Välvd framruta, volymuträkning.

#1 - 29 september 2013 16:38
Jag, är dålig på matematik! Någon som har en formel för volymen på det här karet?
#2 - 29 september 2013 16:57
Hur exakt det det blir hänger på graden av välvning...

Du kan annars ta LxBxH och halvera, sedan lägga på 5% kanske. Borde bli rätt nära sanningen.
L och B är alltså längden på sidorutorna, möjligen lika om burken är symmetrisk.
#3 - 29 september 2013 17:25
Får väl räkna ut kuben och halvera då, så får jag ju några liter på köpet! ;)
Ögonmåttet säger mig att det är max 100L, men jag tänkte att jag kanske får plats med en liten prinsesskoloni ändå, jag får ju karet gratis!
#4 - 29 september 2013 18:59
Är sidorna lika långa? Isåfall kan du ju räkna på det som om det vore en fjärdedels cirkel med (sidan*sidan*pi)/4 och sen gånger höjden. Men det ser ut att vara lite "plattare" än en cirkelsektor va? Isåfall bli ju volymen lite mindre än vad du får fram såhär.

Kanske kan du räkna på det först som om det vore en triangel och sedan som om det vore en fjärdedels cirkel och så ta ett mellanting? Eller så testar du att hälla i vatten ;)
#5 - 29 september 2013 19:59
Fram med litermåttet... ;)
#6 - 29 september 2013 21:02
Mät längden på den välvda rutan med den siffran och med längden på karet kan du mäta ut det men ja minns inte hur :)

skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
#7 - 29 september 2013 21:35
Om de raka sidorna är 90grader (och det brukar väl de flesta hörnkar vara?) Måste du ju kunna ta en fjärdedel av vad en cirkel med diametern av 2x måttet mellan hörnet och den yttersta delen av välvningen.. alternativt mäta den välvda rutan och räkna den som en icke välvd men något längre ruta/icke 90gradigt hörnkar..
#8 - 30 september 2013 06:25
Eller så plockar man fram en färdig kalkylator...
http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/
#9 - 30 september 2013 07:07
[QUOTE=KristianE;1667036]Eller så plockar man fram en färdig kalkylator...
http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/[/QUOTE]

Tack för den!
Den skall jag använda när jag tittat på och mätt karet idag!

Det blir nog inte rätt om jag räknar som 1/4 cirkel, tror inte frontrutan är såpass välvd...
#10 - 30 september 2013 07:22
Men om hörnet är 90grader måste den ju vara så välvd.. Annars är det ju inte ett hörnakvarium utan ett tårtbitsakvarium? Jag är själv helt retarderad när det kommer till matematik så någon får gärna styra upp mitt skeva sinne..
#11 - 30 september 2013 07:36
Skönt när det finns en färdig kalkylator...:D
#12 - 30 september 2013 18:09
Smet ifrån jobbet en liten stund och hämtade karet!
80L var det enligt kalkylatorn, blir nog en liiiten, liten prinsesskoloni tror jag! :)

Nu kommer den svåra biten: Att förhandla loss det enda potentiellt lediga hörnet i hela huset... :p
#13 - 30 september 2013 18:31
[QUOTE=ettfettbranamn;1667041]Men om hörnet är 90grader måste den ju vara så välvd.. Annars är det ju inte ett hörnakvarium utan ett tårtbitsakvarium? Jag är själv helt retarderad när det kommer till matematik så någon får gärna styra upp mitt skeva sinne..[/QUOTE]

jorå, men välvningen är knappast som en kvarts cirkel utan betydligt rakare. Därför blir kvartscirkelberäkningen som förseslås ovan ett ganska obra estimat.

Annons