Val av nytt större akvarium, tips & erfarenheter?

#1 - 8 juni 2004 06:19
Vi har nu haft ett 150 liters akvarium en ganska lång tid, som också var vårt första akvarium. Nu känner vi att det vore roligare med ett större. Vi har främst kollat på Jewels akvarium för de verkar vara snygga och ha bra inbyggda filter redan från början.

Det som också är avgörande för vilken storlek det ska bli är den lediga plats som finns på den absolut bästa platsen i vardagsrummet, där vi också har det befintliga akvariet stående idag. Höjd och bredd spelar ingen roll men det får vara max 125 cm långt.

Om man då kollar på Jewel så blir det ju modellen Rio 300 som är aktuell, undrar om man ångrar sig att man inte köpte Rio 400 när man ändå köpte nytt efteråt? [:-38]

Hur hade ni gjort i ett sådant fall, köpt 300 liters modellen och haft det på den bästa platsen i vardagsrummet där det har fin blickfång från där man sitter eller hade ni valt 400 litersmodellen för att få lite mer vatten men då istället blivit tvingade att placera akvariet på en annan inte lika bra plats (bakom soffan så man måste gå dit för att titta på fiskarna) [:-48]

Kan nämna att när vi valt akvarium så blir det ju också dags att tänka på vad man vill ha för fiskar i det. Vi känner oss sugna på att antingen ha Scalarer eller Diskus, har ej bestämt vilken ännu.

Måttskillnaden mellan 300 liters och 400 liters är att modell 400 är exakt 3 dm längre, det är exakt samma höjd och bredd. Båda har Jewels Jumbofilter i sig. Tycker föresten att det är synd att Jewel inte tillverkar modellen med böjd ruta i större akvarier än 260 liter, och de akvarierna har endast standardfiltrena istället för Jumbo. För vi tycker att det är snyggt med dessa böjda framrutor.

Hmmmm, blev mycket text och information nu, hoppas ni orkat läsa allt, kom gärna med tips, råd, egna erfarenheter. Om man diskuterar så brukar det vara lättare att bestämma sig! [:)]
#2 - 8 juni 2004 07:04
Jag tror att jag hade valt den modellen som passar bäst in i möbleringen. Man får nog mer glädje av akvariet då eftersom man kan se vad som händer hela tiden.
#3 - 8 juni 2004 07:10
Egentligen skulle jag sagt större är bättre, men som du/ni redan påtalat, det skall ju göra sig inredningsmässigt också.
Kan det tänkas att ni kommer att flytta inom överskådlig tid så att ni kan tänkas få plats med större kar då?
Hade jag bara dessa två att välja på hade jag nog valt Rio 300 på bästa plats.
Nu vet jag inte var ni bor, men jag såg ett ganska snyggt akvarium med välvd frontruta på Thomas zoologiska i Karlskoga. Minns inte fabrikatet men har för mig att det var franskt. Med detta ville jag bara säga att det finns fler snygga akvarier än Juwel.
Mer djup i karet ger större möjligheter när man inreder.
Det finns bättre filter än Juwels innerfilter även om de är bra för att vara innerfilter, titta en gång till på ytterfilter.
#4 - 8 juni 2004 07:21
Jo, det finns även andra fabrikat än Jewels som skulle vara av intresse för oss. Har också kollat på ett märke som heter Aquael, som just har en böjd framruta som vi vill ha. Tyvärr är det akvariet 150 cm långt! (300 liter). 205 liters karet är 120 cm långt, men då känns det liksom ingen mening att uppgradera sig heller, för futtiga 50 liter.

Några andra tips och råd på fabrikat som kan vara intressanta? Gärna med länkar så kan se hur de ser ut.
#5 - 8 juni 2004 08:09
Tror MP Aquarien (tyskt märke tror jag) tillverkar akvarier som t.o.m har vågformade rutor. Lite dyra dock... Har själv tankarna på ett Rio 300. Ett Rio 400 blir ju 33% större, så vikten ökar ju markant...
#6 - 8 juni 2004 09:18
Titta på denna varianten, tror att det är en dansk produkt för den är vanlig här, men den kan vara tysk också. 325 liters är 130 cm, kan ni knö in det? De har heltäckande lysrampar (= inga täckglas) o bord o jag vet inte vad till också.

http://www.akvastabil.dk/?id=127 (finns på svenska också)
#7 - 8 juni 2004 09:33
Hej
har själv haft samma beslutsångest. Blev slutligen 300 L karet från juwel. Är nöjd med det eftersom det är rätt lättjobbat, kanske lite högt.
#8 - 8 juni 2004 20:05
Ursprungligen skickat av Morellen

Hej

har själv haft samma beslutsångest. Blev slutligen 300 L karet från juwel. Är nöjd med det eftersom det är rätt lättjobbat, kanske lite högt.

Jo, det är ganska högt, men jag tror att det bara är en fördel jämförbar med andra akvariemärken som har valt att göra sina 300 liters lägre och istället längre, om man vill ha möjlighet att ha discus eller scalarer.

Annons