Välja uv-c

#1 - 20 augusti 2011 18:38
Ska starta upp mitt 540l kar för att sedan stoppa i discus. Har en Btn-bakgrund med klippt filtermassa bakom.har tänkt att inhandla ett uv-c:filter till min Eheim compact2000 cirka.pump. Funderar på tt köpa Aquaels 11w eller 15w???
#2 - 20 augusti 2011 19:10
Tror 2000L/tim är för mycket genom ett uv-c, dels för att kontaktiden blir så kort och sen tror jag inte de är byggda för de flödet!?
#3 - 21 augusti 2011 07:23
Menar du att jag ska köpa en separat cirk.pump? Vilken uv-c är att föredra och i så så fall vilket flöde är optimalt med cirk.pumpen??
#4 - 21 augusti 2011 07:50
Fungerar bra att montera Aquaelspump på toppen av deras UV-C 11W. Ifall man vill montera uv-filtret i karet.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/cirkulationspumpar-aquael-c-49_32_52_822?osCsid=fa0dee89bd0bf38b947c57046e0924c8
Man tar blindproppen på toppen av uv-c och sätter den i stället för slanganslutningen som sitter högst på uv-c, monterar sedan pumpen på toppen.
Använder filterkorgen från pumpen till att sätta på slanggkopplingen för insug. Allt passar ihop så man undrar ifall dom tänkt på denna möjlighet på Aquael?.
#5 - 21 augusti 2011 08:11
Vilken av dessa pumpar,utifrån cirk.mängd, är att rekomendera till 11w:arn??
#6 - 21 augusti 2011 08:44
Ska också ha uv-c filter i mitt kar. Tänkte koppla in enheten på en av mina pumpar bakom BTN-Modulen. Karet är på 450l och pumpen jag hade tänkt koppla in den på är på 1000l/h så vilken watt är lämplig på uv.c enheten?
#7 - 21 augusti 2011 09:01
Lägre hastighet genom UV=bättre effekt, jag skulle väl köra en maxijet på 300-500l/h.
Vill man komma åt tex vita prick så är det bättre om insuget sitter i botten på karet.
Mitt tips är dock att skippa Aquaelen, har haft en sådan för länge sedan och byggkvaliten var inget att hurra för.
Fästena murknade och gav upp vilket inte var någon höjdare kan jag lova.
Dessutom var det väl mycke vatten i filterhuser vilket drar ner effekten från lampan(för mycket vattenpelare är inte bra).
Om du kollar på Aquaels sida så rekommenderar dom 11w modellen till max450 liters kar och filtertillverkare brukar ju inte skriva ner den rekommenderade volymen direkt;)
Tipset är att kolla på saltvattensforumens säljes anonnser och leta efter ett Deltec Uv, betydligt bättre kvalitet.
Sen gäller det att byta lampor ofta då Uv rör tappar effekt snabbt och rekommendationerna är baserade på ett topp-presterande rör.
Vill minnas att rören var kraftigt nedsatta efter bara ett halvår;)

Frågan är dock om det är en vettig investering överlag med UV, tror det är ofta lite placebo effekt.
Jag skulle satsa mera på väl fungerande filter och bra skötsel med lämpligt foder och lämplig belastning av karet.
Vill du verkligen ha nåt med kick för rengöring och motverkande för sjukdomar så kolla på ozon, men då bör man veta exakt vad man gör för att det inte skall förvärra läget istället.

//NiXoN
#8 - 21 augusti 2011 12:17
TheRoblin skrev:
Vilken av dessa pumpar,utifrån cirk.mängd, är att rekomendera till 11w:arn??

Jag skulle nog satsa på 350l/tim. Nu kan man ju iofs ställa flödet på samtliga, men 350l/tim räcker.
Sen ser jag kanske ingen direkt anledning med ett UV-C permanent i akvariet. Eller så låter man UV-C gå under begränsad tid på dygnet.
#9 - 21 augusti 2011 12:27
För min del känns väl UV i vanliga akvarier lite som konstgjord andning för att slippa hantera problem som man borde gjort nåt åt. Vid sjukdomar och vissa andra uppdykande fenomen kan det däremot absolut göra nytta.

Om det nu ändå skall köras UV och pumpen är stor så är det rätt värdelöst att använda ett UV med avsevärt mycket större flöde än det är gjort för. Det finns väl två lösningar:
1 Köp en liten separat pump att mata UV med.
2 Dela flödet från pumpen i två delar, t-rör och lämpliga strypningar, så att en mindre del går via UV och resten förbi.
#10 - 21 augusti 2011 17:42
Spännande med ozon dock verkar Phillips agregat något obeprövat och saltvattensagregaten omständiga/skrymmande!! Det lutar åt någon form av Uv-c och är tacksam för alla tips/info som givits å även fler!!! Syftet med uv är inte att ta en genväg utan minska riskerna!
#11 - 21 augusti 2011 20:19
Jag tror Uv funkar mera för att lugna dig än för att ge någon riktigt påtaglig verkan i karet, men vill du prova så kör hårt;)

Förstår dock inte hur en ozondosa skulle vara omständig eller skrymmande, det blir i princip en luftpump o en syresten i karet samt en dosa som är lika stor som luftpumpen som sitter på utsidan.
Lite mindre synligt än philips dosa, som säkert funkar lika bra den med.
Men som sagt inget jag rekommenderar för vanliga akvarister då ozon faktiskt ger effekt även på folk om man överdoserar.

//NiXoN
#12 - 21 augusti 2011 21:24
Har kollat runt på nätet ang. Phillips ozonizer! Två som säljer; Flodströms och en snubbe (Tony) i Trollhättan! Då mängden ozon är så lågt, (men konstant) lär det vara helt ofarligt! Priset är det samma som för uv-c +cirk.pump. Dock verkar det ha vissa fördelar framför uv-c: nitrittoppar högre syremängd mm! Kanske är värt prova ändå??!
#13 - 21 augusti 2011 21:27
Ang det "skrymmande" var att jag läste flera som hade andra typer av ozonaggregat i separata kar såsom saltvattensakvarister!! Vet lite mer efter att ha läst på olika forum mm.!!
#14 - 22 augusti 2011 20:17
För väldigt länge sedan kallades skummare för ozonreaktorer och dom är skrymmande ;)

Tänk bara på att om du känner lukten av ozon eller får huvudvärk så har du för dålig ventilation eller så överdoserar du...

//NiXoN

Annons