Tack för de utredande svaren! Men eftersom mitt akvarium inte är i närheten av att vara så "sjukt" som skulle krävas för reverserad nitrifikation så undrar jag verkligen vad som hände. Har du ngn teori?
[/quote]
Tänk om man alltid kunde gissa rätt vattenvärden.. Då skulle test vara överflödiga.. ;)
Tja... en gissning är ju alltid en gissning. Sticktestet kan ju ha visat en färg som råkade stämma med en felaktig gissning...
Cryptocoryne smälter vid snabba miljöförändringar för att snabbt kunna byta från övervattens/undervattensblad när dess miljö förändras från att vara under/över vatten, så på många sätt kan man säga att den är den snabbaste växten att acklimatisera sig till nya förhållanden.
Där ser man. Nu ska vi se om jag förstått detta rätt. Det första som hände (i samband med algblomningen och minskad tillväxt på växterna) var att crypton fick ett par gula, runda fläckar som växte till hål. Detta tolkade jag som kaliumbrist (efter att ha läst det i ngn tråd här på zoopet) och drog slutsatsen att växterna led brist på makronäring, medan det fortfarande fanns gott om ljus och mikronäring i akvariet, vilket algerna drog nytta av nu när de "högre" växterna var begränsade.
Alltså tillsatte jag lite kaliumfosfat och kaliumnitrat. Då smälte två blad på crypton och jag fick fler alger. De smälta bladen skulle alltså kunna vara en reaktion på miljöombytet till mer fullvärdig näring (?) samtidigt som algerna fortfarande hade ett försprång över växterna. Eller?
Efter 2:a vattenbytet med tillsats av makro har algerna minskat och inga fler blad har smält, vilket verkar logiskt om man antar att växterna helt enkelt hunnit ikapp algerna. Däremot har jag ingen bra förklaring till varför fiskarna flämta.... Jag vill ju inte sköta växterna på bekostnad av fiskarna så det känns viktigt för mig att hitta en förklaring.
Hoppas på hjälp att reda ut detta!
:) Iris