Nitra98 skrev:Gh och Kh vet jag inte (har aldrig mätt) men Ph ligger runt 8 från kranen, hamnar alltid runt 7,5 i både pappas och mina kar om det kan vara till någon hjälp?
Nitra98 skrev:Tror inte Gh och Kh har någon betydelse som sagt, huvudsaken är väl att det är stabilt och det blir det ju med dessa små vattenbyten.
Nitra98 skrev:Hade själv vallisneria, först i ett kar där jag kör pappas metod, små vattenbyten var 13:3-14:e dag (för övrigt samma där mina limnobium växer så det knakar! :p ) sedan i ett kar med stora vattenbyten och pmdd. Med de stora bytena och gödning så gick det inte alls med vallisnerian, vet inte varför? I det andra gick det hur bra som helst.
Nitra98 skrev:(För övrigt lade jag ner pmdd efter några månader då jag bara fick hemska algproblem, nu kör jag små vattenbyten sällan i alla kar och det funkar hur bra som helst! Växterna är jättefina och fiskarna trivs! )
batski skrev:
Jo, det funkar säkert bra i ett välinkört akvarium, men när akvariet är nystartat måste man tillsätta näring. Men det är ju mitt mål.
PatrikS skrev:Nä men vad säger ni? Den ene säger att pmdd är överskattat, den andre att man inte behöver tillsätta näring på flaska i ett nystartat kar. Som att säga att man kan gå till fots från Sthlm till Gbg när det finns tågförbindelse. Bägge funkar, skillnaden är ju i tid. Och i växtval.
På sätt och vis kan jag kanske hålla med dig, klart det går fortare med näring, men varför ha så bråttom? I mitt fall blev det ett elände med alger bara, såpass att jag nästan tappade sugen lite, men nu funkar det hur bra som helst! Växterna trivs och jag har som sagt inte bråttom bara de mår bra. Hade jag haft ett rent växtkar hade det varit en annan sak...
PatrikS skrev:Jo, men jag är nästan säker på att även dina algproblem inte har med pmdd att göra. Pmdd-doseringen sammanföll sannolikt bara med säg ammoniumproblem. Eller att när du väl åtgärdat näringsbristen med pmdd så har dina växter gått in i väggen pga kolbehovet, om du hade relativt bra med ljus. Och det är ju jättetråkigt när sådant händer - nu får den oskyldiga pmdd-mixen skulden för algangrepp helt oförtjänt. :D
Robin_Hedstrom skrev:Näringen kommer ju efter ett tag med fisk i.
Och jag tycker ÄNDÅ att pmdd ÄR överskattat i ett vanligt sällskapskar, mina växter trivs och är fina och jag har inte bråttom med att de ska växa, det växer på så bra ändå!
Nitra98 skrev:Jag gissar att du är en starkt troende pmdd-anhängare! :D Nä, jag ger väl inte pmdd skulden egentligen, det var nog en slump som du säger, men det har hursomhelst gått så mycket bättre utan för då slapp jag problemen helt. Och jag tycker ÄNDÅ att pmdd ÄR överskattat i ett vanligt sällskapskar, mina växter trivs och är fina och jag har inte bråttom med att de ska växa, det växer på så bra ändå! Poängen med mitt inlägg här var ju dessutom faktiskt att man inte måste använda sig av näring när man startar upp ett kar som Batski skrev i ett tidigare inlägg. :p
Poängen (klargör ÄNNU en gång, suck...) var ändå att man måste inte ha gödning när man startar kar....
Nitra98 skrev:(Dessutom så är faktiskt mina växter gröna och fina, visst, jag har väldigt lätta och tacksamma växter och dessutom inte precis knökfullt som man har i ett växtkar, men tillräckligt för att det ska se trevligt ut. Även på nära håll.)
Nitra98 skrev:Poängen (klargör ÄNNU en gång, suck...) var ändå att man måste inte ha gödning när man startar kar....
batski skrev:Limnobium laevigatum är inte så lätt ;)
Jag har för mig att du en gång sa nånting om att du hade slutat med gödning för att det växte för mycket. I så fall måste du ha använt gödning från början. Eller har jag missuppfattat det?
Nitra98 skrev:Och nej, jag använde gödning i ETT kar men slutade för jag fick fruktansvärda algproblem...Har sedan startat ytterligare FEM kar UTAN gödning...
Men jag känner att hela tråden har spårat ur på mer än ett sätt tack vare mig och jag ber så hemskt mycket om ursäkt till dig, Batski, det var aldrig min mening att det skulle bli sådana diskussioner om en sådan p*ssgrej...[:o]
batski skrev:Det är lugnt, du behöver inte be om ursäkt :) Det blir lätt så.
Det som jag inte kan förstå är hur växterna kan må bra utan näring. Kan inte du beskriva hur du brukar göra vid uppstart?
batski skrev:Tack för ditt svar!
Nitra98 skrev:Skulle väl egentligen starta en egen tråd om det, risken är väl att diskussionen urartar igen..:p Men för att ta det lite "kort":
Jag sätter i grus, lite växter och eventuella rötter/stenar första dagen och fyller upp med vatten. Dagen efter stoppar jag i fiskar, inte så många. (Vet att de flesta säger att man ska vänta flera veckor, men jag gör så)
Sedan fyller jag på med både växter och fiskar efterhand, inte fortare än att jag ser att det som redan finns i trivs. Visst, vissa växter (extrema snabbväxare tex) kanske inte tar sig så bra, men det gäller ju att hitta dem som funkar. Jag räknar ju då med att fiskarna (mat och bajs) ska göda växterna tillräckligt utan att jag behöver stoppa ner extra. Sedan gör jag mina små vattenbyten på kanske 10% var 14:e dag...
Det här har som sagt funkat ypperligt för mig, och det har även funkat för min pappa som hållit på med akvarium i ca 50 år...(Så lite ledsen blir jag ju när jag får sådana "påhopp" som antyder att jag har fel, inte vet vad jag pratar om osv... [B)] Skulle gärna vilja höra åsikter från alla de äldre akvarister med massor av erfarenhet, som började med akvarium långt innan pmdd fanns...:p )
Anneth skrev:För bara fem år sedan då när jag tog en paus från akvariehobbyn så var det inte alls en sådan här hysteri över de olika ämnna som man " måste " ha i vattnet för att det ska fungera.
Hälsninga Anneth
Anneth skrev:Vad är det som säger att det bara finns ett sätt att sköta växtakvarier på. Det är inte svart eller vitt, det finns massor av färger & nyanser där emellan, precis som det finns att sköta ett akvarium.
Man kan faktist sköta ett växtakvarium utan en massa olika tillsatser, det gäller bara att man lär sig att läsa av fiskarna & växterna. Och att man får prova sig fram & på så vis lära sig av erfarenhet istället för att lita sig blint på vad som står i olika broschyrer om hur det ska vara.
Det finns inga måsten i avariehobbyn, man gör det som fungerar bäst för en själv och för ens akvarier & fiskar. Det som fungerar för vissa behöver inte alls fungera för andra.
Jag är själv minst lika intresserad av fiskarna som av växter. Och jag får det att fungera i mitt akvarium så som jag gör & har gjort i stort sett i alla år.
Jag kan ju också berätta att för många år sedan när jag bytte från sällskapsakvarium till Malawi så lämnade jag ner fiskarna och växterna till den zooaffär som fanns här i stan då, och han tyckte så mycket om mina växter så han satte dom i visningsakvariet istället för att sälja dom.
Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte. Det gör i alla fall jag & jag trivs med min burk.
Och det sedan finns det faktist folk som varken äger eller vill ha en dator & är lika glada & nöjda för det..
Hälsningar Anneth
defdac skrev:[:-84] Huu.. Hemska tanke...
Robin_Hedstrom skrev:Klart som korvspad att man inte behöver tillsätta näring på flaska när man sätter igång ett kar. Näringen kommer ju efter ett tag med fisk i.
Anneth skrev:Det finns inga måsten i avariehobbyn
Anneth skrev:Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte.
defdac skrev:Men kommer man till doktorn (zoopet) och frågar hur man ska klara sitt ryggont så vill man helst inte ha svaret "Nej jag har aldrig haft ryggont och jag har haft min rygg i 30 år så det behövs ingenting!".
Jag tycker man kan begära lite mer information än "Inga tillsatser behövs, för det behövs inte hos mig!".
defdac skrev:
Men kommer man till doktorn (zoopet) och frågar hur man ska klara sitt ryggont så vill man helst inte ha svaret "Nej jag har aldrig haft ryggont och jag har haft min rygg i 30 år så det behövs ingenting!".
Jag tycker man kan begära lite mer information än "Inga tillsatser behövs, för det behövs inte hos mig!".
Tyvärr så blev det visst ett helt gäng som stirrade sig blinda på att jag tycker pmdd kan vara överskattat, för det är tydligen som att svära i kyrkan..."My way or the highway" tycks vara det som gäller här för många och jag ville absolut inte framstå som en av dem bara för att jag går en egen väg...
Anneth skrev:Innan man har i olika tillsatser i akvariet så kan man ju försöka komma fram till varför det blir för mycket alger eller varför växterna tynar bort eller vad det kan vara som inte fungerar som man hade tänkt sig.
Det kan ju bero på så mycket när det inte funkar som man vill, det kan vara för mycket matning eller för lite mat till fiskarna & växterna(fiskmat= näring till växterna) eller att akvariet är väldigt överbefolkat, dålig belysning och /eller det kanske lyser för länge per dygn, det kanske aldrig byts ngt vatten eller så kanske byts det för mycket vatten alldeles för ofta, Det kan bero på så mycket varför det går dåligt med ett akvarium. Så mitt råd är att det är kanske bättre att ta reda på varför det blir som det blir, innan man börjar tillföra olika ämnen i vattnet.
Anneth skrev:Vad är det som säger att det bara finns ett sätt att sköta växtakvarier på. Det är inte svart eller vitt, det finns massor av färger & nyanser där emellan, precis som det finns att sköta ett akvarium.
Man kan faktist sköta ett växtakvarium utan en massa olika tillsatser, det gäller bara att man lär sig att läsa av fiskarna & växterna. Och att man får prova sig fram & på så vis lära sig av erfarenhet istället för att lita sig blint på vad som står i olika broschyrer om hur det ska vara.
Det finns inga måsten i avariehobbyn, man gör det som fungerar bäst för en själv och för ens akvarier & fiskar. Det som fungerar för vissa behöver inte alls fungera för andra.
Jag är själv minst lika intresserad av fiskarna som av växter. Och jag får det att fungera i mitt akvarium så som jag gör & har gjort i stort sett i alla år.
Jag kan ju också berätta att för många år sedan när jag bytte från sällskapsakvarium till Malawi så lämnade jag ner fiskarna och växterna till den zooaffär som fanns här i stan då, och han tyckte så mycket om mina växter så han satte dom i visningsakvariet istället för att sälja dom.
Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte. Det gör i alla fall jag & jag trivs med min burk.
Och det sedan finns det faktist folk som varken äger eller vill ha en dator & är lika glada & nöjda för det..
Hälsningar Anneth
defdac skrev:Amen! (min tur) .. Det är kanon att du vill gå en egen väg. Man ska sticka ut hakan lite, och vara beredd att få svar på tal =)
Anneth - håller helt med. Det är ju därför forumet finns, att man ska få en liten prelimnär diagnos. Att få en massa som säger "Nää PMDD behövs inte, för det behöver inte jag" brukar dock inte göra den som frågar om råd speciellt mycket gladare.
batski skrev:Ok, tillbaka till min ursprungliga fråga fast lite mer precis. Vallisneria i ett low-tech, KH 3-4, pH 6.5. Ingen tillsats av bikarbonat (vill helst inte höja pH). Kan det funka?