Välja snyggt och tyst akvarium

#1 - 8 juni 2003 22:11
Jag funderar på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Akvariumet kommer ju att bli lite av rummets medelpunkt, så det bara måste vara snyggt! Har tänkt mig 5-600 liter. Skulle uppskatta lite tips på vart man köper -snygga- akvarium, och skulle vilja se bilder på snygga akvarium.

Jag var inne på http://www.akvariekallaren.nu/default.asp?category=120 och hittade ett väldigt snyggt akvarium "Aqua Medic Percula 120, Välvd ruta, Svart". Men jag hoppade ju nästan av stolen och ut genom dörren när jag läste priset!

Om man bortser från priset, är ett sådant akvaruium bra? Behöver/kan man komplettera med något tekniskt, och i så fall får alla grejer plats i den typen av ställning.

Hur är det med ljudnivån från pumpar o dyl? Skiljer det mellan olika fabrikat/kostruktioner. Både vad det gäller pumparna i sig, och hur de är inkapslade i akvariumet.

Tacksam för alla synpunkter, även om sådant som jag inte frågat om!
#2 - 9 juni 2003 00:06
Har du haft nått akvarie innan??
Kanske inte jätte smart att börja med ett saltvatten??
utöver det som står med där behöver eller "bör du ha" ca 100 kg levande sten för ca 10.000kr

men pumparna i sig låter väl inte så mycket så länge du inte har dom ovanför ytan.

Mvh Mikael
#3 - 9 juni 2003 07:12
Är det mängden pengar man lägger ner i ett salvattenskar som är relativt eller är det balansen?? Jag bara undrar, efter ett så märkligt inlägg!

"bör ha levende sten för 10000" - jo, det måste ju gå på så mycket! Jag bör ha växter för 3000 i mitt kar för annars funkar det nog inte!..

#4 - 9 juni 2003 08:46
Men man måste ju erkänna att saltvatten är dyrare och oftast svårare, och har man liten erfarenhet av akvarium kanske man ska köpa typ malawi istället (malavifiskarnas färger brukar jämföras med saltvatten).
#5 - 9 juni 2003 11:37
Jag har aldrig haft ett akvarium tidigare, men är fashinerad av de snygga saltvattensakvariumen. Antingen saltvatten, eller inget alls.

Men jag har funderat på att köpa all utrustning så att den skall funka med saltvatten, och kanske inleda med att ha sötvattenfiskar där just i början, så jag lär mig. Finns det något i utrustningen jag inte kan/bör ha om jag har sötvattenfiskar i akvariumet just i början?
#6 - 9 juni 2003 12:23
Alla pumpar låter, percula låter förvånansvärt mycket för att vara så dyrt. Om du är nybörjare så vet jag inte vad du kommer att lära dig om saltvatten genom att ha sötvatten. Mitt tips är att gå ut försiktigt. Kar och utrustning kan du köpa begagnat, det du skall satsa de stora pengarna på är
1: En bra och heltäckande bok typ fossås serie från 80 talet, kompletera gärna genom att ställa frågor till dom som kan på nätet. Saltvattensguidens forum är bra.
2: Riktigt mycket bra levande sten (trots Patriks inlägg, han har aldrig haft saltvatten(ursäkta patrik))
3: en ordentlig laddning vattentester (ph,kh,ca,no2,no3 klarar du dig med i början)
4: en bra skummare
Böcker är allra viktigast och bör införskaffas ett par månader före karet. När du sedan har startat karet så har du ca 3 månader på dig att lära dig just ditt kars balans, det är olika i alla kar.

Om du vill prova på sötvatten först så är utrustnings skillnaden ungefär så här:
1: i ett saltvattensakvarium har du oftast 5-10 ggr mer cirkulation än i ett sötavttenskar (Olika beroende på vad för djur).
2: filtrering: i ett sötvattenskar kör man oftst med biologisk filtrering i ett dött material, detta ger nitrat som man blir av med med hjälp av vatten byten. I ett saltvattensakvarium förlitar man sig på den levande stenen för total nerbrytning (ingen nitrat, inga/små vattenbyten) för att hjälpa stenen på traven så har man en skummare som tar ut skiten innan nitrificeringen har satt igång.
3: belysningen är egentligen ingen skillnad eftersom samma regel gäller, desto mer ljus desto bättre. Men vanligast är att saltvattensakvarium har mycket mer ljus än sötvatten.

Mitt tips för nybörjare är att ta reda på vilka fiskar/djur som är lättast i saltvatten och börja med dom. Om du tillexempel tittar på fröken fiskar så klarar du dig fint med 5kg sten/100 liter och någon enklare eller ingen (rekomenderas ej till nybörjare) skummare. Dessa fiskar är oftast lättare att sköta än tex malawiciklider i sötvatten.

Ta gärna en titt på länken nedan
MVH
Magnus
#7 - 9 juni 2003 22:38
Percula 120, 450L 120x65x58, Trä, 15500:-, förvisso en slant det med men inte riktigt lika mycket.
http://www.finafisken.nu/
#8 - 10 juni 2003 13:18
anledningen till att man bör minst ha ca: 10% (gärna mycket mer) i kg-levandesten mot vattenmängde karet rymmer (500l vatten = 50kg sten = ca 5000-7000kr) är att det bor oerhörda mängder micro organismer och djur i dessa stenar. dessa fungerar dom ett överlägset biologiskt filter och man behöver aldrig röra i akvariet för att byta filter (organismer och djur förökarsig i den takt dom dör ut eller blir uppätna) osv för det är väldigt lätt att förgifta vattnet vid filter rengörning med en nästan totaldöd som följd.
har man inte mängden sten kommer dom att märglas ut och organismer och djur kommer att minska och det biologiskafiltret mindre efektivt. händer detta kan karet dö ut totalt på några timmar genom att nitrit, nitrat, amoniak osv kommer att skjuta i höjden.
i större kar (200+) krävs det nästan att man har ytavrinning ner i en sump där ytterligare biologiska filter och även mekaniska filter husas.
man behöver också skummare som är väldigt effektiva och man skall aldrig ligga i överkanten i vatten mängden mot vad skummaren klarar av enligt beskrivning. det behövs pumpar och pumphuvud som cirkulerar vattnet ca: 10ggr vattenmängden/timme detta med anledning an gasombytet i ytan (som inte bör vara täkt med glas eller luckor om det är detta måste fläktar monteras i dessa) och att vatten får absolut inte stå still någonstans i karet.
ordnar man till hårdvaran för att köra ett saltkar så är det inga större problem sedan men det e DYRT på vägen dit.
#9 - 10 juni 2003 15:28
Tänk vad många sanningar det finns. Mängden levande sten per liter vatten beror helt och hållet på vad man har för djur och hur stor belastning man har i karet. Jag har sett kar som funkat bra med 200 liter och 2 kg levande sten och resten faxekalk. Stenen kommer att lakas ur oavsett vad man startar med för mängd, därför så råder jag folk att byta ut 10% av stenen varje år. Även vad det gäller skummare så håller jag inte med om att man måste ha en som är rätt dimensionerad enligt bruksanvisningen, jag har en vän som kör 540 liter med enbart pumpar och 120 kg sten (ingen skummare), företrädelsevis stora,tunga och kompakta stenar. Karet är väl belastat med mycket djur och koraller och matas mycket över vad någon annan saltvattensakvarist vågar drömma om. Att detta karet funkar tror jag beror främst på att den stora tunga stenen bryter ner nitrat bättre än den lätta porösa stenen som man normalt rekomenderar. Så att köra utan skummare går bra, men det är lite svårare och rekomenderas inte för en nybörjare. Skummaren ger en lite bättre marginaler. Att ha en undrdimensionerad skummare är bättre än att inte ha någon alls. Om du kollar min länk nedan så ser du hur jag har kapat av en standard sanderskummare till en längd som är långt under rekomendationerna. Ny skummare står för mig en liten bit ner på inköpslistan (som är lång) Att sump är nödvändigt i ett större kar var nog det konstigaste jag någonsin hört om saltvattensakvarium. Jag skulle nog hellre säga att sump är mycket bra att ha i ett mindre kar efterssom det ökar vattenvolymen och därmed stabiliteten. I större kar händer det att man använder sump också, men det är oftast bara för att man vill ha någonstans att gömma skummare,pumpar,kalkreaktor,kalkmixer och annan teknisk utrustning. Sumpen är aldrig en nödvändighet i ett saltvattensakvarium och borde ligga sist i prioriteringen om man är begränsad av ekonomin.
Till slut så vill jag säga att inte alla nybörjare krachar sina kar, jag vet folk som kört sitt första kar i 8 år nu utan några större missöden. Allt handlar om att dimensionera rätt, den viktigaste kunnskapen är att saltvatten går inte att belasta lika mycket som sötvatten och tar längre tid att få i ordning.
Var inte rädda att försöka men satsa mycket pengar och tid i planeringsfasen, det får ni igen senare.
Mitt motto: alla saltvattensakvarister har sina egna ideér om hur det skall skötas; om det funkar så kan det ju knappast vara fel?
MVH
Magnus
#10 - 11 juni 2003 20:21
Väldigt intressanta synpunkter! Jag suger till mig som en svamp! Skall inhandla lite böcker.
Men vill gärna ha ännu mer tips och bilder på snygga akvarium, vilka olika fabrikat som finns. Och åsikter om ljudet från olika pumpar, olika typer av ljudisolering (?) och så.
Jag är en sån där som kan lägga ut massvis med pengar på specialkomponenter/ljudämparmattor osv för att få datorn någon dB tystare. Då vill jag ju inte ha ett surrande från akvariet istället.
#11 - 14 juni 2003 13:13
En del bilder på snygga kar hittar du på saltvatten.info. Kolla besökares akvarium. Jadu, tystare kar.......Jag måste ta bort min sump för att ljudisolera hålrummet under sumpen med frigolit. När jag ändå håller på så kommer jag att ljudisolera väggarna i sumprummet med ljuddämparmatta för bilar. I slutet av sommaren när jag jobbat färdigt på fabriken så skall jag investera i en bättre/tystare pump för cirkulationen. Att få saltvattensakvarium tyst är ett uppdrag som aldrig tar helt slut. Det största problemet är skummaren som nästan alltid låter oavsett. Lösningen är att ha skummaren i ett annat rum eller att sätta den i ett skåp bredvid som man ljudisolerar.
Lycka till
MVH
Magnus
#12 - 14 juni 2003 13:34
Här kommer en del okunniga funderingar om saltvatten :) Har aldrig haft saltvatten och kommer knappast att skaffa något i framtiden heller om jag skall vara ärlig. Jag har dock kikat på saltvattensakvarier och känner en person som startade upp ett i vintras. Det intryck jag har är att dessa akvarier kan vara grymt vackra, men dom fiskar jag såg åkte mest omkring och såg ut som slöjdstjärtar eller en guldfisk brukar göra i ett litet akvarium hos en akvarist, dvs föga underhållande att kika på efter att man förrundrats klart över hur vacker miljön och stenarna är osv. Och hur är det med det naturliga beteendet hos dessa fiskar i ett akvarium ? kan dom föröka sig i ett akvarium? Är nyfiken på svaret på mina två sista frågor [:-8]
#13 - 14 juni 2003 13:41
Koraller och kolonianemoner förökar sig in akvarium, men sällan könsligt (tur det ger kar kollaps). Precis som i sötvatten så finns det en del fiskar som odlas i kar och en del som viltfångas. Bland de lättlekta saltvattensfiskarna hör bla clownfiskar och pyjamasfiskar. Att saltvattensfiskar skulle vara tråkiga är en minst lika grov generalisering som att alla skottar är snåla och att alla kineser äter hund.
MVH
Magnus
#14 - 14 juni 2003 17:51
Det är alltid kul när någon kunnig person är snäll och svarar på mina novis frågor,tack Topfrog!

Men jag sade faktiskt inte att alla saltvattensfiskar var tråkiga, utan jag sade att dom jag har sett var tråkiga, men jag antar att det finns många arter jag inte sett. Jag tycker att det är som roligast när man ser att fiskarna bygger o leker o kampas om härraväldet osv. Så ser jag en fisk som står o bubblar mot frontglaset o ser ut som någon som sitter inlåst i fängelset ( vilket dom i o f gör) så är det inte alls roligt. Å andra sidan så kanske dessa fiskar beter sig just så i det vilda?

Men tack för all info! man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt :)
#15 - 14 juni 2003 19:09
Hoppsan! Tropfrog skulle det ju stå :)
Sorry!
#16 - 14 juni 2003 19:16
För att hitta nya akvarium till bäst
pris gå till pwss.nu
Mvh Stefan

Annons