Ni som har lyckats med vanlig vallisneria, hur gör ni?
Vad har ni för pH och KH? Hur ofta byter ni vatten och hur mycket? Göder ni? I så fall med vad? Kan inte ni berätta hur ni sköter era akvarier? Det skulle vara intressant att veta!
Azur skrev:Odlingsakvariet hade jag inga vallisar i, dels för att jag tycker de är för dominerande, dels för att det var ett akvarium med torvbotten så jag ville inte ha några fastväxande växter.
Bilden på Crenuchusen är ifrån det akvarium jag hade bilder på tidigare i tråden, som jag ursprungligen satte upp för att odla killis. Det innehöll cirka 50/50 av kranvatten och destvatten, hade eklöv på bottnen, och ingen kalkhaltig inredning. Jag mätte pH nån enstaka gång, då låg det kring 7. Så mycket kan man väl säga som att pH säkert aldrig låg under 6.5 eftersom räkor och snäckor kunde leva i akvariet hela perioden, men låg under 7.5, eftersom snäckorna fick skalerosion.
Vallisneria har inga problem med mjukt & surt vatten - som sagt, det var i det akvariet de växte bäst.
Tropfrog skrev:Själv har jag mycket fin sand och ingen skit alls i botten, däri har det bevisligen växt mycket bättre än vad de gjorde i mitt växtkar med co2, pmdd och grov grus. Valisneria är nog oingen vidare att konkurera under #optimala" växtförhållanden.
MVH
Magnus
Tropfrog skrev:Batski: Det är tigervalisneria du har. Equilibrium är inte en kolkälla utan en mineralkälla, den har ingen algdödande effekt, så du behöver inte oroa dig för dina algätare, som förövrigt måste ges annat än alger för att de skall må bra.
MVH
Magnus
batski skrev:
Hmm, så det är bara och vänta på att akvariet ska bli skitigt så vallisnerian kan börja trivas då?
Det ena utesluter inte det andra - näring som näring, oberoende var den kommer ifrån. Poängen är fortfarande, enligt mig, att Vallisneria behöver mycket näring eftersom det är en snabbväxare, men eftersom det är en C4 växt klarar sig den bra utan extra koldioxid. Extra koldioxid kan istället leda till att andra växter kan suga åt sig näringen och hämma vallisnerians tillväxt.Tropfrog skrev:Jag tror mer på att när skit accumuleras i botten så blir näringsnivåerna i vattnet högre och att det helt enkelt har ett indirekt samband. Valisneria med tredubbel pmdd dos växer som raketer, oavsett bottnens skitighet.
PatrikS skrev:Jag förstår inte riktigt vitsen med att "akvariet skall bli skitigt för vallisnerian att trivas". Någon som kan förklara? Den kan väl inte växa på något magiskt sätt. Det finns väl bara pmdd-gödning och koltillgången som styr tillväxten, eller? Pmdd är enkelt, kolet är svårare i low-tech. Men C4 plantorna får kolet från bakterieandning i jordbottnet, men även från KH (bikarbonat), eller? Vad är "skitens" del i det hela då, förutom att skapa massa syreförbrukande zoner? Är det där co2-alstrande bakterier vistas? Även om det är av mindre betydelse för mig, så vill jag ändå fatta principen i sig, utan någon woodoo-känsla. :D
Metalmaid skrev:Skitens del, kan det månne vara kvävetillskott?
Eftersom jag aldrig använt PMDD kan jag inte uttala mig om ifall Vallisneria kan växa i helt rent grus om den får PMDD (nån som vet?)
Jag har belägg för att vallisneriarötter associeras med mikroorganismer ( http://mikes-machine.mine.nu/Algae/C...a/DSCN6561.JPG visar cyanobakterier kring vallisneriarötter ) men jag har inga belägg för att det är ett obligat förhållande, som det är hos Ålgräs (Zostera marina), som kräver syrefria zoner med associerade bakterier kring rötterna för att växa.
Fiskbajs innehåller kväve, och många andra näringsämnen.
Azur skrev:OK, det tror jag helt enkelt inte på. Prova att röra om i bottnen och se om du inte får grums.
Hur tät är din botten?
Sen tror jag de flesta håller med mig om att det är smartare att ha ett lite grövre substrat så att ammonium-stadiet sker nere i bottensubtratet där bara växterna kan ta upp det än att ha all nedbrytning i filtret så att ammoniumet hamnar i det fria vattnet där även alger och cyano kan ta del av det, även om man man kan ha i princip algfria burkar ändå. Filtret kan ta hand om det ammonium som fiskarna själva bidrar med direkt till vattnet.