Jag har bara sett ett akvarium i med välvd framruta (alltså igång) och jag tyckte att glaset förvred själva "bilden" och det var lite som lustiga huset.
Blir det sådana konstiga brytningsfel när man har välvt eller ?
Jag har samma uppfattning att det blir brytningsfel, troligtvis på grund av vattnet. I cyklop och simglasögon har man alltid plant glas av den anledningen. Jag valde därför ett hörnakvarium med plan framsida.
Det var ett rätt stort (ca 450liters) möbelakvarium på en zoobutik jag såg. Funderar ju själv på ett 420l med välvd ruta men tvekar nu när det såg konstigt ut på just det akvariumet....
Jag har ett 220L med välvd ruta o brorsan har ett på 720L även det med välvd .. Blir inga brytningsfel , tycker det bara är finare med välvd, ser lite mera lyxigt ut :P
Det beror väl på hur kräsen man är men visst blir det brytningsfel!
Alla som påstår något annat har fel.
Själv sålde jag mitt med välvd ruta just pågrund av att jag inte vill se mina fiskar med konstiga former.
Raktframmifrån fungerar det bra men titta lite från sidan och alla blir förvridna!
Hej! jag har också ett 200 liters med välvd ruta, och självklart kan det bli lite annorlunda att kolla på för ögonen men det ser absolut inte konstigt ut.. själv tycker jag det ser snyggare ut, det ser ut som det är lite mer djup i akvariet om ni förstår? och precis som flera säger lite lyxigare:)
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har ett Juwel Vision 450 med välvd ruta och jag upplever inte att fiskarna ser större ut än vad de är. Akvariet är så stort och rutan så lång så jag upplever inte att det blir nån skillnad mot ett med plan ruta. Kanske att man "vindlar" lite med ögonen när man tittar in från sidorna mitt i böjjen men inget som vi upplever störande. Däremot så är det svårt att fota fiskarna när de är längre bak i akvariet. Vårt 200 har också välvd framruta och inte heller där upplever jag att fiskarna får andra proportioner. Personligen så tycker jag att de välvda rutorna är jättesnygga och det är mestadels en smaksak. :)[/COLOR][/FONT]