Vallisneria dör?

#1 - 30 januari 2011 11:24
Jag har förvisso aldrig utgett mig för att ha gröna fingrar, men jag begriper ändå inte vad som hände?

Min vallisneria dör.. I två olika kar.

Det lilla karet (40 - 45 liter) är ganska nystartat, snart 2 v. Inledningsvis planterade jag limnophila sessiliflora, echinodorus parviflorus och lileaopsis brasiliensis. Den sistnämnda blev jag varnad för var svår och nog inte skulle överleva. Den trivdes utmärkt från start och tog en vecka innan den skickade utlöpare längs botten, och växer både på höjd och bredd. De andra två trivs bra med, även om echinodorusen tog en knapp vecka på sig innan den 'tog sig'.

Så råkade jag köpa ett 150 - 160 liters kar och ska ju inreda det. Köpte vallisnera och hygrophila polysperma och planterade ner, i båda karen.

2 dygn senare mår polysperman oförskämt bra (där kan man snacka om SNABBväxande) i båda karen, med vallisnerian dööör - i båda karen. Bladen liksom 'löses upp', typ ruttnar, och går av och släpper. Försöker man ta på bladen bara försvinner de under fingrarna. Börjar endera i topparna eller 'mitt på'. Dvs det kan vara tillsynes friskt blad framför och bakom stället det ruttnar. Oftast börjar det i topparna dock.

Jag har inte planterat den för djupt men det är också enda fel jag kan säga jag inte gjort. Ljuset är än så länge 'sådär' i båda karen. Men i det lilla växer ju övriga växter så det knakar trots ljuset så. Ingen gödning i något av karen än. Tyvärr inga vattenvärden heller då posten allena vet var mina vattentester befinner sig.

Vad gick fel?Jag har tagit bort den ur det lilla karet med fiskar i, men klippt ner och låtit stå kvar i det stora. Men ska jag ta bort och kasta dem därifrån med? Och hur ska jag undvika en repris?
#2 - 30 januari 2011 11:34
Kör du med Easycarbo?
#3 - 30 januari 2011 11:38
Nix. Kör inte med någonting alls än. I lilla karet är det vattenberedningsmedel (Nutrafin cycle) enligt anvisningar på flaskan, i det stora karet ingenting förutom vatten än. Båda karen innehåller dock en liten del salt, ungefär ½ dl/100 liter, men omräknat till respektive vattenvolym.
#4 - 31 januari 2011 21:07
Ingen som har något förslag?

Fått hem pmdd idag, men vet inte om det skulle hjälpa eller stjälpa? Kör inte med ngt co2 som sagt.
#5 - 31 januari 2011 21:09
Alexia skrev:
Ingen som har något förslag?

Fått hem pmdd idag, men vet inte om det skulle hjälpa eller stjälpa? Kör inte med ngt co2 som sagt.
testa du med pmdd - det borde ge någon slags effekt - skriv gärna..
#6 - 31 januari 2011 21:20
Ska se om jag kan fixa det imorgon, om det finns nån levande valisneria kvar då =/ Men kan ju försöka med ny sen annars. Kommer lite andra växter med posten imorgon med.

Men ska jag bara ha i enligt doseringsanvisningen? Kan jag ha i vattenberedningsmedel och pmdd samtidigt eller ska man vänta ett tag emellan?
#7 - 31 januari 2011 21:23
Alexia skrev:
Ska se om jag kan fixa det imorgon, om det finns nån levande valisneria kvar då =/ Men kan ju försöka med ny sen annars. Kommer lite andra växter med posten imorgon med.

Men ska jag bara ha i enligt doseringsanvisningen? Kan jag ha i vattenberedningsmedel och pmdd samtidigt eller ska man vänta ett tag emellan?

Jag brukar vänta med att ha i näring till dagen efter ett vattenbyte...
#8 - 31 januari 2011 21:29
Oki. Jag ska ju inte byta.

Det stora karet är på ca 150 - 160 l och innehåller just nu 100 liter vatten och ½ dl salt, samt lite polysperma och sessiliflora. Samt två i princip döda vallisneria. Det ska jag plantera ner mer växter i, ha i lite mer grus, fylla på ca 50 liter vatten till, sätta i en större pump, bättre lyse och ha i vattenberedningsmedel i imorgon tänkte jag. Det är under uppstart alltså. Hade tänkt ha i vattenberedningsmedel då med. Men kan ju ha i pmdd i övermorgon då.

Ska jag ha i pmdd i lilla karet med? Där slet jag upp vallisneriorna. Där finns sessiliflora, svärdsplanta (som ancistrusen käkat lite på men som annars mår bra), nåt jag inte minns vad det heter och lileaopsis. Samt sen några dygn en polysperma. Det är igång sen 2 v med fisk, men jag hittade skräpsnäckor idag, som kan ha kommit med nya växterna. Men finns risk jag kanske övermatat en aning där iom att skräpsnäckorna (physia) kom. Det är det salt och vattenberedningsmedel i enl 'anvisning' (saltat vid uppstart). Där växer det bra, men vallilsen dog där med. Men det vet jag inte alls om jag bör ha pmdd i?

Har gjort ett 10 liters vattenbyte i lördags i det, det är på 40 - 45 l.
#9 - 31 januari 2011 21:50
vallisarna kanske inte gillar salt?
#10 - 31 januari 2011 23:08
Ah, en teori. Kanske inte? Iofs så är salthalten i ffa lilla karet minimal, och snabb googling och forumsökning visar att flera haft vallisneria i vatten med salt. Hittade även det här (vet inte hur man räknar ut vilken 'siffra' ens eget vatten får: "[COLOR=#8b0000]I låga salthalter - upp till 1.003 kan man ha bland annat vallisneria, Anubias barteri, Hygrophila polysperma."[/COLOR] Samt flera inlägg både 'här och där' inkl zoopet om de som med framgång haft vallisneria i vatten med 1 dl salt/100 liter vatten (dvs dubbelt mot vad jag har i stora karet).

Sen kan ju min vallisneria tycka sämre om saltet än 'andra' vallisar, de lär ju kunna vara skillnader mellan plantorna där med. Så, på teoriplanet iaf skulle det ju mycket väl kunna vara saltet som just mina plantor inte gillar!
#11 - 1 februari 2011 07:00
Att köra ner en halv till en deciliter salt per 100 liter i sina akvarier slentrianmässigt har aldrig kännts okej för mig även om jag vet att det rekommenderas här och där. Blir inte det som att firrarna hela tiden går i medicinskåpet?
#12 - 1 februari 2011 07:06
defdac skrev:
Att köra ner en halv till en deciliter salt per 100 liter i sina akvarier slentrianmässigt har aldrig kännts okej för mig även om jag vet att det rekommenderas här och där. Blir inte det som att firrarna hela tiden går i medicinskåpet?

Håller med defdac - dessutom är många av fiskarna SÖTvattensfiskar som utsätts för detta - betyder rent fysiologiskt att de lever under en oerhörd stress för att reglera kroppens funktioner. För salter i vattnet borde göra det svårare att usöndra salter som njurarna utvinner och det i sin tur borde förkorta livet på fiskar som är sötvattensfiskar men lever i brakvatten (svagt salt vatten). Gäddor o abborar i bottenviken lever ju så - de är inte någon annan art än våra vanliga gäddor o abborar men de överlever på grund av konkurensskäl i salt vatten...
#13 - 1 februari 2011 07:08
Alla akvarieväxter HATAR salt. Seriöst. Det inkluderar förment tåliga arter som javaormbunke. Jag tror inte nån akvarieväxt klarar mer än max 2-3 vikts-promille salthalt (dvs 2-3 gram per liter), och när de dör ser det just ut som om de löses upp.

Å andra sidan tror jag inte heller att Vallisneria är känsligare mot salt än de flesta andra växter. Var det saltet borde alla dina växter lida.
#14 - 1 februari 2011 07:28
Jag vet att det råder väldigt delade meningar om salt, både vad gäller om det hjälper eller stjälper fisken, växterna osv. Jag kan varken propagera för eller emot det faktiskt. Jag hade det ju i vid uppstart av lilla karet, på akvarieaffärens rekommendation. Och det har ju än *peppar, peppar* fungerat utmärkt både för växter och fisk i det karet. Och växter som inte ska trivas alls (oavhängigt salt) stor trivs i karet. Men, det kan ju absolut vara så att just den valisnerian inte klarade/tyckte om salt (och en annan planta skulle gjort det).

Men, söker man ang salt blir det ju både anhängare och belackare man hittar, både plus och minus osv, så extremt svårt för lilla mig att avgöra vem som har rätt. De som med framgång haft lite salt i åratal vars kar fungerar prima, som anser att salt (i rimlig mängd) hjälper fisken osv. Eller de som hävdar att salt är bara av ondo och hjälper varken fisk eller växter, snarare stjälper..

Men då det fungerade bra i det lilla blev det automatiskt salt i stora karet med, rätt eller fel kan jag inte bedömma. Men kan ju prova köpa en ny vallis och se om den med dör, och då som alt byta vatten till saltfritt och göra ännu ett försök och se. Eller så skiter jag i vallisneria ett tag sålänge alla andra växter verkar må bra. Dör även de växter (ej vallis) som bord ekomma i brevlådan idag - då ÄR det ju ngt som är knas i/med vattnet/botten/etc dock, även om befintliga växter trovs.

Men, hemskt besvärligt för 'amatörer' som mig när det finns såå olika bud, t ex om just salt.
#15 - 1 februari 2011 07:39
jag tror inte heller det är salt, jag har vallis som växer väldigt bra i mitt ena kar, där har jag 1-2 matsked salt per 4liter (aquarium systems reef crystal salt).
#16 - 1 februari 2011 07:51
jag misstänker det är näringen som spökar - kan du ha någon metall i kranvattnet som gör att dina vallis inte kan ta upp näring??? prova att göda ett tag - det tar någon vecka innan du er om de kommer nya blad... de gamla är körda så de kommer att försvinna helt
#17 - 1 februari 2011 08:04
Egen brunn, så det är möjligt. Svårt komma på vad det skulle kunna vara för ngt som just BARA vallis (hitills iaf) reagerat på, när det ska vara en så lätt och anpassningsbar växt, och andra svårare växer fint. Men det kan absolut vara ngt i vattnet, jag vet ju inte ner till molekylnivå vad det innehåller.

IMORGON ska förhoppningsvis vattentesterna komma (hoppas det stämmer den här gången), och då kan jag ha lite mer koll på vattnet iaf, även om det ju inte visar ev metaller så. Det jag vet vi har är relativt hårt, kalkrikt vatten. Men det ska ju inte vallisen ha problem med.

Knepigt det där.

Men ska jag behålla roten på de gamla och se om det kommer nytt, eller ta ur dem och kasta dem? Är 2 plantor kvar som jag klippt ner till 1 cm (de var typ 60 cm som längst från början..).
#18 - 1 februari 2011 08:11
Alexia skrev:
Egen brunn, så det är möjligt. Svårt komma på vad det skulle kunna vara för ngt som just BARA vallis (hitills iaf) reagerat på, när det ska vara en så lätt och anpassningsbar växt, och andra svårare växer fint. Men det kan absolut vara ngt i vattnet, jag vet ju inte ner till molekylnivå vad det innehåller.

IMORGON ska förhoppningsvis vattentesterna komma (hoppas det stämmer den här gången), och då kan jag ha lite mer koll på vattnet iaf, även om det ju inte visar ev metaller så. Det jag vet vi har är relativt hårt, kalkrikt vatten. Men det ska ju inte vallisen ha problem med.

Knepigt det där.

Men ska jag behålla roten på de gamla och se om det kommer nytt, eller ta ur dem och kasta dem? Är 2 plantor kvar som jag klippt ner till 1 cm (de var typ 60 cm som längst från början..).

Testa med att behålla roten - för jag har förstått saken så att tropica tillexempel tar bort nästan alla blad och klipper av rötter på mitten och de får det att växa så borde din vallis få en chans -men som sagt det tar ett tag innan du ser något...
Bilagor:
#19 - 1 februari 2011 08:22
Mina Vallisneria blir så här på de äldsta bladen: http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2776.JPG ruttnar bort liksom. Fast de växer ju, men inte speciellt fort och de blir inte direkt täta heller. Skickar ut nya plantor, men de växer också rätt sakta tycker jag. Göder med PMDD varje vecka och de röda lotusplantorna å svärdplantorna växer på bra. En liten helhetsbild på karet som jämförelse så kan man se hur det andra växt:
2010-12-27
2011-01-31
#20 - 1 februari 2011 08:26
fremar skrev:
Mina Vallisneria blir så här på de äldsta bladen: http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2776.JPG ruttnar bort liksom. Fast de växer ju, men inte speciellt fort och de blir inte direkt täta heller. Skickar ut nya plantor, men de växer också rätt sakta tycker jag. Göder med PMDD varje vecka och de röda lotusplantorna å svärdplantorna växer på bra. En liten helhetsbild på karet som jämförelse så kan man se hur det andra växt:

2010-12-27

2011-01-31

Har du någon algätare i karet? ser ju ut som någon skrapat sönder dem
#21 - 1 februari 2011 08:40
Två L052, men de tror jag inte äter på Vallisneriorna. Isåfall borde de äta algerna från rutorna och svärdplantorna före det tycker jag.
#22 - 1 februari 2011 08:41
fremar skrev:
Två L052, men de tror jag inte äter på Vallisneriorna. Isåfall borde de äta algerna från rutorna och svärdplantorna före det tycker jag.

Nja så tänker nog inte de - Dessa malar har ju en mun som ger den där typen av skador på växter
Ger du någon extra grönsaker typ zuchini eller ärtor eller brocolli?
#23 - 1 februari 2011 08:50
fremar skrev:

2010-12-27

2011-01-31

Så såg mina också ut, efter malen inte fått mat i tid :P
#24 - 1 februari 2011 08:50
fremar skrev:

2010-12-27

2011-01-31

Precis sådär som på den första bilden blev mina! Och om man då minsta rör bladet, eller strömningen från pumpen, så går det av där det är ruttet. Och om man försöker ta i bladet så bara 'försvinner' det under fingrarna. Kan dock komma 'mitt på' eller i toppen, dvs kan vara tillsynes friskt blad ovanför och under. Men så ruttnar en bit sådär, och hållfastheten blir noll och det går av där vid det ruttna.

Jag hade samma problem i tomma karet som i lilla (där det bor en liten ancistrus på 4-5 cm). Så i mitt fall iaf kan jag stryka att något äter bladen då det hände även i tomt kar.
#25 - 1 februari 2011 10:15
022helpek skrev:
Nja så tänker nog inte de - Dessa malar har ju en mun som ger den där typen av skador på växter

Ger du någon extra grönsaker typ zuchini eller ärtor eller brocolli?

Kan ju vara det, försöker ge dem gurka, broccoli och maltabletter. Fast de verkar inte äta speciellt mycket av det, gurkbiten brukar det bara vara lite gnagt i mitten av den och broccolin har de inte rört som det sett ut på morgonen då jag tar bort det som inte ätits upp.
#26 - 1 februari 2011 11:13
Nu har jag klippt ner vallisnerian ända till roten så får vi se om det blir ngt. Planterat ner javamossa (vesicularia dybyana), egeria najas och tusenblad (myriophyllum aquaticum) så får vi se vad det blir. Haft i vattenberedningsmedel idag, och får väl chansa och skicka ner lite pmdd imorgon, så får vi se. Är stora, 'tomma' karet som är aktuellt, det lilla fick inga nya växter.

Som bonus har jag nog planterat lite skräpsnäckor med, var ägg på tusenbladsväxterna, sköljde bort allt jag såg men risken är väl nått slank ner. Nåja, de lär ju inte bli några massor sålänge det inte finns ngn mat direkt för dem. (Fått skräpsnäckor i lilla karet med sen förra växterna, de har ju mat med så de trivs..suck..)
#27 - 3 februari 2011 20:34
Hade i PMDD enligt anvisning och igår blev det fisk i karet med. Samt då vattenberedningsmedel.

De växter som inplanterades häromdagen mår fint, även de som åkte i igår. Så nu har jag beställt ny vallisneria (fast 'skruv-varianten', men de borde ha samma krav kan man tycka), så får se om den också tänker döden dö..

Ingen som har några mer teorier om vad som gick snett? De såg precis ut som på bilden ngn la in, där algätare/mal misstänktes - men mina blev som sagt exakt likadana UTAN algätare/annan misstänkt..
#28 - 5 februari 2011 09:41
Jag håller med föregående talare. De gånger jag haft salt i karet av någon anledning är det Vallisnerian som först ser tråkig ut, och salt i kombination med för lite gödning kan vara en orsak...
Sedan kan Vallisneria vara lite svårstartad när den är nyplanterad, men så var det inte i ditt fall.
#29 - 5 februari 2011 10:31
Oki, lite konstigt att alla andra växter trivs och växer så det knakar. Men får se, händer samma sak med nästa vallis - ja då kan man ju verkligen misstänka saltet. Även om det känns konstigt.
#30 - 8 februari 2011 21:04
Ny vallis + en hel del annat planterat idag. Och det växer generellt så det knakar i karet, så nu vore det f*n om vallisen skulle dö. Gör den det lovar jag att prova saltlöst och se om det är därför!
#31 - 11 februari 2011 22:28
Den gamla vallisen som dog som jag grävde ner roten (efter att ha klippt helt rent från blad) i gruset av, har tittat upp ur gruset och växt 1 cm ovanför gruset senaste dagarna. De nya vallisarna (skruv-varianten) mår 'sådär'. Inte samma död som de andra, men de ser ut att ev visa lite samma tecken. Denna gång lite mer svårtolkat då den nya ancistrusen tycker de är gooda *morr*

Men verkar inte vara saltet då den jag grävde ner kommer upp igen. Men kanske 'omställning' till vatten med lite salt i jmf med 'osaltat' vatten?
#32 - 11 februari 2011 22:32

Men kanske 'omställning' till vatten med lite salt i jmf med 'osaltat' vatten?

Japp, så kan det absolut vara. En del växter "smälter" när man flyttar dom mellan burkar med radikalt olika vatten. Finns en rotstock eller liknande så brukar dom ligga och filosofera lite innan dom drar igång igen.
#33 - 12 februari 2011 08:16
Jo, filosoferade är nog just vad den där roten gjort, har ju inte synts ett livstecken sen jag grävde ner den, tills för några dagar sen då det kikade upp en liten grön bit, och nu växer den med rätt god fart. Och 'smälter' var ju ingen dum beskrivning alls ang vad som hände sist, även om jag kallade det ruttnade, men smälter är nästan bättre beskrivet.

Nu kanske jag tar kål på alla vallisarna med EC, läst de kan vara känsliga. Men om inte ska det bli intressant att se. Börjar spiralisarna att bli likadana (än ser de lite ut som de andra gjorde, men de nya går bladen inte av på), så klipper jag nog ner dem direkt och begraver dem och ser om de också kan tänka sig att ta sig. Annars skiter jag i valllisneria - det finns ju annat ;)

De nya så rötterna har dock skjutit fart ordentligt märkte jag när jag råkade trassla in algskrapan i en igår och dra loss den. Så borde finnas hopp även om jag kanske får klippa ner dem och låta dem vänja sig och 'filosofera' en stund.
#34 - 15 november 2014 17:15
Puttar en urgammal tråd - eftersom samma fenomen inträffat igen.

Inkört kar, där jättevallis växer så in åt helvete att jag mest bara svär. Köpte lite nya plantor, inklusive några lägre sorter vallis, en vanlig och en skruv. Nu händer exakt samma sak beskriven i tråden. Denna gång garanterat saltfritt. Högst förvånande, då den befintliga vallisen ju växer som det ogräs det är och jag inte hade en tanke på att nyplanterad (jättefina friska plantor med bra rötter) skulle göra annat än stortrivas.

Göder inget i karet (det har liksom inte behövts...) men får väl börja antar jag. Men begriper ändå inte varför ny vallis är så känslig här??
#35 - 15 november 2014 18:53
Det kan ju vara som det sades tidigare i tråden att ditt vatten, det var väl egen brunn, skiljer sig rätt mkt från det vatten vallisarna växt i innan. De måste ställa om sig och har det jobbigare än dina andra växter. Jag tycker det är så för mina, har också egen brunn med hårt vatten och höga nitratvärden(och antagligen annat jag inte vet om).
#36 - 16 november 2014 07:28
Är just vallis extra känsliga så, eftersom andra växter inte verkar bekymras? Men jo egen brunn, och hårt vatten.

Annons