Välvd 700liters akvarium ??

#1 - 25 december 2006 22:03
Undrar om någon vet om det finns ett ca 700liters akvarium med välvd ruta
och var man kan komma över ett sådant???[:o]
#2 - 25 december 2006 22:17
har aldig sett ett sånt stort med välvd ruta...det största jag har sett var på 450 liter
#3 - 25 december 2006 22:20
Jag vet att Aquael gör 900liters kar med välvd ruta men tycker att det låter lite för stort och Vision 450 är litet för litet..
HazelCR
#4 - 26 december 2006 03:35
Rubin 720 välvd ruta.
PWSS har det bl.a. Men det går säkert att beställa av lokala akvariebutiker också.
#5 - 26 december 2006 03:48
Rubinakvarierna är ju helt klart snyggast men kostar därefter också
#6 - 26 december 2006 07:36
Välvd ruta på akvariet ser snyggt ut! Nackdelen är att fiskarna får en förvrängd bild av allt utanför akvariet! Skygga fiskar blir skyggare!
#7 - 26 december 2006 07:44
laerni skrev:
Nackdelen är att fiskarna får en förvrängd bild av allt utanför akvariet! Skygga fiskar blir skyggare!

Va?!? Stämmer det? Det hade jag ingen aning om och har inte alls tänkt ur den synvinkeln (bokstavligen). Jag hade tänkt mig att den enda nackdelen var att allt i akvariet blir förvrängt när man tittar in.
Så fiskarna blir alltså räddare för en förvrängd människa än en tydlig. Intressant!
#8 - 26 december 2006 08:56
På med ett cyklop och ned med skallen i akvariumet! Fiskarna jag har i ett akvarium med välvd ruta blir skräckslagna då katten går förbi! Detta sker inte i de andra akvariumena!
#9 - 26 december 2006 08:58
Kolla akvarielagret. Finns as många med välvd ruta där! ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 december 2006 10:06
laerni skrev:
På med ett cyklop och ned med skallen i akvariumet! Fiskarna jag har i ett akvarium med välvd ruta blir skräckslagna då katten går förbi! Detta sker inte i de andra akvariumena!

Även om jag inte har något akvarium med välvd ruta just nu så har jag haft flera sådana tidigare och jag har aldrig märkt att fiskarna skulle vara skyggare i dom så det håller jag inte med om
#11 - 26 december 2006 10:53
Mina diskus är inte skygga i mitt 350l hörn. De kommer fram när man går förbi, kanske olika från fisk till fisk? Däremot ser de lite större ut i välvt akvarie och det är enbart positivt :D
#12 - 26 december 2006 11:25
laerni skrev:
Välvd ruta på akvariet ser snyggt ut! Nackdelen är att fiskarna får en förvrängd bild av allt utanför akvariet! Skygga fiskar blir skyggare!

mina är inte skygga, tvärtom så är de oftare vid rutan än i bakgrunden
#13 - 26 december 2006 15:59
Hur är kvaliten på Rubin Akvariet ,känner ingen som har ett sådant ??
HazelCR
#14 - 26 december 2006 18:57
laerni skrev:

Nja, nu tror jag att du tar i för mycket. Inte tror jag det är orsaken till skygga fiskar.
Även i vanliga rektangulära kar får firrar en annorlunda bild av oss där utanför. Mestadels en brytning som inte förvränger bilden men som gör att de ser oss på fel plats. Inget som de märker alltså.
Totalreflektion kan också uppkomma , om firrarna ser ut med stor infallsvinkel. Men då ser de inte ut alls, utan förmodligen bara en spegling av en annan del av akvariet. Knappast skrämmande eller?

Riktig brytning blir det ju bara i välvda kar, men bara om de tittar ut "snett" d.v.s. med en infallsvinkel. Jag tvivlar starkt på att fiskarna skulle bli skrämda, skygga av det. Men visst blir det en förvrängning av synbilden för fiskarna.
Men jag bara gissar om fiskarnas förnimmelser. Hursomhelst kan jag absolut inte märka någon skillnad i mina rektangulära kar kontra mitt välvda, vad gäller fiskarnas skygghet.

För egen del gillar jag inte små kar med välvd ruta, då ser jag för mycket av firrarna med brytningsfenomenet aktualiserat.
Kar från 400-720 tycker jag blir riktigt snygga med välvd ruta.
#15 - 26 december 2006 19:18
Visst är mitt 720L Diskuskar med välvd ruta snyggt! Men det är ett faktum att vår persierkatt ser bra mycket grymmare ut om man tar på ett cyklop och tittar ut på den, jämfört med mitt 420 L Diskuskar med rak ruta! I båda karen går det diskusyngel ca 8-10 cm stora (syskon), och de i det välvda reagerar häftigt på katten, inte de i det lilla! Sen om jag tar i ????
#16 - 26 december 2006 19:27
Jag tror inte laerni tar i, det är ju självupplevt. Har du testat att titta ut ur det? Jag har fått för mig att fiskarna blir större när vi tittar in än när de tittar ut... Alltså vi blir mindre...
Kan det vara storleken på akvariet, inredningen som har gjort de skygga? Jag gillar också mitt 350l välvda hörnkar...
#17 - 26 december 2006 19:32
Jag har tittat ut:)) Och katten blir grymt förvrängd! Men det är min åsikt om välvd ruta från fiskens synvinkel! Men som jag sa, karet är kanonsnyggt med den välvda rutan! Men trots detta med facit i handen skulle jag om jag skulle behöva ett till köpa med rak ruta!:))
Ha en bra kväll!
Lasse
#18 - 26 december 2006 20:04
välv eller inte är en smaksak.... men tänk om dem kunde göra dem med antireflexbehandlat glas det skulle va schysst så man slipper se alla jäkla reflexer från tv och lampor mm...;) ;) ;)
#19 - 27 december 2006 01:10
Kan kanske den upplevda skiljda skygghetsgraden bero just på att i ett akvarium med plan ruta så kommer fiskarna bara se ut i ett fönster framåt och inte överallt åt sidorna pga att det blir totalreflektion där? På samma sätt som en fisk i ett vattendrag endast har ett runt "utsiktsfönster" genom ytan direkt ovanför sig. Ytan längre bort från fisken (då brytningen överstiger en viss vinkel) kommer ju vara som en spegel.
I ett akvarium med välvd ruta kanske fiskarna ser katten överallt, medan de i ett med plan ruta bara ser katten då den är precis framför sig. En teori om varför det skulle kunna skilja sig... Fast det skulle ju även ha att göra med var i akvariet fiskarna befinner sig mm.
Man kanske kan ge fiskarna polariserande glasögon och se om det blir nån skillnad :)
#20 - 27 december 2006 01:26
Akvarium med välvd ruta förstorar för fiskarna inte förvrängs guldfiskar i runda akvarium är inte rädda
såg ett 700 liters akvarium med välvd ruta "snyggt" på blocket
HazelCR
#21 - 27 december 2006 03:49
laerni skrev:
Visst är mitt 720L Diskuskar med välvd ruta snyggt! Men det är ett faktum att vår persierkatt ser bra mycket grymmare ut om man tar på ett cyklop och tittar ut på den, jämfört med mitt 420 L Diskuskar med rak ruta! I båda karen går det diskusyngel ca 8-10 cm stora (syskon), och de i det välvda reagerar häftigt på katten, inte de i det lilla! Sen om jag tar i ????

Om jag skall försöka förklara varför jag skrev "tar i", så blir det denna.
Du tar i på det sättet att du markerar med utropstecken. Det är ett skrivsätt som jag tolkar som att du tycker att det är en odiskutabel sanning eller någonting ditåt. Jag håller ju inte med dig att det skulle vara ett generellt på det viset, att man alltid får skyggare fiskar i ett kar med välvd ruta.
Men självklart får du skriva om din erfarenhet, precis som jag gör om min.
Att det blir "förvrängt" är vi överens om.

wlapis: Rubinkaret ett sådant välvt kar som jag har. Kvaliten är OK, 12 mm glas , svart silikon, längsgående sidostag samt tre stag tvärsöver. Karet är tyngre än ett Dalazooline 720 eller också har jag blivit klenare. Vi klarade det på två personer, men det var på håret. Möbeln kommer färdigmonterat. Det som är sämst är att lysrören som är med ger lite för lite ljus, iaf tycker jag det. Jag har köpt 4 stycken reflektorer att komplettera med. Jag har också bytt två av fyra rör.
Djupet i karet är 60 cm på mitten och bara knappt 50 vid sidorna. Det känns som lite för dåligt djup. Vill man bygga filterkammare i hörnen så finns det risk att de blir för framträdande. 10 cm djupare, vore bättre, men då blir det väl ett drygt 900 liters kar. Slimline bakgrunden passar nog bra. Den bygger ju inte så mycket.
#22 - 27 december 2006 18:35
Jag är ganska kort och tycker det är så jobbigt att nå in i för djupa kar ,så det låter perfekt :D .
#23 - 27 december 2006 19:04
HazelCR skrev:
Jag håller ju inte med dig att det skulle vara ett generellt på det viset, att man alltid får skyggare fiskar i ett kar med välvd ruta.

Så skrev jag inte:) Utan "Skygga fiskar blir skyggare!" Vilket är en avsevärd skillnad? Eller hur?:D
Ha en fortsatt bra
Lasse

Annons