Val av lysrör i ett kar med växter

#1 - 16 februari 2004 18:09
Jag har en lysrörs-ramp med plats för 4*58 rör. Karet kommer att innehålla rätt mycket växter(och fiskar). Vilken rörkombination är att föredra?

Jag har följande rör hemma: Philips 965(2st), Philips 950(4st), Aquarelle(2st), aquastar (4st). (Eller spelar det inte någon större roll för växterna vad jag väljer, så länge rören inte är för gamla)
#2 - 16 februari 2004 18:37
Du ska iaf ha 2 st av Aquarelle eller Aquastar då de nästan är lika i spektrumet. Jag vet inte hur 965 eller 950 ser ut men det står säkert hur många Kelvingrader de har. Om de har 6500 K så ska du ha två stycken.
Vill du ha en bottentäckare fram så ska du ha ett Aquarelle eller Aquastar där, detta för att de har många kelvingrader (10000 K) s.k Högkelvinrör. Sedan kan du sätta varannan av de andra du har.

Hoppas att du blev lite klokare av detta svaret.
#3 - 16 februari 2004 19:48
Ok

Det står tyvärr inget på 965 eller 950 rören angående kelvingrader.

Men 950 röret ser ut att vara av den varmvita(gulaktigt)typen och 965 kallvita(mindre gult)
Aquarelle och aquastar ser mer lila ut.
#4 - 16 februari 2004 19:55
det är 5k på 950 och 6,5k på 965 eller har jag fattat saker och ting helt fel eller?
#5 - 16 februari 2004 20:32
det är 5k på 950 och 6,5k på 965 eller har jag fattat saker och ting helt fel eller?
I så fall ska det vara 5000 K och 6500 K.
#6 - 16 februari 2004 21:36
Det är mest en estetisk fråga, även om växterna föredrar vissa våglängder.

950 tolkas så här: 9=bästa färgkvalitet, 50=5000 K
965 på samma sätt till 6500 K
Ett vanligt varmvitt är 827, 8 måttlig ljuskvalitet, 2700 K och ett cool-white är 840. 840 brukar ge mest ljus för pengarna, men är rätt blekt i akvarium.

950 är *väldigt* grönt i ett akvarium, jag trycker man behöver blanda upp den för att bli bra. I en tvårrörsramp är ett 950 och ett aquarelle/aquastar en vacker kombination (tycker jag). 965 går bättre ensam än 950, men jag föredrar ändå att blanda.

#7 - 16 februari 2004 22:19
växterna föredrar vissa våglängder

Vet du vilka dessa är?

Om det mest är en estetisk fråga så får det nog bli enbart aquarelle/aqustar rör eftersom dom i mina ögon ger vackrast ljus.

#8 - 16 februari 2004 23:46
[/quote]I så fall ska det vara 5000 K och 6500 K.
[/quote]

ville inte skriva 5k K hehe
#9 - 17 februari 2004 00:17

växterna föredrar vissa våglängder

<snip>

Vet du vilka dessa är?

Man kan beräkna något som kallas för PUR-effektivitet genom att jämföra en lampas spekrum med fotosynteskurvan.

från:
http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

one can compute the total amount of photons generated per second in the interval 400 to 700 nm, which is related directly to the bulb's PAR characteristics. If all other parameters that affect the light input into the aquarium (reflectors, glass cover, water depth and transparency, physical dimensions) are kept constant, this flux-like PAR measure can be used directly to compare different bulbs, without the hassle of converting the measure to illumination units. Another possibility is to weight the PAR measure with an average Photosynthesis Action Spectrum, thus generating a figure of merit akin to the lumen rating, but targeted towards plant use, not human use. The figure of merit thus created is usually named in the literature "Photosynthetic Usable Radiation" or PUR.

En PUR-effektivitetstabell kan ses långt ner på sidan. Den näst sista tabellen. Där ser vi att Aquarelle ligger näst högst. Triton och Grolux ligger också ganska högt eftersom även dessa har ett spektra väl avvägt mot fotosynteskurvan. Aquastar ligger förmodligen på ungefär samma plats som dessa. SunGlo har jag räknat ut har ett värde på ca 0.5 och ligger således på ungefär samma jumboplats som 950:an.

Den sista tabellen är intressant om man utöver ett bra spektra för växterna även vill ha för våra ögon starkt ljus. I den tabellen är det lysrören som ligger i mitten som är bäst: Dom uppfattar våga ögon som starka likväl växterna. Dom som ligger högst är förmodligen väldigt gula eftersom det är där våra ögon är som känsligast och dom som ligger sist har lite gult med mycket rött/blått som våra ögon inte är känsliga för (men som fotosyntesmässigt är kalas).

<b>Men</b>

Det är inte bara klorofyllet känslighet som är intressant. Olika pigment som fångar upp ljus av andra våglängder triggar säkerligen en massa energi och kedjereaktioner som säkert kan utnyttjas av växterna. Det går ju faktiskt att gro växter under gult monokromatiskt ljus t ex (även om det inte är speciellt effektivt och framförallt väldigt fult).
#10 - 17 februari 2004 00:30
Hänger inte riktigt med på allt detta. Men det låter ju faktiskt som om aquastar/aquarelle rören är att föredra.(rätta mig om jag fattade fel)

Tack till er som svarade

Annons