vallisneria...

#1 - 25 mars 2004 16:16
Hej!
Jag lydde bland annat Tropfrogs och Defdacs råd att skaffa vallisneria till mitt 200 liters kar med mbunas samt anubias. Jag fick även ett råd att inte göda längre, men då undrar jag: Ska jag börja göda nu, när jag har 2 st stora vallisneria också? Bör jag ta bort de blad som är dåliga längst uppe, eller bör jag bara ta av dem längst upp?
Jag har även en växt som liknar cabomba, även fast jag vet att det inte är den. Det är en stängelväxt som har småflikiga blad. Jag tänkte kapa dem lite och plantera de avkapade delarna, men är osäker på vart jag ska kapa. De har fått rötter på stammen , men var?
tack på förhand alla=)
#2 - 25 mars 2004 17:27
Min vallisneria klipper jag topparna på och det fungerar perfekt.
#3 - 25 mars 2004 20:04
ok, men när det gäller gödningen och ljustimmarna då? Nu har jag ex: tänt från 10 till 19.30. Är det för lite?
#4 - 25 mars 2004 20:36
Om de växer bra finns ju ingen anledning till att göda. Du kan nog dra upp ljustiden lite om det skulle behövas, men samma där, funkar det bra nu så finns det ingen anledning till att ändra.
#5 - 26 mars 2004 08:07
så vallensieran klipper ni den för att den är för lång eller,jag har gjort det några gånger,men den blir lite ful då tycker jag längst ut,min växer som satan jag får slänga hela tiden samma gäller min andmat,jag hinner inte med att rensa ut och slänga

är du intresserad av träning eller kostillskott gå in på kolozzeum.com
#6 - 26 mars 2004 13:38
Ngn som har något råd angående de andra växterna då? Jag känner att de är lite mera akut...
#7 - 27 mars 2004 10:12
snälla, ngt råd om de växterna, samt hur jag ska få mina vallisneria att få fäste i bottnen. De rycks hela tiden upp av mina mbunas. Borde jag slå sänder lavasten och lägga runt rötterna, har hört att det brukar fungera???
Tacksam för snabba svar=)
#8 - 31 mars 2004 20:49
pröva. Det är aldrig fel att pröva.

Ibland kan det vara hopplöst att få växter att funka i malawiakvarium. Det verkar som de får smak på att rycka upp växterna och sen är det hopplöst.

Man brukar försöka få växterna att fästa ordentligt i bottenmaterialet innan man tillsätter fiskarna för att ge växterna lite bättre odds, men det är inte helt lätt att fixa när fiskarna flyttat in

Annons