(väldigt) döende svärdsplantor

#1 - 16 juli 2005 19:06
vad hände med dem? vet att bilden är kass, men någon kanske kan hjälpa?
använder pmdd, men missade att ge dos förra veckan - är det därför?
[size=2][color=#0000ff]http://hem.bredband.net/b403915/vaxt.jpg[/color][/size]
[size=2][color=#0000ff][color=black]och om någon har tid att förklara för mig hur man lägger in bilder i inlägget vore jag ännu mer tacksam.[/color]

[/color][/size]
#2 - 16 juli 2005 19:18
om du skrollar ned till hanterar bifogade filar der finns en max storlek

mvh janne
#3 - 16 juli 2005 19:24
Prova någon gång att mäta nitratet strax innan du byter vatten, det är sannolikt 0 då !
#4 - 16 juli 2005 19:41
vilket innebär vad för växterna?
#5 - 16 juli 2005 19:42
Noll nitrat betyder växtdöd och stor risk för att cyanon jublar...
#6 - 16 juli 2005 19:57
byter 50% av vattnet en gång/vecka och tillsätter pmdd, riskerar jag alltså nitratbrist ändå? (det är nitrit man ska ha 0 av, inte nitrat *försöker komma ihåg*... blandar ihop dem!)
#7 - 16 juli 2005 20:06
Visst, nitrit vill man inte ha !

Nitrat bryr sig egentligen bara växterna om, 5 eller 10 eller 50 är OK ! Noll är inte OK !

Ansa bort dom fula bladen och öka på KNO3 så bör det lösa sig. Det skulle kunna vara en mal som varit framme åxå men av bilderna att döma så är det en näringsbrist.
#8 - 16 juli 2005 20:16
*skrattar lite* jo, tänkte mal först... och insåg att då skulle han vara stor som ett mindre hus! Det är i princip alla bladen, men som sagt, bara på svärdsplantorna (vilket förvirrar mig, trodde att de var tåliga). får antagligen ta bort båda plantorna...eller kan man rädda det fåtal blad som ser ok ut?
#9 - 16 juli 2005 20:19
Spara det som ser bra ut, det kommer fler nya om du göder !
#10 - 16 juli 2005 20:20
låter bra, tack så jättemycket för din hjälp och dina snabba svar!
#11 - 16 juli 2005 20:22
undrar iofs fortfarande varför andra växter växer så det knakar och verkar må allmänt bra...
#12 - 16 juli 2005 20:34
Är du helt säker på att det inte är malarna som varit framme? Det dom älskar mest, om dom är växtätande, är just svärdplantor. Det går inte att se på bilden hur skadorna ser ut, men skuggorna ser ju nästan ut som malgnagingar. Vad är det för malar du har och vad matar du dom med?
#13 - 16 juli 2005 21:15
Ser helt klart ut som malar. PMDD:n gjorde väl dom extra smarriga kanske 8)
#14 - 16 juli 2005 21:19
Jag skulle tveklöst säga att det handlar om malar! Är det fel på växterna gulnar och skrumpnar de - de löser inte upp sig.
#15 - 16 juli 2005 21:23
[QUOTE=defdac]Ser helt klart ut som malar. PMDD:n gjorde väl dom extra smarriga kanske 8)[/QUOTE]

Exakt sådär ser mina äldsta blad ut i diskusbaljan som jag nitratbegränsar (av ren slöhet). Skulle malarna föredra äldre blad ??

Eller har de helt enkelt haft längre tid på sig att sabba dom ??

Kanske...
#16 - 16 juli 2005 21:27
I en burk med 1 watt/liter och perfekt CO2-halt kanske en kvävebegränsning kan blir sådär på en vecka, men i en vanlig burk.. nää.. Måste varit en hungrig marodör som saknat sin Zuccini under semestern ;)
#17 - 16 juli 2005 21:27
Ah, tittade en gång till på det toksuddiga bladet mitt på bilden, det ser ju faktiskt gnagt ut. Mina ser ut som det uppe till vänster. Gulnande fält med hål på vissa håll...

Fast liiite mysko är det i min balja tycker jag nog iallafall...
#18 - 16 juli 2005 21:35
Malmiddag!

[QUOTE=oveb][QUOTE=defdac]Ser helt klart ut som malar. PMDD:n gjorde väl dom extra smarriga kanske 8)[/QUOTE]

Exakt sådär ser mina äldsta blad ut i diskusbaljan som jag nitratbegränsar (av ren slöhet). Skulle malarna föredra äldre blad ??

Kanske...[/QUOTE]
Om jag missar lite med att mata ancistrusarna med ordentlig mat så sätter dom igång att äta upp svärdplantorna utifrån och in mot dom lite nyare bladen. Men dom tar inte dom allra spädaste. Jag tror dom behöver lite gnagmotstånd som finns i de något äldre bladen för att skrapa i sig maten. Men det är bara som jag gissar ;) bladen får i alla fall ett karaktäristiskt gallermönster ingnagt innan dom säckar ihop.
#19 - 16 juli 2005 21:36
Skulle tro att det är en ancistrus som har våldfört sig på plantorna.Dom kan slakta en planta på nolltid.Ge dom lite vegetariskt foder så låter dom bli växterna
Fredrik
#20 - 16 juli 2005 21:39
[QUOTE=Sonja][QUOTE=oveb][QUOTE=defdac]Ser helt klart ut som malar. PMDD:n gjorde väl dom extra smarriga kanske 8)[/QUOTE]

Kanske...[/QUOTE]
Om jag missar lite med att mata ancistrusarna med ordentlig mat så sätter dom igång att äta upp svärdplantorna utifrån och in mot dom lite nyare bladen. Men dom tar inte dom allra spädaste. Jag tror dom behöver lite gnagmotstånd som finns i de något äldre bladen för att skrapa i sig maten. Men det är bara som jag gissar ;) bladen får i alla fall ett karaktäristiskt gallermönster ingnagt innan dom säckar ihop.[/QUOTE]

Fräckt, man lär sig något varje dag :)

Kräsna rackare som vill ha mogna blad !!
#21 - 16 juli 2005 21:54
Tack så mycket allihop, räddning i form av zuccini (och pmdd imorgon iofs) är på väg. Trodde verkligen inte att det var malarna, och förfallet har gått fort. Jättehungriga kanske? *dåligt samvete*
#22 - 16 juli 2005 21:55
Dom är finsmakare ;) Något dom aldrig ätit på hos mig är Cryptocoryner, och då har jag en del olika sorter. Jag vet inte riktigt om man kan säga att dom aldrig någonsin gör det. Någon som har erfarenhet av ancistrus och crypto?
#23 - 16 juli 2005 21:57
Malmiddag!

[QUOTE=cassiopeia]Tack så mycket allihop, räddning i form av zuccini (och pmdd imorgon iofs) är på väg. Trodde verkligen inte att det var malarna, och förfallet har gått fort. Jättehungriga kanske? *dåligt samvete*[/QUOTE]
Är det ancistrusar du har? Vad har dom fått att äta, eller har du missat att ge dom middag ;)
#24 - 16 juli 2005 22:08
De brukar få algtabletter med ojämna mellanrum, annars har jag faktiskt inte specialkomponerat middagar till dem... men nu ska det bli ändring på det! köpte zuccini efter att ha läst ett inlägg där du skrev om att förvälla och frysa in, så det är på g.
#25 - 16 juli 2005 22:11
Det är ett av de bästa råd jag fått om ancistrusmat. Speciellt på vintern är squash jäkligt dyr och det är inte kul att behöva slänga hälften varje gång. Sen slipper man använda sänke. Den sjunker direkt. Du kan även prova att ge lite upptinade och skalade ärthalvor. Det är jättepoppis.
Det är alltså ancistrusar du har? Hur många och hur stora är dom? Hur länge har du haft den/dom?
#26 - 17 juli 2005 09:49
har två sncistrus och fem corydoras. har haft i ca sex veckor. ärthalvorna gav de inte mycket för, faktiskt. zuccinin jag la i igår kväll var äten på, men jag såg bara den större ancistrusen (och corydoras) äta på den. den lite mindre ancistrusen satt på, ja gissa...:)
#27 - 17 juli 2005 13:25
Ha! ha! Jag vet precis var den satt och mumsade ;) Men det kan faktiskt ta några gånger innan dom kommer på hur otroligt gott det är med squash, och ärtor för den delen. Mina gillade inte alls squash i början. Hoppas det blir bättre med svärdplantorna nu i alla fall.
Bilagor:
#28 - 17 juli 2005 14:37
tack, håller på att byta vatten nu, så svärdplantorna är nyklippta... ska ge mig på det där ogräset till sessiliflora sen :rolleyes:. ska jag specialmata corydoras också, eller är de tillfreds med zuccinin? (det såg iaf ut som att de var glada i den...)
#29 - 17 juli 2005 15:49
Förvälla zucchini och frysa in? På något speciellt sätt? En länk till inlägget ni pratade om skulle uppskattas mycket!
#30 - 17 juli 2005 16:36
Havregrynsgröt funkar oxå som ancistrusfoder (billigt!!)
#31 - 17 juli 2005 20:23
fäller inte gröt ut och kladdar i hela karet? det låter så... *ser framför mig*
heljis, länk: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75742&highlight=malmat
#32 - 17 juli 2005 22:01
Förvälld squash!

[QUOTE=heljis]Förvälla zucchini och frysa in? På något speciellt sätt? En länk till inlägget ni pratade om skulle uppskattas mycket![/QUOTE]
Förvälla squash är ett tips från Janne med L-malarna, som han drog under sitt malföredrag på GoCs årsmöte i Jönköping i år.
Man tar en squash, delar och gröper ur den mjöliga mitten med kärnor. Sen delar man halvorna i halvmåneformade bitar på någon/några cm.
Koka upp vatten och stjälp ner bitarna. Koka upp och förväll i 1 min. Häll i durkslag och låt rinna av ordentligt och frys in. Ju blötare dom är ju mer fryser dom ihop har jag märkt, men det är bara att hacka isär dom sen ;)
Tina lagom antal bitar i en mugg med vatten och släpp ner i vattnet... dom sjunker direkt så man slipper hålla på med skedar och andra sänken. Dessutom är mina ampullarior och posthornssnäckor helt galna i förvälld squash så ancistrusarna får brotta sig fram till bitarna :p
#33 - 17 juli 2005 22:02
Hoppsan, det fanns ju en länk till inlägget om förvällning ;)
#34 - 17 juli 2005 23:55
Sonja och cassiopeia: tack så hemskt mycket! Låter som ett väldigt bra tips!
#35 - 18 juli 2005 10:27
Corydoras!

[QUOTE=cassiopeia]ska jag specialmata corydoras också, eller är de tillfreds med zuccinin? (det såg iaf ut som att de var glada i den...)[/QUOTE]
Missade det här lite. Corydoras lever inte på grönsaker. Även om dom snokar runt på squashen så måste dom få riktigt foder som passar dom. Mina är väldigt förtjusta i fryst räkmix och olika tabletter för bottenfisk som inte ska ha grönfoder. Jag ger mina t ex TetraTabiMin och Wardley Shrimp Pellets Formula. Men matar du med flingfoder till de andra och det kommer ner en del på botten som Coryna kan äta så är det också bra. Du måste kolla att dom får i sig något.
Dom rotat alltså runt efter smått levandefoder som finns i bottnarna där dom lever naturligt. Det är det dom använder sina spröt till bl a. Dom behövs vid leken också.
Om du har möjlighet att få tag i levandefoder som grindalsmask så är det jättebra foder för Corys och andra som omväxling. Men det är lite fnuligt att hålla på med, och få tag på.
#36 - 18 juli 2005 11:59
[QUOTE=cassiopeia]fäller inte gröt ut och kladdar i hela karet? det låter så... *ser framför mig*
[/QUOTE]

Det var förvisso i en ancistrusodling jag såg det användas så det gick ju åt snabbt men det fällde ingenting. Om man kokar gröt och kyler ner den blir den väldigt fast i konsistensen. OBS! skippa lingonsylten!
#37 - 18 juli 2005 17:46
det är ju sant att konsistensen förändras med temperaturen... tänkte inte på det :o. Ska prova någon gång, tack för tipset.

Annons