Vallisneria

#1 - 23 juli 2004 16:21
Hej!
Jag har ett par vallisneria i ett 200 liters mbunakar. Ovanligt nog så göder jag i det karet, eftersom jag förut har haft problem med växterna. Pga. problemen med växterna så vet jag inte så mycket om hur växterna ska se ut när de är friska...
Just nu har mina jättevallisneria en mörkgrön rand runtomkring sig, samtidigt som den har fått en del skott. Ett par blad (1-2) har blivit lite dåliga, medan de andra ser bra ut.
Hos mina "vanliga" vallisneria, den mindre sorten, ser det mesta bra ut. Även den här har en del skott, medan den är lite brun på en del blad. Inget mörkgrönt på den växten...
Är detta bra?
Jag byter 60 liter vatten varje vecka, så att det i vattennivån är bytt 30%. Jag göder med 5 ml tmg,KNO3,KH2PO4 varje vecka. har 2 st 90 centimeters lysrör på 30 W vardera.

Mvh Malawi´n
PatrikMalmo
#2 - 23 juli 2004 17:46
Om Vallisnerian skickar utlöpare kan det inte vara helt fel. Jämför med ditt kar och olika butiker - är dina betydligt blekare har de näringsbrist. Har de ett gråttvitt lager på ovansidan av bladen växer de i vart fall bra, men kan när som helst stanna i tillväxten.

Utan att förklara principerna bakom hur jag tänker hade jag sett till att Vallisnerian haft minst 7-8 cm bottenlager (slamsug inte där), sätt i en diffusor till pumpen eller en syresten i karet (många små fina bubblor tror jag på), fortsätt byta vatten som du gör och göd med TMG. Kaliumnitratet och fosfatet hade jag skippat pga fiskarna. Dyker det upp blågrönt, fortsätt som du gör, men tillsätt kaliumnitrat. Grönalgerna ska du välkomna om de kommer, skrapa framrutan bara - firrarna älskar det.

MEN - detta är mina synpunkter och vad jag skulle gjort. Andra kan tycka annorlunda. Valet - det är ditt.

Hilsen!!

#3 - 23 juli 2004 18:42
...
Jag får fundera på det. Ska först kolla hur det går:P

Mvh Malawi´n
#4 - 26 juli 2004 16:36
har nu märkt att växterna börjar se dåliga ut...
Mina jättevallisneria har fått brunaktiga blad, medan min vanliga vallisneria har tappat lite blad som var halvdåliga förut...
Då tänkte jag:
Skulle jag kunna höja gödningen till exempelvis 10 eller 15 ml tmg samt KNO3 och KH2PO4? eller skulle det bara få mina alger att trivas ännu bättre än vad de gör nu?

Mvh Malawi´n
PatrikMalmo
#5 - 26 juli 2004 21:39
I ett kar utan CO2 och med mbunas hade jag aldrig haft i nitrat och fosfat tillsammans. Det finns i tillräcklig mängd i fodret (om plantorna inte har CO2). Kar för sjöciklider är något helt annat än ett växtkar.

Om du får blågrönalger är dock en metod att motverka dem att tillsätta lite kaliumnitrat vid vattenbyte. I ett mbuna-kar behöver du förmodligen inte sträva efter 10-15 ppm nitrat, troligen har du redan det.

Jag hade bytt mer vatten oftare och tillsatt TMG efter varje vattenbyte. Får inte det "fart" på dina växter, hade jag följt mina andra råd ovan samt provat lite andra växter, t ex Elodea, Hornsärv och/eller Javaormbunke. Någon flytväxt kanske också kan funka, prova Ceratopteris.

Hilsen!!
#6 - 27 juli 2004 09:18
Så jag bör alltså skippa KNO3 och KH2PO4...?
Det som får mig att tveka är att växterna inte växte så bra innan jag tillsatte de båda ämnena, utan blev extremt fula och trasiga!
sedan fick jag rådet att tillsätta dessa ämnen, och du har det inte blivit så som förut...!
Kan det inte funka att bara tillsätta lite mera gödning än innan? OM det inte går, så är jag nog tvungen att byta vatten på ex. måndagar och torsdagar istället...

Mvh Malawi´n
#7 - 27 juli 2004 10:02
Köpte en jättevallisneria för ca 6 mån sen. Den dog sakta men säkert tills det bara var ett litet skott kvar, som jag av någon anledning inte slängde. Sen skaffade jag CO2, en extra ljusramp så ljusmängden fördubblades, och började så småningom med tmg och nu måste jag ränsa bort en massa vid varje vattenbyte för att kunna se mina stackars fiskar! Var borta i två veckor och kom hem till ett totalt igengrot kar, och då hade jag ju inte kunnat göda eftersom jag var borta och CO2 var tillfällingt slut... Får dom väl fäste är dom en plåga, en vacker plåga men fortfarande en plåga!
#8 - 27 juli 2004 11:11
samma här, nu har jag ett sydamerikanskt kar iofs. men jag har vara i "lite" TMG vid varje vattenbyte och alla mina vallisnerior växer som ogräs.. (har rak,tiger,skruv och jätte) ingen CO2 tillsats (ingen som vill hjälpa mig med gastuben som står här..:( )
#9 - 27 juli 2004 15:53
...
strö inte salt i såret tack;)

Mvh malawi´n

Annons