Val av rör!!

#1 - 21 augusti 2009 18:54
Skulle vilja ha hjälp med val av rör till mitt akvarium. Har en malawi balja med en del växter i, hör och häpna ;). Och har ingen aning om vad jag har ingen aning om vad jag skall välja för rör. Ska man ta ett med bra färgåtergivning och ett växt rör?! Kan ju tillägga att det är en t8 armatur
#2 - 21 augusti 2009 21:41
Sattsa på dina fiskar du och ta ett som återger dem bra. Har man malawi är man en fiskmänniska och inte växt;)
#3 - 21 augusti 2009 22:14
mitt råd är hagen power-glo, ger bra färg på fiskarna och bland dom bästa för växter :)
#4 - 22 augusti 2009 19:03
Fuzzop skrev:
mitt råd är hagen power-glo, ger bra färg på fiskarna och bland dom bästa för växter :)

nej min brosa testa det det funka inge vidare
#5 - 22 augusti 2009 19:11
På vilket sätt "funka det inge vidare"?
Hagen PowerGlo och Philips Aquarelle är erkända som de absolut bästa rören som finns för sötvattensakvarier. En kombination av dessa två slår allt.

Vad har du för mål med din belysning? Om svaret är något så okonstruktivt som "att det ser snyggt ut" så vill jag att du berättar vad som är "snyggt", för annars kan vi inte hjälpa dig. ;)
#6 - 22 augusti 2009 19:33
Bästa röret ;)
http://zpet.se/forum/showthread.php?t=82596

är målet vissa färger så är denna länken bättre
http://saurama.aqua-web.org/
#7 - 22 augusti 2009 20:37
vargunge skrev:
nej min brosa testa det det funka inge vidare

om han ville ha onaturliga färger eller växter som inte trivs så är det säkert ett dåligt rör för honom men det får va hans problem.
sylvania aquastar som flygrc länkar om är nog lite lite vassare för växterna men har enligt mig inte lika naturligt ljus utan lite mera åt det lila hållet och skulle nog bara va mitt första val om det bara fanns röda och blåa fiskar i karet eller att växterna har högre prio än fiskarna :)
#8 - 31 augusti 2009 09:38
En ren parentes i sammanhanget: Drog igång ett gammalt 375 liters för några månader sedan. Det medföljde en gammal glödlampsramp som jag rensade ur och satte i elektroniken från en vanlig lysrörsarmatur. Jag satte i två vanliga 120-rör, hade ett vanligt 840 och köpte ett 865 på Hornbach. Växterna tog sig sådär efter 2 månader sedan uppstart, men förra veckan bytte jag ut 840-röret mot ett Aquarelle, som jag haft bra erfarenheter av tidigare. På en vecka är skillnaden total! Min ceratopteris fick monsterfart igen och hornsärven gick bärsärk.
Bilagor:
#9 - 31 augusti 2009 10:23
Fuzzop skrev:
eller att växterna har högre prio än fiskarna :)

Och det har de:D

Här är bilder på hur det ser ut plus när jag bytt 2 rör till andra
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1317069&postcount=228
#10 - 31 augusti 2009 17:57
Jag skall köra med 4 lysrör till mitt nya 375 liters. Har köpt 2 Philips Aquarelle och en Sylvania aquastar, skall sätt in de först och se om jag sedan vill ha vitare eller gulare ljus. Anar att jag drar åt det vitare och kör på ett aquarelle till. Men jag skall köra mycket växter och stimfisk.
#11 - 31 augusti 2009 17:58
Rödare ger ett trevligt ljus med. Arcadia plantpro är inte så tokiga
#12 - 31 augusti 2009 19:53
flygrc skrev:
Och det har de:D

Här är bilder på hur det ser ut plus när jag bytt 2 rör till andra

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1317069&postcount=228

jo för mig oxå men inte alla har samma prio ;)
bara om du undrar så tycker jag nog fiskarna ser lite klarare ut i färgerna på nedre bilden, men det kan lika gärna va kameran som spelar ett spratt, iaf inga gigantiska skildnader när det är på bild så där :)
#13 - 31 augusti 2009 20:21
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8318

Kolla det röret också ska nog vara ganska bra.
#14 - 3 september 2009 18:33
Fuzzop skrev:

Ja du Fuzzop, du visste nog något som inte jag visste;)
Jag fick tag i två rör för ett par veckor sedan som sattes i 200l karet..
Det växer inte fort men å andra sidan ska det inte det när det varken är samma pulver i 200 l karet,3w/l istället för 0,6w/l eller CO2 som jag har i 540 karet.
Det jag vill förmedla är att Hygrophila polysperma
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
fick otroligt vackra skott, får det ibland i det stora karet med men långt ifrån detta:) Kan ju vara att ska man få fram dom färgerna ska man ladda på mindre med ljus(men jag har fått för mig att det är tvärt om), poängen är att karet verkar vara mera lättskött med det ljuset.

Rören hette liknande, dock såg jag inte namnet Hagen någonstans
Bild på förpackningarna
[ATTACH]22756[/ATTACH]

Bild på Hygrophila polysperma i 200l karet med dito rör
[ATTACH]22757[/ATTACH]

Också en bild på Hygrophila polysperma i 540 karet med Sylvania Aquastar
[ATTACH]22758[/ATTACH]
#15 - 4 september 2009 09:40
Roligt med lite fina växter, konstigt att det inte står hagen nånstans på kartongerna men det är iaf 2st hagenrör, aqua-glo är ju lite svagare effekt från men snyggt ljus.
Att du får sån utfärgning tror jag inte enbart beror på rören utan mera att dom får bra med ljus men ingen co2 så dom får tid att utveckla färgen och om du drog ner på co2 i stora karet skulle det nog bli liknande effekt ;)
#16 - 4 september 2009 10:33
Fuzzop skrev:
Roligt med lite fina växter, konstigt att det inte står hagen nånstans på kartongerna men det är iaf 2st hagenrör, aqua-glo är ju lite svagare effekt från men snyggt ljus.

Att du får sån utfärgning tror jag inte enbart beror på rören utan mera att dom får bra med ljus men ingen co2 så dom får tid att utveckla färgen och om du drog ner på co2 i stora karet skulle det nog bli liknande effekt ;)

Jo det stod Hagen, hittade det sedan, när jag fått på mig läsbrillorna[:o]

Intressant tanke, fast för att få reda på det gillar jag bättre tanken på att skjuta i CO2 i lila karet:D
#17 - 4 september 2009 12:01
Ja den varianten ger väl samma svar på frågan, brukar ju ta ett tag innan växterna maxar sitt co2 upptag bara med risk för alger som bonus.
Kanske lika bra att bara nöja sig med att växterna ser fina ut och skita i varför :)

Annons