Hej!
Nu är det så att för en tid sedan gav jag en vändmal till min flickväns pappa. Den hade nämligen blivit alldeles för stor för mitt 57 liters kar (och jag ville inte gärna släppa ner den bland mina mbunas). Akvariet han är i nu är på drygt 140 liter. Nu kom det sig att min flickvän och hennes pappa köpte ett stim neontetror. I början försvann några av dem. Tänkte då att de kanske dött en naturlig död pga. att de var för känsliga eller nåt. När fler försvann fruktade vi att det var (den enda kvarvarande) tigerbarben som ätit upp några. Men senare dog även den på något mystiskt sätt. De har under en senaste veckan köpt några fler neontetror som vi släppte i efter att ha bytt vatten och rensat akvariet på alger vilket de har alldeles för mycket av. Nu har flera av dessa neontetror försvunnit varje natt, ca 1-2 st/natt. Jag undrar nu om det kan vara vändmalen (drygt 10 cm lång) som mumsar i sig neontetror. Någon som har något bra svar på den här gåtan [?] . Har kollat vattenvärdena också, pH=8,0 och det var ingen förhöjd nitrithalt. Övriga fiskar i karet är en Pakistanbotia och 6 st små ancistrus.
/Mattias