Vallisnerian växer, men inte på höjden

#1 - 18 mars 2005 15:58
Mina vallisnerior vill inte riktigt växa på höjden verkar det som, den sprider ut sig ganska så ordentligt och det ploppar upp nya plantor titt som tätt men dom blir inte högre än 5cm.
Vad gör jag för fel? Göder med PMDD och co2, ca 0,3w/l

Kan även tillägga att bladen ser lite brunaktiga och halvt genomskinliga ut. Mest tycker jag att det syns på dom nya bladen som kommer.
#2 - 18 mars 2005 17:30
jag har samma problem men jag göder ej :( också intresserad av att ha ett svar....
#3 - 18 mars 2005 17:34
har inte de problemet och jag göder.
har en flaska supergro färdigblandat jag har i.
mina vallisnerior växer iallafall 5cm i veckan om jag göder.
en del av bladen skall beskäras då dom börjar bli bruna och det är mest dom gamla bladen.
min längsta är iallafall 25cm
#4 - 18 mars 2005 18:26
Jag hade detta bekymmer när jag hade lite för dålig CO2. Det verkar som de faktiskt kan hamna i ett läge där de inte kan avgöra om de ska knipa åt sig kolet från karbonater eller tillsatt (lättilgängligt) CO2. På den här bilden finns det flera blad fulla med alger men ett lite till höger om centumpunkten ser man är genomskinlig i toppen och lite brunaktigt:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=169
#5 - 18 mars 2005 18:31
men ett lite till höger om centumpunkten ser man är genomskinlig i toppen och lite brunaktigt:

så ser vissa av mina vallisneria ut.
skall klipps ner dom
#6 - 18 mars 2005 20:18
förstår inte vad ni gör med era växter, jag har massor me vallisneria och har aldrig haft era problem...

recept:, vattenbyte iaf 1ggr/vecka. gärna fler, och mkt ljus, det bubblar iaf. i 3 timmar efter bytet...
#7 - 18 mars 2005 21:36
Precis sådär som toppen ser ut på BluesBoys bild.. så blir mina blad också :/
Kanske ska testa att ösa på med lite mer co2 och se vad som händer.

[QUOTE=MagicFingers]förstår inte vad ni gör med era växter, jag har massor me vallisneria och har aldrig haft era problem...

recept:, vattenbyte iaf 1ggr/vecka. gärna fler, och mkt ljus, det bubblar iaf. i 3 timmar efter bytet...[/QUOTE]

jag vet inte om det där gav så mkt men ok.. jag byter redan 50% vatten/vecka. 0,3 reflektorwatt/l och samtliga växter utom vallisnerian bubblar, mina bubblar bara inte 3h efter vattenbytet utan bubblar hela veckan tills jag gör nästa vattenbyte. Dom skulle säkert bubbla ett tag till
#8 - 19 mars 2005 04:00
jag menade självklart att jag inte har den fula bruna beläggningen eller att jag har genomskinliga blad...

iom att jag har MASSOR av växter i mitt kar så sugs det gôttigaste upp på 3h, ... jag HAR numera CO2 tub med allt vad det innebär, men även innan jag införskaffade denna så bubblade det på och algfritt....

recept då...

bottengödning, har lite strölera och torv och initialsticks här och där, 6 ansistrus och en siames, hade en kinesisk algätare oxå men han blev ca 17 cm och dog.. jaja.. shit happens...

ett 375 kar btw.
och 4*36 (2 aquarelle 1 fluora 1 sunglo med reflektorer)
#9 - 19 mars 2005 06:40
Om dom slutar bubbla efter vattenbytet och du fortfarande har bra med co2 i vattnet så borde det väl vara ett tecken på att du får göda lite oftare, du säger ju själv att det göttaste sugs up på 3h?
Jag har väl inte så överdrivet mkt växter men jag brukar få skicka ner en fulldos mitt i veckan. Kör också med co2 på tub
#10 - 21 mars 2005 02:47
Vanligaste orsaken till att Vallisnerian bara växer läns med botten är att du har "för mycket" ljus, plantorna behöver helt enkelt inte sträva uppåt för att kunna ta del av ljuset, minska ljustillförseln, eller se till att det finns något som skuggar så kommer vallisnerian skjuta i höjden. Sen är det ju så klart så att olika varianter av Vallisnerian blir olika höga.
#11 - 21 mars 2005 19:25
0,3w/L borde väl ändå inte vara för mycket ljus?
Visserligen har jag reflektorer men hag tycker ändå inte det borde vara för mycket
#12 - 21 mars 2005 19:30
Jag har 0.3w och mina längsta är ca 80-90 cm långa.
#13 - 22 mars 2005 15:57
Jag har också problem med att vallisnerian inte växer på höjden men brer ut sig bra. Kör med blomjordsbotten och utan gödning (walstad), ganska tätt planterat men allt annat växer bra (spikblad, cryptocoryne wendtii, anubias, javamossa, javaormbunke).
Tror inte det är för mycket ljus i mitt kar, använder bara ett 15w lysrör.
Några andra bud på varför de inte växer på höjden?
#14 - 17 juni 2005 17:20
[QUOTE=AH]Vanligaste orsaken till att Vallisnerian bara växer läns med botten är att du har "för mycket" ljus, plantorna behöver helt enkelt inte sträva uppåt för att kunna ta del av ljuset, minska ljustillförseln, eller se till att det finns något som skuggar så kommer vallisnerian skjuta i höjden. Sen är det ju så klart så att olika varianter av Vallisnerian blir olika höga.[/QUOTE]
Ville bara tacka för ditt inlägg :D

Jag har en längre tid undrat varför min Vallisneria endast skjuter i väg längst med botten, men ej någonting till höjden.
De växer så fint i mina andra kar, så jag fick inte riktigt ihop det.

Men efter ha läst ditt inlägg så är det klart att det måste vara det som är problemet!
Tack igen :D Ibland tänker man förbi det självklara ;)
#15 - 18 juni 2005 11:11
Det beror sannolikt varken på ljusintensitet eller gödning utan på hur ljuset ser ut.

Vi växtakvarister kan tydligt se att bottentäckare trycks ner i krypläge (blir korta) av trifosforrör typ Aquarelle, Aquastar, Triton - medans dom strävar uppåt av rödare ljus typ GroLux, Glödlampor, Halogenlampor osv.

De flesta med mycket växter kan se det här oavsett ljustyp: I täta buskage där ljuset är starkt filtrerat av de omgivande växterna så reser sig växterna uppåt tills dom kommer upp ovanför alla andra och där börjar dom breda ut sig för att sno åt sig så mycket ljus som möjligt.
#16 - 18 juni 2005 16:49
ok.
Om man nu har 2 olika rör då, tex ett grolux- och ett aquastarrör?
Det beror inte alls på ljusintensiteten?
#17 - 19 juni 2005 00:11

Om man nu har 2 olika rör då, tex ett grolux- och ett aquastarrör?

Det beror inte alls på ljusintensiteten?

Det beror på de relativa intensiteterna i de olika far-red-områdena i spektrat. När dom är uppfyllda (växten har kommit upp över alla andra växter och ser himlen) så blir det mer utbredning än tillväxt på höjden.

Ett Aquastarrör borde kunde uppfylla det kriteriet, även om det är bra med "skuggljus" från groluxen.

Annons