Välvd ruta; varför?

#1 - 21 november 2005 18:03
Jag har planer på att köpa ett lekakvarium och tittar mig därför runt.
Nu undrar jag över det här nya (?) med välvd framruta. Har inte sett något sådant akvarium igång, bara på bild och i affärer.
Varför har man det, är det bara för att själva akvariet ska se snyggt ut?
Förvrider det inte bilden av fiskarna för ögat?
#2 - 21 november 2005 18:11
[QUOTE=Birgitta W]Jag har planer på att köpa ett lekakvarium och tittar mig därför runt.
Nu undrar jag över det här nya (?) med välvd framruta. Har inte sett något sådant akvarium igång, bara på bild och i affärer.
Varför har man det, är det bara för att själva akvariet ska se snyggt ut?
Förvrider det inte bilden av fiskarna för ögat?[/QUOTE]

Det är bara ur estetisk synpunkt som man har välvd framruta.
Själv tycker jag inte om välvda akvarierer. Jag vill se fiskarna och inredningen, inte akvariet. Dock är smaken som baken, finns dom som gillar andra inte.
Hur du än gör blir det säkert bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 november 2005 18:20
Jepp det är som sagt en estetisk fråga - själv tycker jag att ett akvarium med välvd ruta är snyggare. Det får dock inte vara för välvt eftersom det förstorar för mycket då.
#4 - 21 november 2005 18:31
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jepp det är som sagt en estetisk fråga - själv tycker jag att ett akvarium med välvd ruta är snyggare. Det får dock inte vara för välvt eftersom det förstorar för mycket då.[/QUOTE]

Det var så jag tänkte, att det måste förvränga fiskar och växter. Så blir det väl även om den inte är så mycket välvd, känns det som.
Skulle varit intressant att se ett sådant akvariium i funktion men alla i akvarieaffärerna tycks vara raka.
Tycker det ser snyggt ut, lite mjukare, men jag vill ju inte att det ska se konstigt ut INNE i.
#5 - 21 november 2005 18:39
Har själv precis köpt ett Juwel Trigon 190 och det är troligen ett av de akvarium med "skarpast" välvning. Ibland kan det bli ett litet brytningsfel, speciellt om man är nära, men det är lite en vanesak. Det positiva är att jag tycker det blir ett annat djup i karet. Om det nu beror på förstorningsfaktorn eller attt det är ett hörnkar vet jag inte, men jag tycker om det ;-)
#6 - 21 november 2005 18:53
Som Jimk säger, smaken är som baken, personligen tycker jag inte om välvda akvarier.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 november 2005 19:00
Det var så jag tänkte, att det måste förvränga fiskar och växter. Så blir det väl även om den inte är så mycket välvd, känns det som

Att den är välvd är inte något som man övehuvudtaget reflekterar över - i alla fall inte om det inte är väldigt mycket välvt.
#8 - 21 november 2005 19:01
vad är ett lekakvarium? är nybörjare!
mvh patricia
#9 - 21 november 2005 19:06
Är det nån skillnad på stora eller små akvarium med tanke på förvrängningen?
Svea
#10 - 21 november 2005 19:10
Blir det inte svårare att rengöra glaset på akvarie med välvd ruta?
#11 - 21 november 2005 19:18
[QUOTE=patricia76]vad är ett lekakvarium? är nybörjare!
mvh patricia[/QUOTE]

När fiskar parar sig så kallas det för att de leker. Ett lekakvarium är således ett akvarium särskillt tillägnat att få fiskarna att leka i.

Själv skulle jag dock kalla det för odlingsakvarium.
MVH
Magnus
#12 - 21 november 2005 21:03
Jo, proffsigt heter det säkert odlingsakvarium... Jag tycker det låter lite för avancerat för mina små planer på lek. Lekakvarium låter lite mer... hobbyaktigt.. eller nåt.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 21 november 2005 22:13
[QUOTE=svea]Är det nån skillnad på stora eller små akvarium med tanke på förvrängningen?
Svea[/QUOTE]
Nej, det är böjningen som är det avgörande
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 21 november 2005 22:14
[QUOTE=DadoSwe]Blir det inte svårare att rengöra glaset på akvarie med välvd ruta?[/QUOTE]
Marginellt - en vanlig algmagnet som MagFloat funkar bra

Annons