Alla pumpar låter, percula låter förvånansvärt mycket för att vara så dyrt. Om du är nybörjare så vet jag inte vad du kommer att lära dig om saltvatten genom att ha sötvatten. Mitt tips är att gå ut försiktigt. Kar och utrustning kan du köpa begagnat, det du skall satsa de stora pengarna på är
1: En bra och heltäckande bok typ fossås serie från 80 talet, kompletera gärna genom att ställa frågor till dom som kan på nätet. Saltvattensguidens forum är bra.
2: Riktigt mycket bra levande sten (trots Patriks inlägg, han har aldrig haft saltvatten(ursäkta patrik))
3: en ordentlig laddning vattentester (ph,kh,ca,no2,no3 klarar du dig med i början)
4: en bra skummare
Böcker är allra viktigast och bör införskaffas ett par månader före karet. När du sedan har startat karet så har du ca 3 månader på dig att lära dig just ditt kars balans, det är olika i alla kar.
Om du vill prova på sötvatten först så är utrustnings skillnaden ungefär så här:
1: i ett saltvattensakvarium har du oftast 5-10 ggr mer cirkulation än i ett sötavttenskar (Olika beroende på vad för djur).
2: filtrering: i ett sötvattenskar kör man oftst med biologisk filtrering i ett dött material, detta ger nitrat som man blir av med med hjälp av vatten byten. I ett saltvattensakvarium förlitar man sig på den levande stenen för total nerbrytning (ingen nitrat, inga/små vattenbyten) för att hjälpa stenen på traven så har man en skummare som tar ut skiten innan nitrificeringen har satt igång.
3: belysningen är egentligen ingen skillnad eftersom samma regel gäller, desto mer ljus desto bättre. Men vanligast är att saltvattensakvarium har mycket mer ljus än sötvatten.
Mitt tips för nybörjare är att ta reda på vilka fiskar/djur som är lättast i saltvatten och börja med dom. Om du tillexempel tittar på fröken fiskar så klarar du dig fint med 5kg sten/100 liter och någon enklare eller ingen (rekomenderas ej till nybörjare) skummare. Dessa fiskar är oftast lättare att sköta än tex malawiciklider i sötvatten.
Ta gärna en titt på länken nedan
MVH
Magnus