Val av ytterfilter

#1 - 2 mars 2008 07:14
Denna fråga är riktad till er alla nördar! ;) Ni som kan bäst!

Jag står lite i valet och kvalet. Om vilket ytterfilter jag ska välja till min 540L kar. Då detta ska inköpas.

Jag har kollat runt och hittat ett par stycken och jag skulle vilja ha just er hjälp med att välja rätt. Alla dessa pumpar klarar 600L eller lite mer. Och eftersom det är så stor prisskillnad så vill jag även veta om det är bättre och lägga ut på den dyraste eller om det går lika bra och köpa den billigaste för att de blir ungefär samma resultat.

Dessa står det emellan:
Eheim 2217
Eheim 2250
Eheim 2260
Eheim 2028 Professional 2
Fluval FX5
AM Top filter 3338
Aquael UNI MAX 700
Aqua Pro 2
Rena xP3

Är väldigt tacksam för alla svar! Berätta gärna + & - och allt annat som ni kan komma på!

Mvh Markus
#2 - 2 mars 2008 07:27
Jag skulle nog köpt en som du inte har med i listan, nämligen Eheim 2260 som är riktigt grym:p!
#3 - 2 mars 2008 07:37
La till den nu, och två andra.
Är den värd mest av pengarna eller?
Varför e just den så bra för?
#4 - 2 mars 2008 09:08
Du har ett stort ytterfilter med enorm filtervolym som bara går och går, plus att flödet inte är det sämsta heller.
Nackdelen är att det inte ingår något filtermedia, men å andra sidan brukar man efter ett tag inte vara så nöjd med de som följer med andra filter heller utan byter gärna ut detta.
#5 - 2 mars 2008 09:42
okej. Tänkte på det du sa om flödet. Jag tänkte ha scalarer i akvariumet. Kan jag då kontrollera flödet med den pumpen också. Eftersom scarlarer inte gillar stark flöde?
#6 - 2 mars 2008 09:51
jag tror inte du kan strypa 2260! Fluval 405 tycker jag är ett väldigt bra filter med alla bekvämligheter!
#7 - 2 mars 2008 10:56
okej, så du tycker det. Alla tips e bra utom dom dåliga! =)
Fluval och Eheim är dom enda jag har hört talas om innan jag börja med akvarium.
#8 - 2 mars 2008 11:52
Du kan inte strypa flödet på 2260, men med strilrör så märker du inte det flödet ändå. Jag har ett flöde på 3900 liter i timman i mitt kar utan att det knappt syns:).
#9 - 2 mars 2008 11:55
Är det rening kontra pengar som gäller?

[quote=Ekerö;1102994]okej, så du tycker det. Alla tips e bra utom dom dåliga! =)
Fluval och Eheim är dom enda jag har hört talas om innan jag börja med akvarium.[/quote]

Fluval 405 är ett förbaskat bra filter.
AquaEl unimax 700pro är också prisvärt och väldigt bra.
Sen finns ju am-top 3338.
Eheim 2250 classic+ skulle jag nog köra...+ är med filterkorgar.

Samtliga bra filter relativt billiga och bra rening till billig penning.
#10 - 2 mars 2008 12:54
2260 utan tvekan, 19 liters filterutrymme att fylla med nerklippt filtermatta eller små biobollar only.. 0,[SIZE=3][COLOR=Red]666[/COLOR][/SIZE](bara det)liter vatten som varje sekund blåser genom akvariet.. ..JESUS!!!!

På pwss visar dom upp felaktiga värden, den på bilden är tex en 2250.

Riktiga uppgifter på EHEIM 2260 är 65W, 2400Liter/timme och 19 liters filterutrymme.. Inse, det finns folk som har akvarier mindre än det här..

[SIZE=2]Källa:[/SIZE][SIZE=4][COLOR=Red]EHEIM[/COLOR][/SIZE]
#11 - 2 mars 2008 14:41
Tack för alla svar! Ska nu fundera hur ja ska göra. =)
Det du menar med strilrör är ett långt rör med många hål i eller? Ska den vara vid toppen av akvariumet isåfall?
#12 - 2 mars 2008 14:44
Den ska ligga i nivå eller strax ovanför, själv kör jag den 2cm under men det är jag och mina flytväxter det..
#13 - 2 mars 2008 18:30
Tetra-Tec 1200
#14 - 2 mars 2008 18:51
[quote=rsoderberg;1103373]Tetra-Tec 1200[/quote]
Alldeles för klent filter.
Guest
#15 - 2 mars 2008 19:01
Annars så tycker jag att du ska välja mellan eheim o am-top.
#16 - 2 mars 2008 19:27
okej, så ja kommer då också ha den ca 2 cm under.. eftersom jag också ska ha flytväxter sedan. Men ska skaffa ett rör innan också? Finns det någon färg som man kan måla med så att inte fiskarna blir dåliga å så?
#17 - 2 mars 2008 19:36
Eheim 2217 säger jag
#18 - 2 mars 2008 19:42
Tetra-tec eller Am-top..helt klart
#19 - 2 mars 2008 19:43
kör eheim om du har råd, annars så gör jbl bra billigare kopior av just eheim, jag tycker de ser nästan lika dana ut, har inte kollat tekniska datan på de båda då jag ska ha eheims bjässar och de inte finns kopior av dessa från jbl, plus för jbl är att de flesta om inte alla har filtermaterial med i köpet och eheim får du köpa till det.
Lycka till
#20 - 2 mars 2008 19:53
Varför 2217 för?

Jo jag känner lite också så, att välja Eheim om jag har råd. Känns som att de e bra kvalitet. Och om jag just köper 2260 så lär jag ju inte behöva köpa nytt om jag skulle köpa ett större lite längre fram i framtiden.
Som Gaffel snackade om så kan man ju klippa ner lite filtermatta där så hjälper de ju till mycke också. Ska man då ha Grov eller fin? eller kanske båda två? Eftersom jag inte har sett hur den ser ut, så undrar ja hur ja ska klippa dom. Fyrkanter?, hur stora?
#21 - 3 mars 2008 08:26
[quote=Gaffel;1103403]Alldeles för klent filter.[/quote]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tja med tanke på vad ett eheim kostar så kan han lätt köpa 2st EX 1200 och få pengar över, det är en stor fördel eftersom man rengör ett i taget och även om ett går sönder. Jag har bara haft ett am-top. Har några polare som också har men vi har lagt ned dem. De fungerar en tid sedan blir det problem med att de tjuvsuger luft. Inte vet jag men ett mer prisvärt ytterfilter än tetratec får man leta efter.[/FONT][/SIZE]
#22 - 3 mars 2008 09:22
Seras ytterfilter är prisvärt och faktiskt tyst, lätt att rengöra, handhavandet är enkelt.
Bra rening...
Hellre seras ytterfilter än tetratec...(mycket för att tetratec har problem med sina slangar.
#23 - 3 mars 2008 09:25
Kör antingen sera, fluval, eheim pro3e, am-top...tetratec oxå om du orkar byta slangar.

Är väl typ två stycken du ska köra förrutom eheimpro3e.
#24 - 3 mars 2008 15:39
De e många bud i mellerud! =) Ja alla har ju haft olika upplevelser med sina pumpar. Å alla säger olika! De e ju lika enkelt som att väl öl eller sprit! =)
Om man skulle köpa två lite mindre, somrsoderberg föreslog. Kan man då koppla ena till att pumpa ut från BTN och den andra från ett strilrör längst upp?
#25 - 3 mars 2008 15:39
[quote=firefox75;1103683]Seras ytterfilter är prisvärt och faktiskt tyst, lätt att rengöra, handhavandet är enkelt.
Bra rening...
Hellre seras ytterfilter än tetratec...(mycket för att tetratec har problem med sina slangar.[/quote]

Jag har 6st Tetra-Tec, vad är det för problem med slangarna jag skulle ha????
#26 - 3 mars 2008 16:17
Har två tetra tec 1200 till mitt 540l. Funkar finfint!!

Tror att Firefox menar att det blir nån slags beläggning i slangarna ( något han skrivit tidigare i forumet). Har själv inget problem med det! Att tänka på i detta är att Tetra har helt genomskinliga slangar medan en del konkurrenter har gröntransparanta. Eventuellt att viss beläggning inte syns lika väl då??
#27 - 3 mars 2008 16:33
Men beläggning blir det i alla slangar oavsett märke på pumpen.
Det är en chansning att köpa rätt pump, rsöderberg vet jag är allergisk mot de nya modellerna av Eheim medans jag inte har fått måndagsex av dessa, men jag i min tur är inte speciellt förtjust i Fluvalpumpar för att jag har haft otur med dessa.
Köp den pumpen som passar din ekonomi samt du tycker ger dig vad du vill ha i flöde och tillbehör eller om du köper det separat.
#28 - 3 mars 2008 18:42
problemet med tetratec är inte slangarna utan den otroligt smala genomföringen i slangenheten och då blir där stopp!!
#29 - 3 mars 2008 18:44
De flesta

[quote=rsoderberg;1103844]Jag har 6st Tetra-Tec, vad är det för problem med slangarna jag skulle ha????[/quote]

Gnäller på att slangarna sotar igen...efter ett tag.
#30 - 3 mars 2008 18:47
Eller slanganslutningarna...och hur vida man löser det problemet har jag ingen aning om...

Satt o funderade på om man kunde ta upp ut och ingångs hålet på något sätt o köra med grövre slang anslutningar eller någon adapter.

Men sen blev jag osäker på om tetratecs filter klarar av det övertycket när det kommer in mera vatten än vanligt...menar pumpen kanske inte orkar pytsa ut det i samma takt som det kommer in.
#31 - 3 mars 2008 19:36
Om du inte vill ha så strömmt och ändå filtrera stor volymvatten så kan Fx5 vara en bra ide då den har dubbla utblås så att det inte blir så strömmt.
#32 - 3 mars 2008 19:52
Här är i alla fall en rapport om att även AmTops slangar slammar igen:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116027

En fråga till er med ytterfilter:
Hur ofta rengör ni era slangar?
#33 - 3 mars 2008 19:52
:d

[quote=wirre;1104080]Om du inte vill ha så strömmt och ändå filtrera stor volymvatten så kan Fx5 vara en bra ide då den har dubbla utblås så att det inte blir så strömmt.[/quote]

Men han ville ha flera olika typer av filtrering tror jag.
#34 - 3 mars 2008 20:44
Det är inte så mycket snack om AM-Top filtren, är dom inget att ha eller? Det är ju bra pris på dom.

/Danne
#35 - 3 mars 2008 21:42
[quote=åheim;1104012]problemet med tetratec är inte slangarna utan den otroligt smala genomföringen i slangenheten och då blir där stopp!![/quote]
Jag förstår inte helt vart den smala genomföringen i slangenheten är som du refererar till?

Jag kollade på min Tetratec1200 nu och där slangerna kopplas till topplocket är det ca 19mm öppning i båda kopplingarna. Dvs innerdiametern på kopplingsrören där dem gröna "ballofix"vreden sitter är 19mm.

Sedan tittaden jag in i min EHEIM 2028 som just nu är öppen pga reparation av topplockspackningen. Inflödet till pumpen där mäter 21mm i innerdiameter. Men utflödet är ca 5mm!
#36 - 3 mars 2008 21:52
Nu får ni lugna ner er! De e mig ni ska hjälpa och inte tjafsa med varandra! =) Jag vill bara få hjälp med och välja ett bra, billigt fast pålitlig ytterpump. Vill ju att de ska vara lätt och rengöra, ej går sönder så lätt, och som jag även kan ha om jag kanske vill byta upp till ett större akvarium. Fast då brukar man ju sälja vidare pumpen med akvariumet.

Om ni skulle få välja en pump(eller två mindre), vilken skulle det vara?! till ett 540L akvarium?

=)
#37 - 3 mars 2008 22:05
[quote=Ekerö;1104175]Nu får ni lugna ner er! De e mig ni ska hjälpa och inte tjafsa med varandra! =) Jag vill bara få hjälp med och välja ett bra, billigt fast pålitlig ytterpump. Vill ju att de ska vara lätt och rengöra, ej går sönder så lätt, och som jag även kan ha om jag kanske vill byta upp till ett större akvarium. Fast då brukar man ju sälja vidare pumpen med akvariumet.

Om ni skulle få välja en pump(eller två mindre), vilken skulle det vara?! till ett 540L akvarium?

=)[/quote]

Jag tror att det intressanta meningsutbytet aka "tjafs" på olika ytterfilters svagheter/starka sidor hamnade i din tråd beror på bristen av en permanent klistrad tråd som typ heter just "styrkor/svagheter hos olika ytterfilter". På många andra forum klistrar man sådana trådar högst upp i avdelningen. Nu är det så att diskussionen blommar upp varje gång nån undrar vilket ytterfilter som passar bäst (typ 2-3 ggr i veckan i denna avdelning).
Det är ju t.ex ett faktum att vissa har upplevd problem med igenslammning av slangar. För mig vore det intressant att ha en permanent klistrad tråd där man kan rapportera sådana problem och ha folk som försöker hitta lösningar eller workarounds på rapporterade problem med ytterfiltren.
Finns det intresse för detta på detta forum och om så, vem kan klistra upp en sådan tråd?
#38 - 3 mars 2008 22:44
[quote=Martin_Blomberg;1104169]Jag förstår inte helt vart den smala genomföringen i slangenheten är som du refererar till?

Jag kollade på min Tetratec1200 nu och där slangerna kopplas till topplocket är det ca 19mm öppning i båda kopplingarna. Dvs innerdiametern på kopplingsrören där dem gröna "ballofix"vreden sitter är 19mm.[/quote] Ja då undrar jag hur du kom fram till det, för innerdiametern på ex1200.ans slang är 15,2mm.... då kan innerdiametern på slanganslutningen omöjligt vara 19mm;) förövrigt är slanganslutningen 10mm på ex700 (slangens innerdiameter 11,3) är du säker att du har detta filter:)
#39 - 3 mars 2008 22:56
[quote=Martin_Blomberg;1104169]Jag förstår inte helt vart den smala genomföringen i slangenheten är som du refererar till?[/quote]jag menar där du trär på slangarna och skuvar fast dem! blir också en kant där anslutningen sitter inuti slangen och där bromsas vattnet upp och massa smuts samlas där! fluval har löst detta problem genom att kona kanten på anslutningen så det blir inget motstånd!
#40 - 3 mars 2008 23:03
[quote=Ekerö;1104175]Nu får ni lugna ner er! De e mig ni ska hjälpa och inte tjafsa med varandra! =) Jag vill bara få hjälp med och välja ett bra, billigt fast pålitlig ytterpump. Vill ju att de ska vara lätt och rengöra, ej går sönder så lätt, och som jag även kan ha om jag kanske vill byta upp till ett större akvarium. Fast då brukar man ju sälja vidare pumpen med akvariumet.

=)[/quote][SIZE=4]2st fluval 305;););)[/SIZE]
#41 - 3 mars 2008 23:03
[quote=åheim;1104203]Ja då undrar jag hur du kom fram till det, för innerdiametern på ex1200.ans slang är 15,2mm.... då kan innerdiametern på slanganslutningen omöjligt vara 19mm;) förövrigt är slanganslutningen 10mm på ex700 (slangens innerdiameter 11,3) är du säker att du har detta filter:)[/quote]
Mätte igen. Förra gången mätte jag utan att skruva av slangen och med mitt "amerikanska ögonmått". Innerdiametern på pipan som sticker ut från topplocket och som kopplingen med gröna ballofixen skruvas fast i har ca 20mm innerdiameter. Men innerdiametern på kopplingsröret där ballofixen är ca 12-13mm.

Problemet med minskad vattenflöde är alltså mera beroende på kanten på kopplingen till slangen än att det skulle vara liten innerdiameter för vattenflödet (med tanke på Eheims 5mm hål i utblåset)?

Det var lite därför jag ställde frågan om hur ofta folk med ytterfilter rensar sina slangar. Tänkte att de som upplever problem med minskad vattenflödet inte rensar sina slangar?
#42 - 3 mars 2008 23:36
Jag rensar aldrig mina slangar, däremot byter jag ut dem då de börjar bli hårda.
Sedan till frågan så skulle jag personligen fortfarade köra med ett Eheim 2260 till ett 540. Jag har själv bla ett sådant filter till mitt 960 och är kanonnöjd:)!
#43 - 4 mars 2008 06:32
Okej, så nu har jag ett bud på 2st Fluval 305 och ett bud på Eheim 2260.
Nån som vill mer lägga ett bud? =)
#44 - 4 mars 2008 06:51
kör du på 2260, brutal filterkapacitet och ett vansinnigt flöde i en konstruktion som bara går och går, dessutom har du backflödes avtappning.
#45 - 4 mars 2008 07:48
Okej, så nu ligger de 2 röster på Eheim 2260 vs 2st Fluval 305.
Nån mer som vill rösta? :)

En följd fråga ang. Eheim 2260, Hur ofta ska man rengöra den samt på vilket sätt? Har inte haft ett ytterfilter förut.
#46 - 4 mars 2008 08:07
Jag brukar rengöra min när jag märker att flödet minskar, och då rengör jag bara den blå filtermattan jag har som ligger som ett lock inuti. Detta sker kanske med 6 månaders mellanrum och på så vis har jag fortfarande kvar mycket av de goda bakterierna.
Jag öppnar öven avtappningskranen som sitter i botten och får då ut större löst skräp som ligger längst ner i pumpen.
Men köp nu inte ett filter innan du har kollat igenom alla för och nackdelar ordentligt, det går en hel del filtermaterial i en 2260 som inte följer med i köpet, och det är inte gratis precis. Men å andra sidan tyckte jag inte det filtermaterialet som följde med en Fluval jag köpte var så mycket att ha heller, så det blev till att köpa nytt iaf;).
#47 - 4 mars 2008 08:24
[QUOTE=Ekerö;1104295]En följd fråga ang. Eheim 2260, Hur ofta ska man rengöra den samt på vilket sätt? Har inte haft ett ytterfilter förut.[/QUOTE]
Det beror på många parametrar, tex filtermaterial och belastning. Jag har haft en 2260 som gått med makaroner och Ehfi-substrat tillsammans med ett förfilter av medelgrov filtermatta vid insuget. Förfiltret gjorde jag rent var 2:a - 4:e vecka, medans filtermaterialet i ytterfiltret fick vara orört i åratal...

2260 är ett mycket bra filter som bara går och går. Enda nackdelen är att det saknar snabbfäste för anslutningarna som Eheims nyare filter har, och att dubbelkranar i den storleken kostar $$$. (Personligen skippade jag snabbkopplingarna, utan svor högt de få gånger jag gjorde rent filtret)
#48 - 4 mars 2008 09:32
Undrar om en miljard små biobollar är ett alternativ i en 2260?
#49 - 4 mars 2008 09:41
Har jag förstått det rätt att 2260 inte har separata filterbehållare?
#50 - 4 mars 2008 10:01
De jag sett har inte haft det, men kanske Eheim tagit fram sådana men jag tvivlar.
#51 - 4 mars 2008 10:06
2260 är en stor jävla motor monterad på en stor jävla hink, visst, jätte gulligt med hinkar för olika kombinationer av filtermedium och det är säkert jättesmidigt och användbart på små gulliga ytterfilter där det ska plockas isär och rengöras stup i kvarten..
#52 - 4 mars 2008 10:08
2260 är en stor jävla motor monterad på en stor jävla hink, visst, jätte gulligt med små filterhållare som stjäl utrymme för olika kombinationer av filtermedium och det är säkert jättesmidigt och användbart på små gulliga ytterfilter där det ska plockas isär och rengöras stup i kvarten..
#53 - 4 mars 2008 10:56
[quote=Gaffel;1104355]2260 är en stor jävla motor monterad på en stor jävla hink, visst, jätte gulligt med små filterhållare som stjäl utrymme för olika kombinationer av filtermedium och det är säkert jättesmidigt och användbart på små gulliga ytterfilter där det ska plockas isär och rengöras stup i kvarten..[/quote]
Eheim 2260 är för akvarier upp till 1500liter. Kopplar man ihop Kjell Fohrmans svar i en annan tråd med att akvariet i fråga är 540 liter så blir ju följdfrågan om 2260 med massor av filtermaterial helt enkelt är överdimensionerat för ändamålet?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116023

"Sedan finns det ingen anledning att överdimensionera filtret rejält eftersom nyttobakterierna behöver näring för att överleva och ett jättefilter i ett litet akvarium/glest besatt akvarium/tätt beväxt akvarium kommer inte att få näring tillräckligt."
#54 - 4 mars 2008 12:21
"The Number of the Beast"

Bara att öka fisklasten, inser att man faktiskt skulle kunna hålla några guldfiskar i ett 540 om man kör en 2260, dessutom handlade tråden även om att ev kunna byta upp sig i akvariestorlek, och vad är då inte bästa tänkbara att bara daska i ett redan inkört filter.

Dessutom, hur vanligt tror nån att det är att slangarna slammar igen med ett vattenflöde på 0,666 liter per sekund?
#55 - 4 mars 2008 12:26
Bara att öka fisklasten, inser att man faktiskt skulle kunna hålla några guldfiskar i ett 540 om man kör en 2260, dessutom handlade tråden även om att ev kunna byta upp sig i akvariestorlek, och vad är då inte bästa tänkbara att bara daska i ett redan inkört filter.

Dessutom, hur vanligt tror nån att det är att slangarna slammar igen med ett vattenflöde på 0,666 liter per sekund?

[CENTER]http://aquatrop.dgserver6.de/images/product_images/popup_images/1694_0.jpg"" target="_blank">"The Number of the Beast"[/CENTER]
#56 - 4 mars 2008 12:28

[CENTER]"The Number of the Beast"[/CENTER]
#57 - 4 mars 2008 13:14
2 stk Fluval 305 kostar ca 2000kr (då ingår filtermaterial).
1stk 2260 kostar ca 2800kr (du behöver köpa till 18 liter filtermaterial).

Med tanke på vad som sagts om överkapaciteten ovan + minst 1000kr dyrare för en 2260 lägger jag min röst på 2 stk Fluval 305. Pengarna du sparar in på ytterfilterköpet kan du använda för andra akvaristiska inköp.
#58 - 4 mars 2008 14:27
Filter käns dock inte som området där man bör göra mest besparingar...

Min röst går på 2260. Öppnar mer möjligheter i framtiden. Sen att den går och går och går och gå...
#59 - 4 mars 2008 14:30
Ursäkta utrycket men min farmor pinkade snabbare än ett 305 presterar så ytvattencirkulationen kommer att bli lidande..

Då kontrar jag med ett EHEIM 2260 från Aquatropen för 2064:-
Bilagor:
#60 - 4 mars 2008 14:38
[quote=Gaffel;1104485]Ursäkta utrycket men min farmor pinkade snabbare än ett 305 presterar så ytvattencirkulationen kommer att bli lidande..

Då kontrar jag med ett EHEIM 2260 från Aquatropen för 2064:-[/quote]
Låter billigt och bra. Har du en länk?
#61 - 4 mars 2008 14:43
#62 - 4 mars 2008 15:11
[quote=Gaffel;1104497]http://www.aquatrop-shop.de/[/quote]
Ganska bra priser i den butiken. Tyvärr förstår jag det som att dem inte säljer utanför Tyskland? :
"Wir liefern nur innerhalb von Deutschland per Post oder Spedition!"
http://aquatrop.dgserver6.de/shop_content.php?coID=1

Eller har du handlat därifrån?
#63 - 4 mars 2008 15:25
[quote=Gaffel;1104485]Ursäkta utrycket men min farmor pinkade snabbare än ett 305 presterar så ytvattencirkulationen kommer att bli lidande..

Då kontrar jag med ett EHEIM 2260 från Aquatropen för 2064:-[/quote]och hon va en elefant....? Att hänvisa till tyska sidor är väl ganska meningslöst iallfall, för vad kostar inte frakten!
Bilagor:
#64 - 4 mars 2008 15:27
[quote=Ekerö;1104295]Okej, så nu ligger de 2 röster på Eheim 2260 vs 2st Fluval 305.
[/quote]...eller 2st fluval 405 om du är rädd att du får för lite flöde;)
#65 - 4 mars 2008 15:41
Har du kikat här?http://www.akvarieshopen.se'

på denna kanske?

http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2028-professional-p-33.html

Edit: jasså det hade du såg jag..
De verkar bra iaf - lagom är bäst :D
#66 - 4 mars 2008 17:54
Får till mitt försvar hävda att jag ytterst sällan handlar nånting i svenska butiker, så fort jag får chansen vänder jag mitt ansikte till det stora landet i söder..

Sen var det en positiv överaskning att priset på 2260 var så pass bra på Flodströms.. ..även om dom som pwss har fått fel på liter per timme och watt..

Och den som inte pinkar i kapp ett 305 får skämmas i ett hörn.. :D
#67 - 5 mars 2008 19:09
Om jag nu skulle köpa ett 2260, vad för filter och hur mycke?
#68 - 5 mars 2008 19:17
Jag har 1 förpackning med Ehfisubstrat http://www.pwss.se/product.php?productid=543&cat=846&page=1, och har sedan fyllt upp till 15 cm från kanten med biobollar och överst en 10 cm tjock filtermatta.
Kolla på priser söderöver då det kan löna sig för dig att köpa pumpen från Tyskland.
#69 - 5 mars 2008 20:22
[quote=ansjo;1103875]Men beläggning blir det i alla slangar oavsett märke på pumpen.
Det är en chansning att köpa rätt pump, rsöderberg vet jag är allergisk mot de nya modellerna av Eheim medans jag inte har fått måndagsex av dessa, men jag i min tur är inte speciellt förtjust i Fluvalpumpar för att jag har haft otur med dessa.
Köp den pumpen som passar din ekonomi samt du tycker ger dig vad du vill ha i flöde och tillbehör eller om du köper det separat.[/quote]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nja, allergisk är kanske inte rätt ord – men jag kan tycka att andra är mer prisvärda och krånglar inte mer än eheim heller. Mina 6st har inte slaggat igen utan alla fungerar helt perfekt.[/FONT][/SIZE]
#70 - 5 mars 2008 21:20
[quote=ansjo;1105278]Jag har 1 förpackning med Ehfisubstrat http://www.pwss.se/product.php?productid=543&cat=846&page=1, och har sedan fyllt upp till 15 cm från kanten med biobollar och överst en 10 cm tjock filtermatta.
Kolla på priser söderöver då det kan löna sig för dig att köpa pumpen från Tyskland.[/quote]

Skulle du kunna hjälpa mig med å fixa det då! Har försökt å gå in på en tysk sidan där.. fattar nada! Vet knappt va ja ska gå in på.
Och den filtermattan högst upp. Är den fin eller grov?
#71 - 6 mars 2008 06:28
2st Fluval 405 röstar jag på.
Man måste bara älska deras slangar.
Bra förfilter och bra tryck i filtrerna.
Dessa två stoppar ju för större kar framöver.
2260 är som sagt var overkill för ett 540l och lika så för ett 720l typ...jävla flås rent utsagt.
Jag kör med 2260 i ett 960l och även i det får jag tänka till en eller två gånger vilka arter jag ska stoppa ner så att de klarar av flåset.

Nu kör jag inte med strilrör utan med ett platt utblås.
Som faktiskt kommer från fluval.
Nämnas kan att Fluval 405 är menat för 400liter men avseende filtermassan och flödet anpassat för kar upp till 600liter.
2st gör således jobbet att rena ett 960liters om så skulle vara.
Sålänge man skiter i strilrören utan kör med platt utblås så klarar det filtret av mer än vad man tror.

Ska man ha det effektivaste idag så skulle jag nog trots allt valt droppfilter.
Dels bygger du det själv, förbaskat mycket bättre biologiskrening och även kemisk, samt mekanisk.
Du behöver filtermaterial, cirkulationspump, bra idé om hur du ska bygga.

Annars har du ju de stora dammfiltrer paket.
http://www.vattenliv.nu/filterpaket-powerclear-2500-easy-2400-p-235.html

http://www.vattenliv.nu/bioclear-10000-p-1114.html
Är ett såkallat tryckfilter som faktiskt är ett ytterfilter men utan motordel.
Till det köper man en http://www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1
Sen så har du super super bra rening samt någe att växa i:D
För billigare penning än både 2260 och alternativt 2*405.
#72 - 6 mars 2008 07:06
[quote=Ekerö;1105377]Skulle du kunna hjälpa mig med å fixa det då! Har försökt å gå in på en tysk sidan där.. fattar nada! Vet knappt va ja ska gå in på.
Och den filtermattan högst upp. Är den fin eller grov?[/quote]
Filtermattan jag har i pumpen är fin.
Här är länken till aquaristic.net fast på engelska som även jag tycker är lite lättare att fatta;): http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/f32c28a121b5da7b08d68d3b68dc3f45/cl/start/tpl/-/lang/1
#73 - 6 mars 2008 07:14
[quote=firefox75;1105523]2260 är som sagt var overkill för ett 540l och lika så för ett 720l typ...jävla flås rent utsagt.
Jag kör med 2260 i ett 960l och även i det får jag tänka till en eller två gånger vilka arter jag ska stoppa ner så att de klarar av flåset.
[/quote]
Jag har som du detta filet i ett 960 samtidigt som jag kör med ett Eheim 2217 samt en cirkulationspump AquaClear Powerhead 50 med quickfilter på och man ser knappt på vattnet att det rör sig och jag har diskus i mitt kar!
Att du får sådan skjuts på vattnet om du inte vill ha det tycker jag låter konstigt då det inte är så svårt att göra något åt det problemet.
Att sedan säga till någon som vill satsa på ett bra filter med bra kapacitet att filtret är overkill anser jag vara ett rent struntsnack, sedan om det är ett FX5 eller 2260 spelar ingen roll!
Bilagor:
#74 - 6 mars 2008 08:06
..this is a EHEIM 2260, the most powerful external filter in the world..

Tittade lite på kostnaderna för filtermedium som ex makaroner, biobollar/substrat pro, fin/grov blå matta etc och den tusenlappen det kostar att fylla ett 2260 kan man slå ut på en tioårsperiod bara man struntar i mekaniska engångsfilter och annat, på sin höjd att man kan ha ett pack aktivtkol liggande för rensning av medicinerat vatten o dyl..

Så rent kostnads effektivt har jag svårt att se varför man skulle undvika att satsa på ett filter som mig veterligen inte drar tjuvluft, stänger av sig själv, slammar igen varannan vecka osv..

Ett EHEIM 2260 är lite som Dirty Harrys Magnum .44, "..this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off.."

Ny teknik i all ära men kan det bli mer effektivt och basic än eheims classic modeller?
#75 - 6 mars 2008 08:47
:d

[quote=ansjo;1105536]Jag har som du detta filet i ett 960 samtidigt som jag kör med ett Eheim 2217 samt en cirkulationspump AquaClear Powerhead 50 med quickfilter på och man ser knappt på vattnet att det rör sig och jag har diskus i mitt kar!
Att du får sådan skjuts på vattnet om du inte vill ha det tycker jag låter konstigt då det inte är så svårt att göra något åt det problemet.
Att sedan säga till någon som vill satsa på ett bra filter med bra kapacitet att filtret är overkill anser jag vara ett rent struntsnack, sedan om det är ett FX5 eller 2260 spelar ingen roll![/quote]

Men hallå.
2260 ör overkill för det kar han har idag.
Finns inget som egentligen enligt mig kan motivera ett 2260 till 540liter.
Dels så är filtret 2260 skapat utifrån eheims aspekt på stora kar...
Sen så även om han byter så kommer han kanske vilja ha kvar sitt gamla 540l å då står han inför nästa problem att köpa filter till det.
Jag tycker att man ska köra på ett filter avsätt för storleken på akvariet och inte tro att det går att manipulera med stort filter till litet kar och hoppas på superB rening.
Detta eftersom man pratar om att strypa flödet och då gå miste om mycket filterbakterier eftersom dessa måste ha fart o flås...o inte stå stilla.
Med 2260 i ett 540liters kommer man strypa flödet och då har ju vinsten med stor filtermassa gått förlorat eftersom bakterierna inte koloniserar på grund av nedsatt genomströmning.

Skrevs massa om det både här och på ciklid...och för att ett filter ska fungerar optimalt så ska flåset vara super för annars missar man själva poängen med att bakterier behöver syre i god genomströmning.

Så därför lutar jag mig tillbaka på den undersökningen och förklaringen som getts av ledande experter på rening.

Bättre att köra med 2st 305, eller 2st 405.
då de kan gå på max hela tiden....och utför den rening som behövs.

Jag ahr aldrig sagt att eheim är dåligt utan att man bör fortfarande satsa på filter väl avvägt till ens akvarium.

Annars skulle man hypotetiskt sätt kunna stoppa ner en båtmotor2hk bakom en tjock filtermatta o köra i ett 540liter o säga att det är bra.

Dessutom så tillverkas ju ytterfilter med storlek/filtervolym/genomströmning/kapacitet...finns säkert en snygg spec på de olika aspekterna...och varför det ska vara så...

Så nej...köp filter som funkar nu...inte ett som ska funka om exempelvis 2år när man byter upp sig.
Trots att eheim 2260 är ett klart prisvärt filter för stora kar så skulle jag satsat på andra prisvärda alternativ.
Driftsäkert är 2260 bra och har väldigt hög kvalitet för det ända mål det är ämnat för...
Har ju svårt att tänka mig varför eheim som är en super tillverkare av filter skriver...:
Till Akvarium ca 1500 liter.
Pumpeffekt 1900 l/t
Filtervolym 18 liter
Effekt 50 w

Så min fråga kvarstår...ska man ta i så förbaskat???
Till ett 540liters???
#76 - 6 mars 2008 09:08
Från bilderna ser det ut som att 2260 inte har en pumpknapp alá 2028 och Tetratec1200, vars funktion är att fylla filtret med vatten vid igångsättning och efter rengöring/avstängning. Stämmer det?
Isåfall har jag en fråga, mitt JBL ytterfilter har inte heller detta och jag tycker det är rätt bökigt att starta upp det och få igång cirkulationen igen. Behöver tips på hur man kan fylla filtret från insug till utblås. Hur gör ni med 2260 för att fylla filtret och få igång cirkulationen igen? Suger i utloppsröret?
#77 - 6 mars 2008 10:56
firefox75, vem har skrivit om att strypa filtret? Du kan ha fler strilrör och borra upp dem om det behövs för att få mindre fart på vattnet.
Hur mycket kapacitet anser du det ska vara i ett 540 liters kar på pumparna?
Låt Martin Blomberg göra som han vill och bli inte desperat att han inte följer ditt råd;)!
#78 - 6 mars 2008 10:59
[quote=Martin_Blomberg;1105590]Från bilderna ser det ut som att 2260 inte har en pumpknapp alá 2028 och Tetratec1200, vars funktion är att fylla filtret med vatten vid igångsättning och efter rengöring/avstängning. Stämmer det?
Isåfall har jag en fråga, mitt JBL ytterfilter har inte heller detta och jag tycker det är rätt bökigt att starta upp det och få igång cirkulationen igen. Behöver tips på hur man kan fylla filtret från insug till utblås. Hur gör ni med 2260 för att fylla filtret och få igång cirkulationen igen? Suger i utloppsröret?[/quote]
Jag suger i utloppsröret när jag fyller mitt filter och när detta är fyllt är det bara att trycka i kontakten:)! Detta funkar mycket bättre på mitt 2260 än både Eheim 2217 och 2215 och beror nog på att själva pumphuvudet ligger utanpå pumpen.
#79 - 6 mars 2008 11:27
innan man stoppar filterslangen i munnen ska man tänka på att du kan få i dig onyttiga microorganismer och ev. sjukdomssmitta som kan finnas i karet som kan göra dig fruktansvärt sjuk så jag skulla ALDRIG utsätta mig för det:)
#80 - 6 mars 2008 11:29
[quote=åheim;1105628]innan man stoppar filterslangen i munnen ska man tänka på att du kan få i dig onyttiga microorganismer och ev. sjukdomssmitta som kan finnas i karet som kan göra dig fruktansvärt sjuk så jag skulla ALDRIG utsätta mig för det:)[/quote]
OK, men hur skall man göra då med ett ytterfilter utan pumpknapp?
#81 - 6 mars 2008 11:33
antingen fyller upp hela filtret med vatten efter rengöring eller har en tratt och fyller upp filtret genom insuget eller köper ett filter med pumpknapp för automatisk fyllning!
#82 - 6 mars 2008 11:36
[quote=åheim;1105628]innan man stoppar filterslangen i munnen ska man tänka på att du kan få i dig onyttiga microorganismer och ev. sjukdomssmitta som kan finnas i karet som kan göra dig fruktansvärt sjuk så jag skulla ALDRIG utsätta mig för det:)[/quote]

Nu får du väl ta och hejda dig lite va eller har du aldrig kysst en flicka?
Själv undviker jag att bli slickad i ansiktet av hundar men det beror bara på att dom använder sin tunga till att tvätta sig..

Fet Howard Huges varning på dig åheim..
#83 - 6 mars 2008 11:39
[quote=åheim;1105628]innan man stoppar filterslangen i munnen ska man tänka på att du kan få i dig onyttiga microorganismer och ev. sjukdomssmitta som kan finnas i karet som kan göra dig fruktansvärt sjuk så jag skulla ALDRIG utsätta mig för det[/quote]

Nu får du väl ta och hejda dig lite va eller har du aldrig kysst en flicka?
Själv undviker jag att bli slickad i ansiktet av hundar men det beror bara på att dom använder sin tunga till att tvätta sig..

Hoppas du skämtar annars är det fet Howard Huges varning på dig åheim..

På Eheims hemsida finns även informationen om just att suga i utloppsslangen tills häverteffekt uppnås och det kommer inget vatten in i munnen men om man inte gillar det så finns det ett tillbehör för påfyllning som säljs av just Eheim..
#84 - 6 mars 2008 11:40
Då har jag nog haft tur under mina år jag har haft ytterfilter:)! Men det är bara att suga till, sedan sköter det sig själv.
Vad är det för sorts onyttiga microorganismer och sjukdomssmitta man ska akta sig för?
#85 - 6 mars 2008 14:38
ja för det första så har vi heterotrofa bakterier som man förövrigt har problem med när man använder filter i bla. drickautomater mm. sen finns det väl en uppsjö till som inte jag har möjlighet att rabbla upp, vad tror du gaffel det är för microorganismer som bryter ner all askit i karet och hur tror du det påverkar din baterieflora i magen Men du ska inte va så jävla naiv!!! Ta istället och kolla upp bakteriehalter i akvariet innan ni yttrar dig och liknar mig vid nån howard what!! http://www.hvr.se/vatten/mikroorganismer_i_vatten.html
#86 - 6 mars 2008 15:56
[quote=ansjo;1105535]Filtermattan jag har i pumpen är fin.
Här är länken till aquaristic.net fast på engelska som även jag tycker är lite lättare att fatta;): http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/f32c28a121b5da7b08d68d3b68dc3f45/cl/start/tpl/-/lang/1[/quote]

;P
#87 - 6 mars 2008 16:09
Så om jag skulle köpa 2st 305, vad skulle jag få köpa till för att det ska fungera perfekt, firefox75? Och behöver jag ha nått annat än just dom två ytterfilterna? Nån annan pump eller så?
#89 - 6 mars 2008 19:14
[quote=Gaffel;1105926]http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Hughes[/quote]

ååå den länken kom in för att..?
#90 - 6 mars 2008 19:22
Om du jag får krångla lite med er! Om jag skulle vilja ha en pump med integrerade starthjälp. Vad skulle ni rekomendera då? Tänkte på om tjejen ska lära sig och framför allt göra det! Så måste det nog vara ett sådant. För hon kommer tycka att det är för äckligt å suga från insugnings röret. Ja vet va ni kommer svara..! så gör inte det!(på att suga alltså!)
#91 - 6 mars 2008 20:21
Beror

[quote=Ekerö;1105818]Så om jag skulle köpa 2st 305, vad skulle jag få köpa till för att det ska fungera perfekt, firefox75? Och behöver jag ha nått annat än just dom två ytterfilterna? Nån annan pump eller så?[/quote]

På vart du köper dem. Normalt behöver man inget mera.
#92 - 6 mars 2008 20:24
[quote=firefox75;1105975]På vart du köper dem. Normalt behöver man inget mera.[/quote]

Om jag skulle köpa dom på PWSS.
#93 - 6 mars 2008 20:40
Filtermatta eventuellt...
men oftast så medföljer bra med filtermaterial.
#94 - 6 mars 2008 20:42
okej, efter du är här nu.. kan du föreslå... en pump med integrerade starthjälp. Vad skulle du rekomendera då? Tänkte på om tjejen ska lära sig och framför allt göra det! Så måste det nog vara ett sådant. För hon kommer tycka att det är för äckligt å suga från insugnings röret.
#95 - 6 mars 2008 23:31
[quote=Ekerö;1105936]Om du jag får krångla lite med er! Om jag skulle vilja ha en pump med integrerade starthjälp. Vad skulle ni rekomendera då? Tänkte på om tjejen ska lära sig och framför allt göra det! Så måste det nog vara ett sådant. För hon kommer tycka att det är för äckligt å suga från insugnings röret. Ja vet va ni kommer svara..! så gör inte det!(på att suga alltså!)[/quote]jag är på samma linje som firefox och säger 2st fluval 305, den har integrerad starthjälp och är så enkel som det överhuvudtaget kan vara, när "tjejen" ska rengöra filtret så drar hon först ur sladden sen drar hon upp översta spaken på toppen av filtret för att stänga flödet i slangarna, när den spaken nu står i upprätt läge kommer man åt spaken under och den drar man också uppåt och då lossar man hela slangenheten, lyft sakta ur slangenheten ur sitt fäste för att unvika vattendropp, låt slangenheten hänga kvar och bär filtret till badrummet och rengör.... sen tillbaks med slangenheten ner med spakarna och i med sladden! vatten finns ju kvar i slangarna och startar automatiskt häverteffekten och filtret fylls (och om det inte gör det så pumpar man bara i starthjälpen!) PWSS är bra att ha att göra med men de är ibland inte så snabba med leveransen men oftast 8-12 dgr:)
#96 - 7 mars 2008 06:00
Jepp

[quote=Ekerö;1105997]okej, efter du är här nu.. kan du föreslå... en pump med integrerade starthjälp. Vad skulle du rekomendera då? Tänkte på om tjejen ska lära sig och framför allt göra det! Så måste det nog vara ett sådant. För hon kommer tycka att det är för äckligt å suga från insugnings röret.[/quote]

Alla fluvals ytterfilter har integrerad starthjälp.(fx5, har inte samma modell på starthjälp, men 104-404,105-405 har samma system).
Så välj det ytterfilter som passar era behov.

Det är ju viktigt tycker jag att åtminstone en person till i hushållet ska kunna göra rent filtrerna...
För man kanske inte är hemma själv och kan göra det.
#97 - 7 mars 2008 06:12
FX5 har ingen starthjälp alls, är det inget vatten i slangarna så står det filtret still precis som alla andra filter så jag förstår inte vilken modell av starthjälp den skulle ha?
#98 - 7 mars 2008 06:19
[quote=åheim;1105751]ja för det första så har vi heterotrofa bakterier som man förövrigt har problem med när man använder filter i bla. drickautomater mm. sen finns det väl en uppsjö till som inte jag har möjlighet att rabbla upp, vad tror du gaffel det är för microorganismer som bryter ner all askit i karet och hur tror du det påverkar din baterieflora i magen Men du ska inte va så jävla naiv!!! Ta istället och kolla upp bakteriehalter i akvariet innan ni yttrar dig och liknar mig vid nån howard what!! http://www.hvr.se/vatten/mikroorganismer_i_vatten.html[/quote]

Då har jag haft tur i 35 år. Men man suger för länge om man får det i munnen :D
#99 - 7 mars 2008 06:20
Heterotrofa bakterier
Dricksvatten innehåller normalt stora mängder långsamväxande heterotrofa bakterier. Även om de flesta heterotrofa bakterier inte är skadliga för friska individer, så är det möjligt att några av dem är opportunistiska patogener och kan vara farliga för människor med nedsatt immunförsvar.

Spädbarn, gamla, kemoterapi- och aidspatienter hör till den sårbara gruppen.

Jag viste inte att du var svårt sjuk Howard!
#100 - 7 mars 2008 06:21
[quote=rsoderberg;1106112]Då har jag haft tur i 35 år. Men man suger för länge om man får det i munnen :D[/quote]

HAHAHAHA!!!:D
#101 - 7 mars 2008 06:57
[quote=firefox75;1106105]Alla fluvals ytterfilter har integrerad starthjälp.(fx5, har inte samma modell på starthjälp, men 104-404,105-405 har samma system).
Så välj det ytterfilter som passar era behov.

Det är ju viktigt tycker jag att åtminstone en person till i hushållet ska kunna göra rent filtrerna...
För man kanske inte är hemma själv och kan göra det.[/quote]

Okej, så om jag köper 305 så har den integrerad starthjälp?
#102 - 7 mars 2008 07:17
Jepps...det har den...asså fluval 305:D
#103 - 7 mars 2008 13:53
[quote=Gaffel;1106114]Heterotrofa bakterier
Dricksvatten innehåller normalt stora mängder långsamväxande heterotrofa bakterier. Även om de flesta heterotrofa bakterier inte är skadliga för friska individer, så är det möjligt att några av dem är opportunistiska patogener och kan vara farliga för människor med nedsatt immunförsvar.

Spädbarn, gamla, kemoterapi- och aidspatienter hör till den sårbara gruppen.

Jag viste inte att du var svårt sjuk Howard![/quote]blir man så där av att andas betongdamm hela dagarna;)
#104 - 7 mars 2008 17:40
[quote=Gaffel;1106115]HAHAHAHA!!!:D[/quote]

Bra att du tog det så, så att du inte tyckte att jag var dryyyyg :)
#105 - 7 mars 2008 18:45
okej, så bra! Vet du om det ingår allt om man köper från flodins också? tänkte att de var lite billigare där.
#106 - 8 mars 2008 05:34
Med tanke på att åheim inte svarat så.. HAHAHA!!!
#107 - 8 mars 2008 09:34
[quote=Gaffel;1106611]Med tanke på att åheim inte svarat så.. HAHAHA!!![/quote]... nu får du bestämma dig gaffel, åheim eller howard... de måste va betongdammet:D:D:D
#108 - 8 mars 2008 11:20
Ja är man betongare så sköljer man ner betongdammet med ett par djupa klunkar akvarievatten, jobbar du åheim eller sitter du på kontor?
#109 - 8 mars 2008 19:11
[quote=Ekerö;1106455]okej, så bra! Vet du om det ingår allt om man köper från flodins också? tänkte att de var lite billigare där.[/quote]
Det går bra att kontakta dem via hemsidan eller per telefon. Dem har alltid svarat när jag har frågat (epost, kontaktformulär och mobil). Fråga dem.
Bilagor:
Maffia666
#110 - 8 mars 2008 20:17
[quote=Gaffel;1106115]HAHAHAHA!!!:D[/quote]Okej där ser man!! en som tatt det i munnen, det var det jag misstänkte med dig Jesper att du var en ....
#111 - 9 mars 2008 16:10
Flodins brukar leverera fluvals ytterfilter med filtermaterial.
Annars så kostar det inte värst mycket att köpa blåfiltermatta.
#112 - 9 mars 2008 16:53
Tack för all hjälp som ni har gett mig! Är väldigt tacksam för alla svar!

Mvh Markus

Annons