Val av pump..

#1 - 25 november 2003 13:21
<font face="Verdana"></font id="Verdana"><font size="2"></font id="size2"><font color="black"></font id="black">
Jag har bestämt mig för att återuppta ett gammalt intresse i att trycka igång mitt 152 liters akvarium. Mitt problem ligger i att jag inte har ngn pump att tillgå och funderar på följande: den lokala fiskeaffären rekommenderade en Fluval 4+ som för övrigt var den enda dom hade och kostade 460:-, är den något att ha eller bör man satsa på en Eheim och i så fall vilken modell? Jag lägger gärna till ngn hundralapp för kvalitén om Eheim:en är bättre då jag eventuellt kanske köper ett större akvarium inom snar framtid, typ 300-400 liter..

Ös på med kommentarer tack.
#2 - 25 november 2003 15:06
till ditt 150 liters kar hade jag köpte ett "Eheim 2213 ytterfilter"
http://www.akvarieshopen.com/ har dem för 600 kr. går kanske att hitta billigare (de tyska sidorna).
#3 - 25 november 2003 15:56
Jag har en "Eheim 2213 ytterfilter" till mitt 105liters.
Så jag tycker du ska ha en "Eheim 2215 ytterfilter".
#4 - 25 november 2003 16:02
satsa på eheim 2215 ytterfilter tycker jag
#5 - 25 november 2003 17:07
<font face="Verdana"></font id="Verdana"><font size="2"></font id="size2"><font color="black"></font id="black">'
OK, vad det verkar är ingen inne på Fluval, inte än iaf. Om man nu ska handla, vilka platser på internet är billigast och bäst, finns det utländska (tyska?) sidor som har bra priser?
#6 - 25 november 2003 17:12
WWW.aquaristic.net

MVH
Magnus
#7 - 25 november 2003 17:35
Val av fiskar och biotop tycker jag nog kan vägas in i din frågeställning. I övrigt så är det ju en väldig skillnad på 150 och 400 liter. Kanske du ändå skulle ha två filter.....[:-65]
#8 - 25 november 2003 18:02
Ursprungligen skickat av Platy

Val av fiskar och biotop tycker jag nog kan vägas in i din frågeställning. I övrigt så är det ju en väldig skillnad på 150 och 400 liter. Kanske du ändå skulle ha två filter.....[:-65]

<font face="Verdana"></font id="Verdana"><font size="2"></font id="size2"><font color="black"></font id="black">
Jag har tänkt att införskaffa malawiciklider vilket innebär få växter, då behövs bättre filtrering.
Köper jag en Eheim 2215 så klarar den säkert av ett akvarium på 375 liter men om jag inte köper större har jag ett onödigt stort filter för 152 liter. Hmmm, får nog tänka över saken lite..
#9 - 25 november 2003 18:09
Fluval 4+ är ett bra filter, tyst och bra drag i. Men som alla innerfilter så tar de upp plats, syns och måste rengöras ofta. Men för delen är att de är säkra, tysta och tar ingen plats utanför akvariet. Du ska nog börja med att bestämma dig för om du ska ha ytter eller innerfilter. Om du väljer innerfilter så tycker jag att Fluval 4+ är ett bra val.
#10 - 25 november 2003 18:57
Om jag rent hypotetiskt väljer Fluval 4+, går det då öka filtervolymen genom att ta bort själva kassetten och ha ett "öppet" filter och hur blir resultatet.
#11 - 25 november 2003 19:09
2215 tycker jag är för litet för ett 375.
Jag har ett 2217 + ett ganska stort innerfilter i mitt 375L tanganyika.
Jag tycker du bör köpa ett filter som passar bra till ditt 150 liters. Om du sedan köper ett större akvarium så kan du kompletera med ett till "litet filter".
Jag föredrar 2 små filter istället för 1 stort, motivering
-man inte behöver rengöra allt filtermaterial på samma gång.
-om ena filtret går sönder så har man ett backup.
-det är lättare att få lagom strömt om man har 2 filter i samma burk, då kan dessa ta ut varandra på ett bra sätt.
#12 - 25 november 2003 20:14
Det är svårt att få för strömt till Malawi.
Med 2217 tror jag blir strömt. Men 1000l/h till 150liter går bra till Malawi. Jag har 1600l/h i mitt 375liters och det tycker jag är för lite. Skulle vilja ha 1500l/h till. Men om jag va dig skulle jag ha köpt ett ytterfilter och ett innerfilter. Projects ytterfilter låter lite mer en Eheim men dom är kraftiga och driftsäkra. Så en "Project pjf 501" eller en "Eheim 2215" och ett innerfilter skulle bli bra tror jag.
#13 - 25 november 2003 22:07
Ja, med malawi så blir det ju till att blåsa på!

Instämmer med davide, hellre två "mindre" än ett stort. Själv har jag sydamerikanska kar men i de större har jag dubbla ytterfilter och det blir kanon. Precis som påtalat finns det ju backup när det är dags att göra rent filtret. I den ena kan man komplettera vid behov med vadd för att begränsa partikelmängden. Att det finns insug och utblås på båda kortsidorna bidrar till sundare livsmiljö och möjligheten att rikta utblåset/diffusorn dubbleras ju. Visst lite mer el drar det ju och inköp etc. men bra blir det.....[:-82]

Alltså köper du ett 2215 till dit 150 och när det blir dags för 375 slår du till med ett ytterligare ett 2215/2217. För att slippa rota i karet och lämna plats för fiskarna så struntar du helt i innerfilter. Om du tycker allt detta låter som grekiska och är allt för omständigt och dyrt, så slår du till med ett begagnat innerfilter för några hundralappar och njuter av dina fiskar tills du en dag känner att nu ..........[:-76]
#14 - 25 november 2003 22:27
Jag kör med 2217 och 2213 i min 375:a. Det är ok blås, men inte alls så mycket som jag (eller fiskarna) önskat. Tänk också på att även om det är viktigt med vattenrörelse för Malawi och Tanganyika så behöver dom även en yta som inte är fullt så mycket blås...

Det får inte bli centrifug-ciklider...

Annons