Välvt akvarium

#1 - 4 september 2005 16:43
Jag ska köpa ett akvarium men står i valet och kvalet om välvt eller rakt akarium.
Är det nån som vet var man kan se bild på aktivt akvarie med välvd ruta?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 september 2005 16:48
På Zoopetavdelningen "Snygga akvarier" finns det t.o.m. en speciell avdelning för akvarier med välvda rutor.

Det är dock rätt svårt att se skillanden på ett endimensionellt foto

Guy var visst några sekunder snabbare
#4 - 4 september 2005 20:11
Jag har ett kar med välvd ruta, blir lite snyggare tycker jag men det är ju ingen jätte skillnad direkt.
Kul å köpa kar dock ;)
#5 - 5 september 2005 07:07
JAg har oxå ett med välvd ruta. Snyggt men lite svårare att få rent. För mej iallafall. för jag hr inte kommit på nått knep att få rutan ren. Någon som har ett tips?
#6 - 5 september 2005 08:27
Bosse, köp JBL:s Blanki ! = problemen lösta ! :)

Ps. Jag röstar på välvd ruta :) Ds.
#7 - 5 september 2005 08:55
Jag röstar också helt klart för välvd ruta.
Efter jag skaffade min, kan jag inte tänka mig ha en med plan ruta.

Rengöringen fungerar bra för mig. Har en "skrapa" med "scotch" inköpt på akvariebutik. Detta "scotch" är denm lite hårdare plast rivyta som finns på vissa diskkuddar också.
Det malarna inte städar, det tar denna utan problem.
#8 - 5 september 2005 14:00
[QUOTE=Bosse.J]JAg har oxå ett med välvd ruta. Snyggt men lite svårare att få rent. För mej iallafall. för jag hr inte kommit på nått knep att få rutan ren. Någon som har ett tips?[/QUOTE]

På vilket sätt tycker du att det är svårare att få rent?? har inte märkt något själv nämligen.
#9 - 5 september 2005 16:32
[QUOTE=jimel][QUOTE=Bosse.J]JAg har oxå ett med välvd ruta. Snyggt men lite svårare att få rent. För mej iallafall. för jag hr inte kommit på nått knep att få rutan ren. Någon som har ett tips?[/QUOTE]

På vilket sätt tycker du att det är svårare att få rent?? har inte märkt något själv nämligen.[/QUOTE]

Jag menade att det är svårt med t e x floating magnet för att den ligger inte an mot glaset, eftersom det är välvt. skrapa kan man ju om man gör det horisonellt, men det är ju krångligare än vertikalt.
men nu har jag ju fått tips.
Kan man ha sånna där svampar som man har köket??, dom med grön ull typ. Repar inte dom glaset?
#10 - 5 september 2005 16:35
läst att "grön ull" repar glaset men du har ju andra sidan som är snällare.

sen om du tar en använd så har ju den "gröna ullen" mjuknat en del.

javet iallafall att de blir märken av den i diskbänken om man ställer sej å gnuggar ordentligt.
#11 - 5 september 2005 17:05
Den jag köpte från akvarieaffären var grön i färgen, men den är identisk med den "vita" kökssvampen.

Den vita repar inte glas eller porslin vad jag kan se.
#12 - 7 september 2005 15:23
köpte en sån diskborste idag på Obs. Kostade runt 20 spänn, Funkar utmärkt. Lite kort skaft bara. Men lite blött på amarna gör ju inget. Det finns refill oxå..;)
#13 - 7 september 2005 16:14
har sett folk som använt vanliga disk svampar. Har testat de och det verkar funka väldigt bra särskilt dom algerna som sitter lite hårdare.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 7 september 2005 16:24
[QUOTE=Bosse.J][QUOTE=jimel][QUOTE=Bosse.J]JAg har oxå ett med välvd ruta. Snyggt men lite svårare att få rent. För mej iallafall. för jag hr inte kommit på nått knep att få rutan ren. Någon som har ett tips?[/QUOTE]

På vilket sätt tycker du att det är svårare att få rent?? har inte märkt något själv nämligen.[/QUOTE]

Jag menade att det är svårt med t e x floating magnet för att den ligger inte an mot glaset, eftersom det är välvt. skrapa kan man ju om man gör det horisonellt, men det är ju krångligare än vertikalt.
men nu har jag ju fått tips.
Kan man ha sånna där svampar som man har köket??, dom med grön ull typ. Repar inte dom glaset?[/QUOTE]
Jag har haft ett akvarium med välvd ruta och det var inga problem att rengöra framrutan med hjälp av en s.k. floating magnet
#15 - 8 september 2005 04:21
Jag tyckte det funkade ganska kass. Hela magneten ligger inte an mot glaset, eftersom det är välvt. Men det tar ju bort lite skit med hjälp av kanterna.
Men jag tycker min nya svamp är klart effektivare..
#16 - 8 september 2005 05:55
Men pojkar, jag säger det igen - BLANKI !!!!!

Den löser garanterat Era problem !

Finns med och utan pinne..

http://www.jbl.de/de/fset_zub_clean_de.html

Flytande magnet gick bort hos oss då alla barn som kom på besök ville tjoffa runt med magneten på rutan och vips var den i gruset och sedan upp på rutan igen....
#17 - 8 september 2005 06:24
Den jag köpte som har denna gröna (eg vita) på sig är något som liknar BLANKI.

Kostade runt 30-40:- i Veddesta. Innehåller ett set med rak platta, en 90 grader vinklad platta och några andra tillbehör att byta på skaftet.

Min erfarenhet är att den är klart effektivare än "floating magnet". För som Bosse.j säger så fungerar den bara bra i vågräta rörelser. I lodräta så tar bara kanterna.
#18 - 8 september 2005 06:39
[QUOTE=PeterFag]
Kostade runt 30-40:- i Veddesta. [/QUOTE]

Från en Järfällabo till en annan: Finns det zoobutik i Veddesta?
#19 - 8 september 2005 06:42
Min heter Krom. Och jag köpte den på OBS i Uddevalla. Men nu när jag vet vad jag har letat efter så finns den på ICA oxå.
Kortare skaft än den på akvarieaffären. Men funkar fint. Vit Svamp. inte grön. Det fanns två modeller. Den gröa är för kastruller och den Vita för glas och porslin, repar inte
#20 - 8 september 2005 07:46
[QUOTE=leffe64][QUOTE=PeterFag]
Kostade runt 30-40:- i Veddesta. [/QUOTE]

Från en Järfällabo till en annan: Finns det zoobutik i Veddesta?[/QUOTE]
Vid Willys.
Jag är nyinflyttad dalmas och inte 100% säker på områdesnamnen.

Gå in samma huvudentré som om du skall till Willys, fortsätt förbi mot MIO, finns på höger sida före mio, granne med en garnaffär.
#21 - 8 september 2005 08:21
[QUOTE=kentk]
Flytande magnet gick bort hos oss då alla barn som kom på besök ville tjoffa runt med magneten på rutan och vips var den i gruset och sedan upp på rutan igen....[/QUOTE]
Känner igen beteendet!! :D
När man väl har lärt sin egen avkomma att upphöra med otillåtna aktiviteter så finns det en aldrig sinande ström med andra barn som man inte har hunnit lära hyfs ännu!![:-38] :D

Annons