Välj musik i din internetradio

#1 - 29 augusti 2006 18:38
Kolla in
http://www.pandora.com/

Verkar väldigt bra, man kan välja artister och låtar, sen väljer man om man gillar eller inte gillar låten som spelas. Baserat på dina val gissa radion vad du vill höra, hela tiden nya låtar.
Dessutom kan man upp till hundra olika spellistor med olika kategorier av låtar.
Rekomenderas. Helt gratis och än så länge utan reklam.

Edit: Man måste registera sig för att slippa trycka på en knapp ibland.
Och det verkar bara vara för US, men visst kan du någon zip code från staterna?
#2 - 29 augusti 2006 18:51
God damn, den funkade ju görbra! Har redan hittat tre nya bra band!

En annan "hjälp att hitta bra musik" tjänst finns här:
http://www.gnoosic.com/tripex.php

Fast Pandora var bättre.
#3 - 30 augusti 2006 08:51
Kanonbra tips![:-59] Kan inte prova det just nu men så fort jag flyttat o e tillbaka på gamla jobbet så ska det surfas och testas. :D
#4 - 30 augusti 2006 10:06
bra sida men ja förestår inte riktigt.. väljer man en artist, då spelar dom ju en låt med dom, men nästa låt är ju en helt annan artist. hur lyssnar man på fler låtar med samma artist?
#5 - 30 augusti 2006 10:30
Andreassofus: Det gör du inte. Du väljer en artist för att skapa din personliga radiokanal, sen väljer kanalen ut låtar av den och andra artister som liknar den artist du angav. Du "finjusterar" sen genom att klicka tumme upp eller tumme ner för en låt. Klickar du tumme upp lägger kanalen till låtar som liknar DEN låten, klickar du tumme ner spelar den aldrig den låten igen på din kanal.
Klickar du tumme ner på två olika låtar från samma artist, tar programmet bort alla låtar av den artisten från din kanal.

Tanken är alltså att du skall få en radiokanal som bara spelar låtar du gillar, trots att du aldrig hört många av låtarna eller ens grupperna.

Det funkar faktiskt väldigt bra, fast kanalen oförklarligt fick för sig att pga att jag gilla Nightwish, Within Temptation, Evanescence och Lacuna Coil, så borde jag gilla Beck. Men det gick ju som tur är att sätta P för.

EDIT: jo, förresten, det funkar bättre ju snävare genres du specifierar. Lägger du till t.ex. hiphop + jazz + opera i samma kanal har du i stort sett lagt till all musik som finns, dvs du kommer att få höra massor du inte gillar. Skapa istället en hiphopkanal, en jazzkanal, och en operakanal.
#6 - 30 augusti 2006 13:54
Å för er som vill ha en zip code så har Utah 84003
#7 - 30 augusti 2006 15:03
Haha, jag googlade fram en zipcode för New York!

Men jag är rätt glad att det är en seriös tjänst, jag utgår från att det innebär att artisterna får STIM-pengar när deras låtar spelas.
#8 - 30 augusti 2006 21:31
azur... tack så mycket för hjälpen.. bra förklaring.. förstår precis nu :) nu blir de o hitta nya artister/grupper som man tycker e bra :)
#9 - 31 augusti 2006 13:14
zipcode!
kan inte alla 90210? :D
Annars är 10048 bra, numera Ground Zero =)

Annons