Vända akvariet så att framsida blir baksida?

#1 - 2 januari 2013 16:01
Skall sätt upp ett begagnat Juwel rio nu i dagarna.

Det har några mindre repor på framrutan, inget jag inte kan leva med men tanken slog mig att man kanske kan vända akvariet så att framrutan blir bakrutan.

För att inte få genomförningarna för slangar & kablar som sitter i överkant på ramen på framsidan så skulle man behöva lirka loss ramen och vända den ett varv.
Den sitter nog med lite silikon på några ställen men det känns inte helt omöjligt att få loss den.
Samtidigt så vill man ju inte riskera att bryta sönder ramen.

Någon som provar en liknande operation?
#2 - 2 januari 2013 16:15
Har karet Juwels innerfilter med? Isf krävs även där en liten operation;).
Se först till så att inte bakrutan är repig den med, tyvärr brukar den av någon anledning få grymt mycket repor trots att man tror man är försiktigt:).
#3 - 2 januari 2013 16:23
I mitt juwelkar skulle jag aldrig få tanken att vända på ramen där uppe. I mitt fall (rio 300) är den ju en del av konstruktionen på något sätt och sitter stenhårt.

Filtret går däremot få bort med en smal kniv.
#4 - 2 januari 2013 16:41
Ramen går nog inte att få bort utan skador. Men vad vet jag, jag kanske fega när jag försökte :P
#5 - 2 januari 2013 17:05
Innerfiltret har jag precis opererat ut, skall köra filter bakom BTN slimline.

Efter att ha tittat lite noggrannare så kan jag se att ramen sitter med silikon på tre ställen/långsida, känns inte helt olösbart.

Ett större problem är då att precis som ansjo misstänkte så är faktiskt bakrutan värre.
Tack för råden, jag avblåser operationen:)

Annons