vallisneria..

#1 - 1 februari 2004 11:24
Den har börjat bli genomskinlig och tappar delar av blad flera ggr per dag..

är det näringsbrist eller, den skjuter utlöpare väldigt ofta, har säkert 4 nu...

Javaormbunken har klarat sig bra ialla fall och jag har en sån
jbl-lerkula i bottnen, 2/3 växter.

Är det lönt att köpa näring eller e nåt annat fel?
#2 - 1 februari 2004 11:31
Om den valisnerian som blir sämre är nyplanterad så beror det förmodligen på att den är planterad för djupt. Om den inte är nyplanterad så gissar jag på en kraftig näringsbrist av de flesta ämnena, prova att tillsätta halv dos tmg.
MVH
Magnus
#3 - 1 februari 2004 11:36
hej jag tycker du ska klippa av utlöparna för dum suger ut all näring ur moderplantan .
detta funkade hos mig den har nu börjat att växa till nya blad i stället för "utlöpare" som du kallar dom .
Lycka till
#4 - 1 februari 2004 11:55
jo dom är nyplanterade men om de skulle vara planterade "längre upp"
så bara de flyter upp till...hur löser man det?

[i] "utlöpare" som du kallar dom .

ja, jag bara sa nånting [:-23]
#5 - 1 februari 2004 16:56
Jag brukar sätta fast planterna på ett akvarierör med gummiband. Sen är det bara att gräva ner röret snyggtt så det inte syns.
MVH
Magnus
#6 - 1 februari 2004 22:01
Sätt dem djupare än de bör vara tills de bildat ordentligt med rötter, sen drar du upp dem i rätt läge, dvs så rothalsen syns ovanför gruset. Så har jag gjort så länge jag haft akvarium och det har fungerat hittills.
#7 - 1 februari 2004 22:31
Klaras svar är också ett bra sätt, så gjorde jag alltid förr innan jag övergick till ovan nämnda metod. Det funkar bra det också. Nu när dom redan har rotat sig så kan du ju dra upp dom så att rotknölen kommer ovanför sanden så kanske dom repar sig. Glömde säga det.
MVH
Magnus

Annons