Valmal med mina fiskar?

#1 - 12 juli 2007 21:58
Kan någon kanske svara på om jag skulle kunna hålla en valmal tillsammans med mina påfåglar, texas, arowana, fengäddor, gäddciklid osv.?
#2 - 13 juli 2007 02:40
Tror inte det. Dina andra fiskar skulle nog trottna pa att ha en sa speedad art i akvariet. Mina tre valmalar fick rejalt med stryk av en grupp ciklider innan de fick ett eget akvarium.
#3 - 13 juli 2007 12:25
Valmalar ska väl vara grymt elaka också? Har för mig att de har har ihjäl de mesta i akvariet...?
#4 - 13 juli 2007 15:22
Det råder delade meningar om detta. Vissa menar att de inte är elaka, andra att de är som paroonhajen, och käkar i sig typ allt.
#5 - 13 juli 2007 18:49
Parooner är inte spec elaka... de är som alla andra rovfiskar, tar de som kommer in i munnen.

däremot har jag hört att valmalen även ger sig på fisk som e lika stor som den själv. Sliter sönder fisken som krokodiler, gör såkallade "death rolls"...
#6 - 15 juli 2007 04:27
Jag har haft valmalarna tillsammans med banjomalar, och det har gatt bra.
Har dock last berattelser om andra valmalar som borrat sig rakt igenom betydligt storre fiskar. I BBC-filmen "Amazon Abyss" - ganska fjantig men anda sevard - kan man se hur valmalar ater sig rakt in i en stor rovmal.
Jag har aven lagt in ett par videosnuttar har pa Zoopet.
Bilagor:
#7 - 15 juli 2007 10:23
Jo, har sett din film då du ger dem mat... vansinnigt coolt.
Guest
#8 - 15 juli 2007 11:16
har även sett klipp att de har dom tillsammans med guldfisk, muränor, gobys mm men vill man vara säker skall de gå för sig själva

Annons