Vändmal som äter neontetror?

#1 - 16 januari 2006 18:54
Hej!

Nu är det så att för en tid sedan gav jag en vändmal till min flickväns pappa. Den hade nämligen blivit alldeles för stor för mitt 57 liters kar (och jag ville inte gärna släppa ner den bland mina mbunas). Akvariet han är i nu är på drygt 140 liter. Nu kom det sig att min flickvän och hennes pappa köpte ett stim neontetror. I början försvann några av dem. Tänkte då att de kanske dött en naturlig död pga. att de var för känsliga eller nåt. När fler försvann fruktade vi att det var (den enda kvarvarande) tigerbarben som ätit upp några. Men senare dog även den på något mystiskt sätt. De har under en senaste veckan köpt några fler neontetror som vi släppte i efter att ha bytt vatten och rensat akvariet på alger vilket de har alldeles för mycket av. Nu har flera av dessa neontetror försvunnit varje natt, ca 1-2 st/natt. Jag undrar nu om det kan vara vändmalen (drygt 10 cm lång) som mumsar i sig neontetror. Någon som har något bra svar på den här gåtan [?] . Har kollat vattenvärdena också, pH=8,0 och det var ingen förhöjd nitrithalt. Övriga fiskar i karet är en Pakistanbotia och 6 st små ancistrus.

/Mattias
#2 - 16 januari 2006 19:04
Ja, det låter inte helt otroligt, Synodontismalar är rätt matglada. Den tar förmodligen tetrorna på natten, när de ligger på botten och sover. Vilken art är det?
#3 - 16 januari 2006 20:58
Tack för svaret!

Tack för svaret. Jag tror att det är en Synodontis nigriventris. Den sitter och gömmer sig bakom pumpen hela dagarna och kommer fram under nätterna. Som sagt måste det vara då som den tar neontetrorna. Får väl kanske lämna den till akvarieaffären skulle jag tro. Jag tycker personligen inte att det är någon fiks man har någon glädje av när den bara kommer fram på natten. Är ju också trevligare om neontetrorna och de andra fiskarna får leva.

/Mattias
#4 - 16 januari 2006 21:44
Nigriventris ska bara bli 10 cm tror jag. Som jag har fattat det så är det rätt ofta så att de som säljs som nigriventris egentligen är nå´t annat, och säljs de som vändmal kan det också vara nå´n av ett antal olika arter tror jag. Jag köpte några små för nå´t år se´n, som såldes som nigriventris, vilket jag såg att det inte var. Även de i affären trodde det var nå´t annat. När de växte till sig visade det sig att det var eupterus, som blir dubbelt så stor.
#5 - 16 januari 2006 21:53
Du har nog rätt...eupterus är det nog

Ojdå...ja...när jag nu sökt på eupterus och kollat in lite bilder verkar det likna den, även om den kan se väldigt olika ut. Så du kanske har rätt, att det är den. Det blir nog som sagt att lämna den till akvarieaffären. Om den blir dubbelt så stor så platsar den inte riktigt i det akvariet som den är i nu. Tack för hjälpen.

/Mattias
#6 - 16 januari 2006 22:01
Unga och vuxna eupterus skiljer sig åt i teckningen. Som små har de snirkliga vita och svarta mönster, som vuxna är de svartprickiga på bronsbrun botten. När de är små är ryggfenan inte heller lika stor och fransig.

Annons