[QUOTE=Furis;n2378826]Jag har tvekat inför dvärggurami eftersom de klassas med svårighetsgrad 3 på zoopet och jag är osäker på om jag som nybörjare klarar av dem. Har du något tips där?[/QUOTE]
Jag har haft ett par av en fisk som då hette Colisa lalia, med reservation för felstavning. Dvärggurami, detta i ett 100 litersakvarium, ett par, då guramiexperten i den akvarieförening jag då var medlem i sade att dessa inte var så svåra men att hannarna var rätt aggressiva mot varnandra även vardagsvis, hur det var med aggressiviteten vet jag själv inget om då jag bara hade ett par, och hannen var inte alltför "het på gröten" gentemot honan heller. Men vare sig hanen eller honan visade något intresse för de andra fiskarna i akvariet, de simmade mest under ytan i den skuggigaste delan av akvariet, och uppskattade stora blad i ytan och flytväxter.
Jag hade matat med vattenloppor och kanske även mygglarver, och hade sänkt vattennivån med kanske 5 cm, hade mycket flytväxter, och långa kabombor som då var tillåtna inom EU.... Jag hade väl gjort vattenbyten också... Så började hanen bygga skumbo, och leka av honan, inga konstigheter så långt.
Men det svåra var att driva upp ynglen, jag lyckades aldrig med det, dom är väldigt små, jag hade fått infussorier, och köpte sedan en slags mjölkig kräm som man droppade i akvariet som då skulle bilda infussorier men jag lyckades aldrig driva upp några yngel.
Minns nu inte vad det var för andra fiskar i det akvariet, men troligtvis kardinaltetror, och jag flyttade senare dvärguramiparet till ett lekavarium, skumbo, lek och mikroskopiska yngel, men inget överlevde mer än kanske några dagar. Men jag vet akavrister som lyckats bättre, som då haft infussorier och andra mindre djur som ynglen ätit upp.
Efter detta försökte jag mig på att odla mosaikgurami, men gav upp då det aldrig ens blev några skumbon, trots att jag utfärdat byggnadstillstånd.