terrarier/pet_box_s.jpg

just en sån burk är det!

en annan sak, en av ungarna är nästan grön :) den ser inte alls ut som de andra utan ljust grön-gul.

Skönt att höra att de inte klarar sig så länge om de rymt! jag såg framför mig hur de la ägg bakom varenda möbel och tog över hela lägenheten..... scary!
Bilagor:
#7 - 20 februari 2010 18:31
linda.n skrev:
just en sån burk är det!

en annan sak, en av ungarna är nästan grön :) den ser inte alls ut som de andra utan ljust grön-gul.

Skönt att höra att de inte klarar sig så länge om de rymt! jag såg framför mig hur de la ägg bakom varenda möbel och tog över hela lägenheten..... scary!

Men då borde de inte kunna rymma ur burken... Mina gjorde det i alla fall. Jo ungarna kan vara gröna som ungar
#8 - 20 februari 2010 18:31
vandrande pinnar ömsar, och varje gång dom gör det blir dom gröna, sen blir dom bruna igen. Och ju mindre dom är, desto grönare brukar dom vara.
#9 - 20 februari 2010 18:35
Stämer säker... Kommer bara inte ihåg att mina vuxna blev gröna..
#10 - 20 februari 2010 18:48
Jaha! då kanske det inte ens är samma som är grön utan olika. Jag ser ju inte direkt skillnad på dem :-)

Annons