Val av lysrör?

#1 - 12 augusti 2003 20:29
Lysröret som sitter i akvariet nu ger ett (tycker jag) gulaktigt ljus. Inte världens snyggaste m a o.

Vad ska jag köpa för att få växterna att må bra & få fram färgerna på fiskarna bäst? Det är ett lysrör bara...

Mvh
#2 - 12 augusti 2003 21:44
Tropica rekommenderar sunglo för växternas välbefinnande.
#3 - 12 augusti 2003 21:52
Ok. Tack för svaret.
#4 - 12 augusti 2003 22:00
aquarelle är en höjdare tycker jag, lyser mycket som ser lite åt det blåa hållet till och mina växter klagar inte verkar det som hehe
#5 - 13 augusti 2003 07:32
Sunglo ger just ett gulaktigt ljus, så tycker man det är fult är det kanske inte det man skall köpa. Philips Aquarelle ger som sagt ett betydligt "kallare" och blåaktigt sken. Båda funkar bra till växter, så det är väl mest en smakfråga vilket man väljer.
#6 - 13 augusti 2003 08:36
Aquarelle låter ju bra då, är inte jätteförtjust i det gulaktiga ljuset.¨
Finns det i vanliga affärer där det säljs lysrör eller är det akvarieaffären som gäller?
#7 - 13 augusti 2003 08:47
Du kan ju alltid fråga i vanliga affärer först, dom brukar vara lite billigare. Röret heter Philips tl-d 89 / Aquarelle

M.W
#8 - 13 augusti 2003 08:59
Power-glo ger ett blått och grönt ljus, men innehåller även resten av färgspektrat. Det framhäver framförallt växternas gröna färg samt fiskarnas blåa, gröna och röda färg. Bytte till dessa rör för ett tag sedan, hade tidigare originalrören till akvariet. Resultatet blev jättebra, ser ut som ett helt nytt akvarium.

Annons